Annons

16
Hallå Goran!

Alla sitter ju inte med mobilen i knäét dygnet runt, vissa måste ju jobba oxså! :lol:

Väntar med spänning på vad MM kommer fram till.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

17
Goran skrev:Jag tror att H&H ringt mig vid två tillfällen, dock har jag inte kunnat besvara samtalen då utan återvänt till mobilen :? först efter kontorstid. Jag hade då dock redan bokat tid hos Motormännen, så jag tänkte bespara oss besvär genom att låta MM titta över bilen först.

Det är imorgon tisdag jag har tid och vi får se hur det går...
Det stämmer bra Goran. Vi har försökt att nå dig två gånger utan resultat.
Vi vill gärna att du snarast hör av dig till oss.

- Haglund & Hellberg - Sätra

18
Nu har jag gjort mitt besök hos Motormännen, där det konstaterades att detta var "skandal". Jag fick dock inget intyg på skandal utan intyget bestod av anmärkning på kuggremskåpan (fortfarande inte fastskruvad, trots tre leveranser) och "Missljud motor höger sida. Vidare undersökning erfordras"

Vad gäller min tjutande rem så kunde detta inte intygas eftersom bilen var varm och remmen var således tyst.

Vi är mycket nöjda med försäljarna på H&H Sätra och likaså med bilen tills den började krångla. Bemötandet av mekaniker i Sätra och Jordbro har varit desto sämre, samt verkstadens underlåtenhet att konstatera dessa tämligen uppenbara fel.

Jag avser att kontakta H&H inom kort när jag bestämt mig om jag vill utnyttja mina rättigheter som konsument och se om media har något intresse i det hela, alternativt göra upp i godo.

Det är i övrigt en bra bil men det faktum att service och eventuella reparationer måste göras på H&H avskräcker mig från att behålla bilen under de tre år som garantin gäller.

19
Goran - är du riktigt fair nu?

Du är redan ute i "media" i och med att du postat här på forumet,
och min personliga uppfattning - utan att ta ställning i ärendet är att
du hade kunnat gå ett par vändor till med verkstaden eller kanske ännu hellre generalagenten och därigenom avsevärt snabbare kommit till ett avgörande som hade varit förmånligt för dig.
När man går ut publikt med något så skapar man också låsningar och prestige - den allmänna uppfattningen nu förtiden är att allt löser sig om man lyckas skapa rubriker, men min uppfattning är faktiskt den motsatta!

Texten nedan skrev jag direkt när din post dök upp på forumet och H&H Sätra var informerade om att dom var ute i spalterna och valsade.
Det är en av alla texter jag inte postat - jag skulle enkelt kunna flooda hela detta forumet alldeles på egen hand... :roll:

Anledningen till att just denna texten inte postades var att jag insåg att det var bättre om du och H&H kom på speaking terms med varandra utan min inblandning - texten riktar sig för övrigt till alla som har svårt att hålla igång en vettig dialog med sin verkstad, oavsett märkestillhörighet:

Så - direkt från skafferiet, så gott som ny text:
Swedefes privatcensor skrev: En personlig reflektion från en luttrad bilägare är att alla verkstäder goofar till det någon gång.
För eller senare hamnar man i en situation när man ifrågsätter verkstadens kompetens/seriositet/språkförståelse/galaxtillhörighet - you name it!
För min del dömer jag först när jag ser hur man reagerar när jag väl meddelar att jag inte är nöjd med deras jobb/attityd.
Visar man då tydlig vilja till att reda ut och kompensera så finns det grund att fortsätta vara kund hos verkstaden, annars lägger jag mina surt förvärvade någon annanstans.

Jag vill inte föregripa eventuell reaktion från verkstaden, men du har några frågor och resonemang runt omkring själva problemet som är allmänt intressanta för andra som inte kommer överens med sin verkstad:
Goran skrev: Praxis vid konsumenträtt är att säljaren ska få två chanser att avhjälpa felet innan konsumenten kan åberopa sina övriga rättigheter - bland andra att häva köpet. Säljaren har nu haft två chanser, och även om jag inte kan styrka att jag varit där den första gången så bad jag om ett intyg från mekanikerna den andra gången om att bilen varit inne och att inget fel hittats.

Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga. Motormännens Riksförbund har egna jurister som erbjuder "kostnadsfri rådgivning". Det framgår dock inte från deras hemsida om denna kostnadsfria rådgivning gäller endast medlemmar.

Jag betvivlar dock att den skulle vara kostnadsfri för mig som inte är medlem, därför tänkte jag vända mig direkt till Allmäna Reklamationsnämnden som handlägger dessa ärenden. Jag undrar därför om någon har erfarenhet eller kunskap om liknande förfaranden - exempelvis vill jag gärna få en annan verkstad än deras egna att skriftligen intyga om felens existens - jag gissar att jag inte kommer så långt om jag själv säger att det är något fel på motorn medan deras två verkstäder säger att det inte är något fel.

Innan jag vidtar dessa åtgärder tänkte jag se om det fanns någon här som kan rekommendera mig något speciellt eller vet något om felen utifrån beskrivningen jag givit?

Beklagar att jag inte kan uttrycka mig kortfattat, men jag är tacksam för alla synpunkter och reflektioner kring detta!
Personligen ser jag ARN som ett trögt och trubbigt instrument - visst, alla seriösa företag följer deras rekommendationer, men det tar tid att få fram ett utslag - och "missljud" är som du säker själv inser alldels för vagt för att komma någon vart - har snackar vi generalras och konkreta repair-estimates för att ARN skall ha en chans att komma till ett beslut.

För egen del ser jag alltid till att följa "chain-of-command" tills jag stöter på patrull på allvar; den man möter på golvet har alltid en chef, denne rapporterar i sin tur till någon annan, skulle man nå toppen på näringskedjan hos sin återförsäljare utan resultat så har denna ändå en generalagent att rapportera till...

Alla vill egentligen ha nöjda kunder - det är bara att en del glömmer bort det ibland... Ser man till att ruska på trädet handlaren sitter i brukar dom komma tillbaka på rätt spår igen...

Att gå ut i media allt för tidigt brukar bara skapa låsningar och prestige - de allra flesta misshälligheter brukar man kunna lösa själv, om man bara är på rätt nivå och har lite dokumentation under armen.
Bara resonera och argumentera - och det verkar du ha lätt för, "Goran"! :wink:


Den som gapar, orerar och tappar humöret förlorar i första ronden - så funkar det överallt i livet!

För den som inte känner sig så himla verbal och kommunikativ finns det ändå smidiga lösningar:

Om "din" verkstad inte hör de missljud som du hör så ta med dig bilen till en annan märkesverkstad, utan att nämna tidigare kontakter med den första verkstaden.

Fråga dem om dom hör något underligt, fråga vad det kan vara och ta reda på vad det skulle kosta att få åtgärdat - ett sådant kostnadsförslag är gratis och lämnas skriftligt om man ber om det.
Lita på att en verkstad som räknar med att få betalt för ett jobb är mer lyhörd än en verkstad som står inför ett tänkbart gratisjobb...

Med detta papper i handen traskar man tillbaka till den ursprungliga verkstaden och säger "att verkstad X hör det missljudet som ni inte hör. Skall jag lämna in bilen där och be dem skicka räkningen till er, eller fixar ni det själva den här gången..?"

Nästan allt är bättre än att valsa iväg till "domstol-light", som ARN kan anses vara. Att få till stånd en hävning av köpet på de anledningar som du angivet här ovan tror jag ärligt talat inte mycket på - missljudet lär tolkas som "subjektiv bedömningssak" och att bilen hamnat i ett oklart läge inför en av bilbranschens mest hektiska helger är möjligen klantigt men absolut inte orsakt till hävning av själva köpet.

Ut och sparka rumpa istället - välj rätt rumpa och sikta noga! :mrgreen:
För, visst är du nöjd med bilen? Att verkstaden klantar till det är allvarligt, men går att avhjälpa genom att helt enkelt byta verkstad...
bla bla bla - här någonstans fattade jag att jag inte skulle posta detta i just det läget... :roll:


Så, du har varit på oberoende teststation och upplever att du ådagalagt
en "skandal"; några skruvar saknas och ett missljud hörs.

