Annons

31
Goran skrev:
Mja - i allt broschyrmaterial från Hyundai står tydligt att larmet saknar godkännade från SSF - det är glaskrossensor som som saknas.
Själva handhavandet finns beskrivet i instruktionsboken - vet inte om der är så underligt att man inte går igenom detta vid leveransen?
Jag har inte läst i någon broschyr att larmet ska gå om man låser upp bilen med nycklarna (nån sa att det ska vara så?) men inte om man gungar den? Förvisso inget jag hakat upp mig på, men dessa småsaker bildar en stor helhet. Dessutom läste jag tidigare på forumet att någon hade haft samma problem, och dessa barnsjukdomar kanske bör kollas noggrannare. MEN, detta är som sagt inget jag påtalat för verkstaden vid de två inlämningarna, så vi lämnar det.
Innan vi helt lämnar larmet så vill jag faktiskt gå igenom den punkten igen. Det är många som läser den här tråden och kanske ska vi splitta just larmegenskaperna i en separat tråd framöver.

Jag kan börja med att konstatera att den svenska Santa Fe-manualen håller en klass för sig. Nu pratar jag inte om elitserien utan det är åt andra hållet... Den är synnerligen intetsägande och det är inte lätt att få kläm på hur saker och ting förväntas fungera och uppträda. Lågvattenmärket är 4-hjulsdriften som knappt nämns och det som står där om indikatorlampa är felaktigt!

En fördel för oss Santa Fe-ägare (även andra Hyundai-modeller) är att det finns verkstadshandböcker tillgängliga på nätet, låt vara för USA-marknaden. Den som är intresserad kan lägga ner flertalet timmar på den information inklusive elscheman som finns där.
http://www.hmaservice.com

Nåväl, larmet är som sagt inte godkänt av SSF. Glaskross-sensor saknas. Följande gäller för det fabriksmonterade larmet:

1) Larmet kan bara aktiveras via fjärrkontrollen.
2) Larmet kan bara deaktiveras via fjärrkontrollen. Undantag: Det finns en nödrutin för att låsa upp immobilisern vid ev. tekniska problem.
3) Om jag larmar och därmed låser bilen med fjärrkontrollen så kan jag inte larma av bilen genom att låsa upp bilen med nyckeln. Då går larmet. Så vist är det konstruerat!
3) Om jag larmar och därmed låser bilen med fjärrkontrollen så kan jag därefter kasta en sten genom valfri ruta utan att larmet går igång.
4) Om jag larmar och därmed låser bilen med fjärrkontrollen så kan jag välta bilen åt valfritt håll utan att larmet går igång.

För den som önskar bättre funktionalitet som tiltsensor, glaskross-sensor, larmindikering med blink etc är det bara att vända sig till 3:epartsmarknaden, tex Defa mfl.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

32
Swedefe skrev:
Goran skrev: Bilen gick bra i i ungefär två veckor när jag plötsligt en gång hörde ett högt tjut från en rem, som tjöt och skrek vackert ett kortare tag. Jag gick ut för att undersöka det närmare, men då hade just den remmen slutat tjuta...istället hörde jag ett annat missljud från motordelen ovanför höger framhjul. Jag är tyvärr för mekaniskt okunnig för att ge ett mer exakt svar än så

Som jag ser det handlar det om två helt olika missljud:


Gnällande aggregatrem har jag haft i 21.250 mil på min första CRDI, och i snart 1,000 mil på min VGT -05a.
Detta yttrar sig under några sekunder upp till max en minut vid start i kyla, är inget jag funderat på närmre och inget jag är orolig över heller.
Normalt uppförande i kyla, helt enkelt.
Aldrig att jag skulle godkänna en gnisslande rem på min bil! Jag har til slut förlikat mig med det hysteriska varvtalet kring 2000rpm på min 4-cyl vid kallstarter.

Det må vara en pikant finess på Volvo 240 o 740 med ylande generatorremmar, men jag tycker att den tiden är förbi. Till kilremmar fanns det iaf förut remspray, säkert samma pryl som fotbollsmålisarna sprayar sina vantar med. Det kan inte vara ngn big deal att fixa till det problemet. För övrigt har jag inte den typen gnissel på någon av mina Santor.

Jag tycker det är relevant att påpeka ett sånt fel/problem/olägenhet.

Santan har 2 remmar (ej kilremmar utan V-belt), en för vattenpump och generator och en för servostyrningspump och AC-kompressor. Det finns ett speciellt verktyg för att kolla remspänningen.

Adjusting the alternator Belt
CAUTION
If the belt is too loose, it will cause noise or sudden wear.
If the belt is too tight, the engine coolant pump bearing or the alternator can be damaged.

Loosen the alternator nut "A" and the tension adjuster lock bolt "B".
Using the tension adjuster bolt, adjust the belt tension to the specification.
Tighten the adjuster lock bolt "B".
Tighten the alternator nut "A".
Check the tension or the deflection of belt, and readjust if necessary.
Tightening torque

Alternator nut A :

35-55 Nm (350-550 kg.cm, 25-40 lb.ft)

Adjuster lock bolt B :

20-25 Nm (200-250 kg.cm, 14-18 lb.ft)

Tension adjuster bolt :

8-12 Nm (80-120 kg.cm, 6-9 lb.ft)

Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

33
Goran skrev: Om jag förstått detta rätt så kan bilen repareras på annan auktioriserad verkstad, dock ej utan återförsäljarens samtycke. Om jag under de tre närmsta åren ska behöva gå igenom hela standardförfarandet vid konsumenträtt varje gång jag behöver få ett litet fel avhjälpt så är jag föga intresserad av detta samarbete, då av angivna skäl.
Jag är inte jurist så jag kan bedöma skrivningens juridiska värde, men jag tycker det är uppenbart det finns utrymme för olika tolkningar av texten.

Ponera att jag drabbas av ett totalt stillestånd -som är att hänföra till omfattningen av beggarantin- säg i Malmö. Min bil är köpt i Sollentuna. Då kontaktar jag närmaste aukt Hyundaiverkstad i Malmötrakten, låt vara fristående verkstad eller kombinerad ÅF/verkstad för att komma överens om åtgärder. No way att jag fraktar hem bilen till Sollentuna för att få den fixad! Jag tänker tillämpa beggarantin på samma sätt som jag hittills har använt min nybilsgaranti.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

34
Goran skrev:Nu har jag gjort mitt besök hos Motormännen, där det konstaterades att detta var "skandal". Jag fick dock inget intyg på skandal utan intyget bestod av anmärkning på kuggremskåpan (fortfarande inte fastskruvad, trots tre leveranser) och "Missljud motor höger sida. Vidare undersökning erfordras"
Goran, nu har du tydliga evidence på att vidare undersökningar måste göras och att det förmodligen är ngn avvikelse på din motor som fordrar åtgärd.

Du har ju en 3 års beggaranti och dessutom har du en 3 månaders MRF-garanti som inte går att avtala bort. Du sitter inte på ngt sätt i en dålig sits vad gäller dina rättigheter att få felaktigheterna fixade.

Vad händer härnäst? Hur går du vidare med det protokoll du har från MM?

De flesta på detta forum vittnar om en generös attityd från verkstädernas (läs Hyundai Sverige) sida när det gäller att fixa fel. En generositet som du inte alls hittar hos andra bilmärken, varav de flesta har större marknadsandelar än Hyundai.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

35
Gott folk!

Det är egentligen en psedodebatt vi andra håller igång just nu -
vi diskuterar vad för missljud man kan acceptera eller inte utifrån våra egna bilar och personliga toleransnivåer - utan att ha en aning om hur just Gorans bil bär sig åt...

Lite larvigt, men så blir det när ett ämne tilldrar sig så mycket intresse, men inget egentligen händer!

Det ligger i den mänskliga naturen att spekulera och brodera ut kring den verklighet vi vill veta mer om:
jämför med "viskleken" på dagis som alla känner till, och rapportlämnadet från en skärrad spanare i en trängd krigssituation.
(något få av oss förmodligen har personlig erfarenhet av - men man kan ju alltid föreställa sig - häpp...) :P

Ursäkta utvikningen - vad jag vill komma till är att det kan redan nu slås fast att H&H har gjort en tabbe:
Man har misslyckats med att upprätthålla goda relationer med en kund!

Redan det faktum att en kund - vem som helst, känner sig illa behandlad och överkörd av sin verkstad innebär att han tycker mindre om sin bil, att man letar efter andra fel, att man ångrar sitt köp, att man oroar sig för framtida/tidigarelagt inbyte - yada yada yada!

Det allra minsta som sker är att man slutar rekommendera bilen/bilmärket/verkstaden till sina vänner - och det är faktiskt en jätteförlust för bilmärket - allvarligare för ett uddamärke eller kanske snarare ett hyfsat nyetablerat märke, jämfört med ett tungt märke med massor av "heritage".
Mercerdes kan man höra hur mycket elände som helst om - folk verkar köpa ändå...