Utan att vilja stödda mig med att berätta om hur många år jag suttit och råddat tjänstebilar kan jag ändå säga att "I've had worse..."

Verkstaden har sökt dig, och hört av sig till oss med lite darr på stämman när dom inte kommit i kontakt med dig.
Deras förslag var ju faktiskt att ta bilen till just oberoende kontroll på sin egen bekostnad!

Alldeles hur nonchalant eller kanske rent av illa du blivit behandlad tidigare så bör ändå verkstaden få chansen att ställa sådant till rätta som du upplever som negligerat sedan tidigare nu när ärendet tagits upp till denna nivå!

Jag har självklart svårt att bedöma vad som hänt tidigare; det du skriver låter helgalet, Goran - precis så helgalet som verkligheten ibland ter sig när människor skall interagera med varandra och bilar är inblandade...

Jag tvivlar alltså inte på det du skriver - jag har sett liknande, och värre hända många gånger under mina drygt 25 år med bilar.

Av det jag själv kan övervaka så anser jag nog att verkstaden kunde lagt ändå större ansträngningar på att komma i kontakt med dig - även om det knasar med telefonnummer och bilen kanske står registrerad på en annan ägare än brukaren så kan man ta sig ett par decennier tillbaka i tiden och skicka ett helt vanligt brev till den registrerade ägaren!

Ändå anser jag att rätt instans är din ursprungliga verkstad - de måste ges chansen att ställa sina tidigare misstag och möjliga felbedömningar tillrätta - och det ligger faktiskt ett ansvar även hos bilägaren att se till att få en sådan här historia löst på en sådan rimlig nivå som möjligt!
Man måste i det längsta se till att hålla igång dialogen - om verkstaden beter korkat eller otrevligt så är det bara att dokumentera och komplettera den file man hela tiden bär under armen, och som sakta växer till dynamit om man senare väljer att eskalera till nästa nivå.

Nix - jag är inte köpt av någon, och jag tar inte någons parti - men; jag är grymt resultatinriktad, och månar om just resultat! Snabba resultat!
Jag har under cirkus 250,000 körda mil haft hiskeliga duster med verkstäder och importörer, men alltid gått segrande ut bråken - med ursäkt och kompensation på köpet och inte sällan räfst och rättarting hos verkstaden som mopsat sig mot mig.
Det handlar om att hitta rätt nivå!!!

Om man plockar isär dina klagomål på samma sätt som man skulle göra i skiljenämnd eller ARN som hamnar vi ungefär här:

Goran skrev: Bilen gick bra i i ungefär två veckor när jag plötsligt en gång hörde ett högt tjut från en rem, som tjöt och skrek vackert ett kortare tag. Jag gick ut för att undersöka det närmare, men då hade just den remmen slutat tjuta...istället hörde jag ett annat missljud från motordelen ovanför höger framhjul. Jag är tyvärr för mekaniskt okunnig för att ge ett mer exakt svar än så

Som jag ser det handlar det om två helt olika missljud:


Gnällande aggregatrem har jag haft i 21.250 mil på min första CRDI, och i snart 1,000 mil på min VGT -05a.
Detta yttrar sig under några sekunder upp till max en minut vid start i kyla, är inget jag funderat på närmre och inget jag är orolig över heller.
Normalt uppförande i kyla, helt enkelt.

Det andra ljudet som du hör är en avvikelse från normalt skick och något som verkstaden bör titta på igen - precis som teststationen rekommenderar.