Alltså - prio 1 hos en företagare vilken som helst är att hålla sina kunder nöjda - över låång tid!

Men, en del blir ju aldrig nöjda...?
Tja, vilken nivå man som företagare behöver lägga sig på är ju självklart varierande från fall till fall, men jag tror knappast att resonomanget
"Some you win, some you loose" kommer att funka speciellt bra i framtiden - heller...

Tvärtom går utvecklingen mot mer pålästa kunder, med alternativ i bakfickan, snabbt skiftade köpmönster och en jäkla massa information hämtad från internet.
"Ta ingen skit" säger Grynet till kidsen - å kidsen är snart stora nog att handla bil själva... There's more to come!


Den företagare som inte hajjar att vi närmar oss en punkt där 100% kunder måste vara 100% nöjda har problem framför sig!
En omöjlig uppgift?
Kanske, men anser man det redan från början så kommer man inte ens i närheten!

Jag tror inte att Goran är omöjlig att tillfredställa - möjligen mer krävande än en genomsnittskund - och avgjort mer verbal!
Alltså skall ett företag - vilket som helst, lägga mer krut på att få en kund som Göran nöjd!
Inte för att de verbala kan klaga, bråka och vara obekväma - utan därför att de verbala kan föra budskapet vidare och dra in nya kunder om man bara har dem på sin sida!

Trist för er illiterater där ute - men det är så det funkar där ute;
Åt den som har skola varda givet! Universal law!


Den enda verkstad jag har besökt i Stockholms-området är just H&H Sätra - jag fick superhjälp sent en eftermiddag; man var beredd att ta bilen direkt på morgonen nästa dag, men när jag säger "Sorry, jag måste hem i natt igen" så bereder man plats i verkstaden och tar in bilen på studs.
Historien var beskriven i det gamla forumet, och hade rubriken
"Tack, H&H Sätra".

Så olika kan det slå - att du får mothugg här inne Goran beror på att de allra flesta av oss har grymt positiva erfareheter av märket, generalagenten och verkstäderna; några av oss är riktiga surkart som tidigare stångat pannan blodig i olika reklamationsärenden hos andra bilmärken, och upplever Hyundai som rena himmelriket!

Därmed inte sagt att detta är en kyrka man inte får svära i - eller att det aldrig kan bli fel någonstans, någongång - det är därför vi följer din historia så intresserat!

Jag vädrar en stark vilja här inne att ditt problem skall lösas så du blir nöjd - både med H&H och med bilen; du vore en tillgång här inne på forumet. :mrgreen:

ClasseClas, Fjällräven och jag har diskuterat ditt ärende lite vid sida av och förvånats över hur din upplevelse av H&H skiljer sig från den vi har var och en för sig.

Hyundais generalagent upplever vi som sällsynt angelägena att hålla igång det positiva flödet, och vi har sett på nära håll hur man iklätt sig garanti- och goodwillansvar för saker som få andra bilmärken hade gjort.

Jag själv har en story här från västkusten som jag hittils avstått från att posta för att det blir så larvigt rosenrött här inne om allt bara är positivt och glatt - det behövs lite salt för att maten skall smaka bra; tack för kryddan, Goran!

Det kommer ta någon vecka att samla ihop alla skeenden i den historien :roll: och jag är inte så road av att posta den så länge Gorans ärende står öppet - varje fall jag hoppas på en snabb upplösning!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

36
Må så vara att denna "debatt" åker lite berg o dalbana å svävar ut en del från själva ämnet, men de visar ju på hur viktig denna fråga är, (borde ha en egen topic), kontakten mellan kund - verkstad. Tror inte heller att H&H skiljer sig nämnvärt från övriga bilverkstäder - varken bättre eller sämre, men nu är det som det är.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

37
Ursäkta utvikningen - vad jag vill komma till är att det kan redan nu slås fast att H&H har gjort en tabbe:
Man har misslyckats med att upprätthålla goda relationer med en kund!
Visst är det så. Och jag håller på att få eksem av att det här ärendet går så långsamt.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

38
nimbusen skrev: men de visar ju på hur viktig denna fråga är, (borde ha en egen topic), kontakten mellan kund - verkstad.
Håller med! Låt oss ta en ordentlig diskussion om detta när denna tråd är avslutad. Vi kan nog hjälpas åt att resonera fram en "Verkstadsumgängesguide" vartefter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

39
10 dagar utan att det hänt ett skvatt i tråden gör att jag flyttar över den till "Inköp, service och underhåll" där den egentligen hör hemma.



Det är beklagligt att ärendet pumpats upp till sådana dimensioner, jag har tidigare beskrivit vad jag tycker vore rätt modus operandi i detta fallet; och det är i vart inte att göra sig okontaktbar...

Verkstaden har sökt både den registrerade bilägaren och "Goran" - som inte är samma person, som jag förstår det även brevledes - men om man kommit till något avslut är inte bekant.

Av det senaste vi kunnat läsa från "Goran" så synes han inställd på att köra ärendet i botten "the hard way" - jag kan bara önska honom lycka till i det beslutet, som ni andra har förstått är det inte så jag skulle ha hanterat situationen...


Vi kommer vad det lider att publicera en "umgängesguide" här på forumet som hjälper den vilsne att förstå hur en verkstad fungerar - och lär ut tecknen på vilka man avslöjar en verkstad aldrig kommer att fungera...

Denna umgängesguide - som kommer att ställa krav på både kund och verkstad grundar sig på erfarenheter som flera av oss tillskansat oss - främst från andra bilmärken än Hyundai, har många andra projekt framför sig i kön men kommer att presenteras en vacker dag.



Fram till dess är det fritt fram att ta del av några reflektioner kring mediainblandning i pågående konflikter;





Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

40
Jag förstår inte riktigt vad SwedeFe menar, men för den som fortfarande tycker att jag varit "unfair" mot verkstaden bör beakta följande:

Först igår måndag fick jag kontorstid över att köra bilen till en annan auktoriserad Hyundai-verkstad. Mekanikern där behövde inte lyssna länge utan konstaterade att något är fel och bad mig lämna bilen direkt eftersom man inte borde köra den så.

Eftersom jag inte kunde det så fick jag istället komma in med den snarast jag kunde, vilket var i morse då jag precis efter verkstadsbesöket åkte till H&H och kvitterade ut en lånebil.

Santan lämnades på verkstaden i morse och på eftermiddagen ringde mekanikern mig och berättade att, om jag förstod det rätt, en lagring jämte spännrullarna som hade gått sönder och skav mot kamremmen.

Jag fick det förklarat för mig att det är svårare att komma åt denna vid byte av kamrem, och man hade helt enkelt underlåtit att byta den och chansat att den ska hålla. Detta är dock endast spekulationer...

Skönt att problemet äntligen konstaterats, mindre skönt att veta att man blivit levererad en tickande bomb och att det behöver skruvas mycket i motorn.

SwedeFe får gärna förklara hur jag gjort mig "okontaktbar". Jag har varit mycket kontaktbar - mer än jag behövat - under förfarandets första skeden. Även i det andra skedet efter att jag skrivit ut detta på forumet så har jag gjort mig kontaktbar, men andra hinder uppstod i form av slarv med telefonnummer.

Jag är inte arg över det men det är desto tråkigare att det anses vara mitt fel. Det är först i slutskedet jag glömde telefonen hemma två dagar i rad, som jag blev okontaktbar - inte gjorde mig okontaktbar.

Jag upptäckte detta först efter kontorstid och valde istället att ringa tillbaka någon dag senare, eftersom testet hos Motormännen redan var inbokat.

Slutligen får jag beklaga att min närvaro på forumet föranlett behov av en "umgängesguide". Jag kommer senare under kvällen läsa den för att ta reda på exakt hur många gånger man ska behöva åka till en verkstad för att få ett och samma fel avhjälpt, och på så sätt slippa göra bort mig nästa gång min bil har ett allvarligt fel.

41
Goran skrev: Slutligen får jag beklaga att min närvaro på forumet föranlett behov av en "umgängesguide". Jag kommer senare under kvällen läsa den för att ta reda på exakt hur många gånger man ska behöva åka till en verkstad för att få ett och samma fel avhjälpt, och på så sätt slippa göra bort mig nästa gång min bil har ett allvarligt fel.
Hej, bra att det går framåt om än långsamt!

Jag tänker inte kommentera annat din kommentar om umgängesguide. Den har ingen koppling till dig, du drar fel slutsatser. Umgängesguiden har funnits som idé i åratal och ett yvigt utkast i våra skräpgömmor i minst 12-18 månader och någon gång under förra året, säg nov. el. dec. så tittade vi närmare på den igen. Vi = Swedefe o jag. När andan faller på, dvs tillräckligt med tid finns tillgänglig, så ska vi ta och publicera version 0.1 avsedd att kommenteras o uppdateras av alla hågade till ngt användbart. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

42
Gött å höra Goran att de verkar fixa sig till sist. :wink:


ClasseClas > Fråga beträffande umgängesguiden.
Jo jag tänkte att kan inte jag får vara med där på ett hörn
ex.vis under rubriken "undvik missförstånd med verkstan"? :lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

43
Hey hey hey, "Goran" - låt oss med en gång slå fast en sak:
Jag gillar dig - du har ett härligt driv i det du skriver, hanterar det skrivna ordet med en härlig schvung och kan förmodligen piska upp rejäla vågor i vilken vattensamling som helst.
Jag är inte ett dugg rädd att tackla upp dig i sargen någon gång, för jag är alldeles övertygad att du kan ta för dig och ge igen, right...?
Du är en tillgång för (minst) alla som är på samma sida som dig...

Det jag inte gillade är snacket om ARN, hävning av köp osv - och att ärendet drog ut så eländigt på tiden - är det tyst i tio dagar så är ärendet dött, i mina ögon.
Besökarna här inne törstar efter en upplösning - densiteten på verkligt intresserade läsare är högre här än någon annanstans, och att dra igång något så här dramatiskt tarvar regelbunden uppföljnning - har man inget att säga i ärendet så säger man det , liksom...

För mig som inte tjänar pengar om jag inte har bilen i ordning och dessutom tidvis bor i bilen - kör, äter, sover och kör igen är det obegripligt hur man kan lämna ifrån sig bilen och ha den på verkstad i dagar. Skulle jag ha något problem med en bil så ligger jag på som en iller tills man antingen rullar ut ett pågående jobb ur verkstaden eller avdelar en mek till att köra över tills min bil är klar.
Stöddigt? Mja, snarare empiriska erfarenheter från verkstadens sida - den som slänger åt mig en lånebil kan bli av med den för dagar och veckor - och få tillbaka den med 800 friska mil på mätaren... (och en nymonterad, begagnad dragkrok som inte går att besiktiga... :roll:)
Jag är skoningslös om jag inte får toppservice - oavsett bilmärke!


Goran skrev: Först igår måndag fick jag kontorstid över att köra bilen till en annan auktoriserad Hyundai-verkstad. Mekanikern där behövde inte lyssna länge utan konstaterade att något är fel och bad mig lämna bilen direkt eftersom man inte borde köra den så.
Bra!
Swedefe skrev: Om "din" verkstad inte hör de missljud som du hör så ta med dig bilen till en annan märkesverkstad, utan att nämna tidigare kontakter med den första verkstaden.

Fråga dem om dom hör något underligt, fråga vad det kan vara och ta reda på vad det skulle kosta att få åtgärdat - ett sådant kostnadsförslag är gratis och lämnas skriftligt om man ber om det.
Lita på att en verkstad som räknar med att få betalt för ett jobb är mer lyhörd än en verkstad som står inför ett tänkbart gratisjobb...
Goran skrev: Eftersom jag inte kunde det så fick jag istället komma in med den snarast jag kunde, vilket var i morse då jag precis efter verkstadsbesöket åkte till H&H och kvitterade ut en lånebil.
Aha?
Lämnat bilen på en verkstad, och hämtat lånebil hos ÅF - olika företag? Elegant! Helt i min smak!
Goran skrev: Santan lämnades på verkstaden i morse och på eftermiddagen ringde mekanikern mig och berättade att, om jag förstod det rätt, en lagring jämte spännrullarna som hade gått sönder och skav mot kamremmen.


Told you so...
Swedefe skrev:...däremot kan det vara en idé att låta verkstaden titta närmare på lagringen till de spännrullar som håller kamremmen sträckta ...
Det har hänt att en del spännrullar, e.g lagringar till spännrullar har behövts bytas - vanligare i Tyskland än i Sverige av kommentarerna på nätet att döma.
Möjligen är man frikostigare att byta preventivt här i Sverige, vilket gör att bilägaren aldrig märker något.
På "Robertssons" CRDI bytte man inte spännrullar i tid - så han fick en helt ny maskin. Vid 24,000 mil, typ. På garantin. Inget snack.
Undra på att den killen rullar vidare med sin bil efter 42,000 mil... :roll:

Goran skrev:Jag fick det förklarat för mig att det är svårare att komma åt denna vid byte av kamrem, och man hade helt enkelt underlåtit att byta den och chansat att den ska hålla. Detta är dock endast spekulationer...
Japp, spekulation - eller hörsägen eller något sådant.
Tror inte att någon verkstad som hör missljud från spännrullar skulle "chansa" på stt underlåta att åtgärda ett fel av så allvarlig natur - speciellt inte som det lär finnas servicebullentin ute på just spännrullarna.
Snarare handlar det om man inte hört ljudet - varför kan man bara spekulera; stress, slarv eller kanske okänsligt motoröra - eller hade ljudet helt enkelt inte uppenbarat sig ännu vid tidpunkten för kamremsbytet...?

Goran skrev:Skönt att problemet äntligen konstaterats, mindre skönt att veta att man blivit levererad en tickande bomb och att det behöver skruvas mycket i motorn.
Äsch, Goran - du har ju garanti, eller hur?
Och, även om Hyundai inte hade haft sin begagnatgaranti så är du ändå inbäddad i tvingande lagstiftning som försäljaren av bilen har att rätta sig efter! No biggie - vad som är mer allvarligt är behandlingen som gjort att du är så pissed på handlaren/handlarens verkstad.
Där har ni en tröskel att ta er över!
På något sätt måste ni bli kompisar igen, om förhållandet skall kännas meningsfullt!
Goran skrev:SwedeFe får gärna förklara hur jag gjort mig "okontaktbar". Jag har varit mycket kontaktbar - mer än jag behövat - under förfarandets första skeden. Även i det andra skedet efter att jag skrivit ut detta på forumet så har jag gjort mig kontaktbar, men andra hinder uppstod i form av slarv med telefonnummer.
"Okontaktbar" i form av att verkstaden och handlaren sökt dig upprepade gånger utan resultat, och att vi uppmanat dig att ta kontakt med dem.
Det är min absoluta övertygelse att man ytterst sällan tjänar något på att klippa diskussioner - länge man pratar finns chans för öppningar.
Stänger man dörren så händer inte ett smack - i bästa fall...
Goran skrev: Slutligen får jag beklaga att min närvaro på forumet föranlett behov av en "umgängesguide". Jag kommer senare under kvällen läsa den för att ta reda på exakt hur många gånger man ska behöva åka till en verkstad för att få ett och samma fel avhjälpt, och på så sätt slippa göra bort mig nästa gång min bil har ett allvarligt fel.

ClasseClas har redan svarat, men jag tänker utveckla:

Killar som du behöver inte den hjälpen - ni klarar er fint!
Du är verbal, stridslysten och tar ingen skit!

Möjligen möjligen hamnar du någon gång i klämma tack vare ditt polariserande resonomang och din dramatiska ådra som accent - men troligen stimuleras du bara mer av det... :wink:

Nä, jag tänker på alla dessa kuvade och och timida människor som faktiskt sväljer det dom blir halsproppade med i umgänget med handlaer och verkstäder.
Dom som vet med sig att dom blir illa behandlade, men inte förstår hur dom skall komma tillrätta med det!

Det är dom som knyter näven i fickan, eller har ont i magen en vecka före verkstadsbesöket som i första hand behöver en "umgängesguide" att luta sig mot.


Goran - jag har inget emot dig!
Tvärtom, som jag sade förut - jag gillar dig skarpt!
Välkommen till forumet, du är en tillgång här också!

Åsså är du kul att reta... :twisted:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

44
nimbusen skrev:ClasseClas > Fråga beträffande umgängesguiden.
Jo jag tänkte att kan inte jag får vara med där på ett hörn
ex.vis under rubriken "undvik missförstånd med verkstan"? :lol: :lol: :lol:
Appsolut! :wink: Du kanske har en bibba både positiva o negativa praktikfall från din tid som Volvoägare?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

45
Nope inga högar med pos. & neg. upplevelser från Volvo-verkstad. Allt reparbete på mina "Hisings-traktorer" skötte jag själv. Visst gick de ibland livligt till i mitt garage, men hellre de för då visste man att jobbet blev både billigt å riktigt gjort. Har sen många år tillbaka tröttnat på att höra på en massa bortförklaringar o svammel från verkstadpersonal.
Som sagt förutom arb. på Torslandafabriken så hann jag innan 30-sträcket också skaffat mig egen erfarenhet bakom bil&truck-kulissen.

Med denna upplysning så har jag väl diskvalificerat mig till "Classes" ovanstående flotta erbjudande, hoppas jag iaf. :lol: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red