Förmodligen är det en begreppsförvirring, men jag kan försäkra dig att det inte är något galet med "kamlagringarna" - däremot kan det vara en idé att låta verkstaden titta närmare på lagringen till de spännrullar som håller kamremmen sträckta ...
Goran skrev: Jag upptäckte ungefär samtidigt att billarmet går om jag låser upp bilen med nycklarna - men jag kan samtidigt hoppa och studsa på bilen utan att larmet ger ett ljud ifrån sig...intressant att detta passerade deras "genomgång" innan leveransen.
Mja - i allt broschyrmaterial från Hyundai står tydligt att larmet saknar godkännade från SSF - det är glaskrossensor som som saknas.
Själva handhavandet finns beskrivet i instruktionsboken - vet inte om det är så underligt att man inte går igenom detta vid leveransen?
Det finns dock fler Sanat Fe ägare som missat informationen kring larmet och hur det fungerar - kommentarer kring detta finns att läsa inne på forumet.

Att man inte återmonterat alla skruvarna till kamremskåpan är klantigt - men egentligen inte något som påverkar funktionen på bilen.

Att bilen blir stående på verkstad i två veckor är även det klantigt, men - sorry; även kunden måste visa visst intresse för vad som händer eller inte händer med bilen!

Att man däremot börjar dra valser vid hämtningen är ärkeklantigt, och drar skam över hela verksamheten - även om det bara en enda vilsen kundmottagare som tror att han vinner poäng genom att levera låtsassvar på obehagliga frågor.

Ledsen att göra dig besviken, "Goran" men i mina ögon finns det inte tillräckligt mycket i denna historien för att motivera ett återköp av en bil som du haft i xx månader; däremot utrymme för en rejäl genomgång av bilen, en fet ursäkt från verkstaden och kanske en ekonomisk kompensation - som du inte bör skryta om här på forumet om du bestämmer dig för att låta verkstaden titta på din bil på allvar igen :wink:

Självklart är vi glada för att du postade på forumet - varje litet bidrag här inne gör Santa Fe-kollektivet klokare och bättre rustade att själva tackla situationer som kanske dyker upp en dag!

Att hamna i kläm med sin verkstad är inget roligt, men det är min absoluta uppfattning att man löser problemet bäst på - just verkstaden, eller hos generalagenten. Vilken väg du än följer så hoppas vi att du fortsätter att hålla oss informerade hur det går för dig - och att det går bättre för dig än för den här killen...

www.subaruskit.se

(Goes to say att det är sällan det hjälper att banka på den stoora trumman...)


Swedefe

20
Swedefe skrev:Den som gapar, orerar och tappar humöret förlorar i första ronden - så funkar det överallt i livet!
Jag var trevlig i rond 1 - det första verkstadsbesöket. Trots att bilen startade tjutandes när jag skulle åka därifrån gjorde jag som de sa och åkte hem för att se om "det skulle bli bättre". Rond två bestod av ett ytterligare verkstadsbesök där felen inte avhjälptes, lustigt nog valde man istället att ljuga oss rätt upp i ansiktet. Nu hade jag halvt tappat humöret, men att de inte konstaterade fel fick mig att undra om det kanske inte var jag som inbillade mig.

Rond tre bestod av besöket hos Motormännen där två mekaniker var ense om att något är fel, men eftersom de inte skruvar ner motorerna så kunde inget specifikt fel intygas.

Jag skulle vilja anse mig som en tolerant och medgörlig människa - beklagar om jag uppfattats som motsatsen - men humöret tar tyvärr slut förr eller senare.
Så, du har varit på oberoende teststation och upplever att du ådagalagt
en "skandal" - några skruvar saknas och ett missljud hörs.
Ordet "skandal" var mekanikernas egna reflektion som inte baserades på det faktum att två skruvar saknades, utan att man

1. Bytt kamrem men missat det
2. Bytt generatorrem vid ett annat tillfälle, men missat det
3. Inte åtgärdat detta efter att man "skulle ta en titt", och efter att just detta påtalades inför verkstadsbesöket
Verkstaden har sökt dig, och hört av sig till oss med lite darr på stämman när dom inte kommit i kontakt med dig.
Det stämmer, men glöm inte att jag varit i kontakt med dem ett antal gånger tidigare avseende problemet. Man ska inte behöva bli trevligt och professionellt bemött först när man uppdagat problematiken medialt.
Deras förslag var ju faktiskt att ta bilen till just oberoende kontroll på sin bekostnad!
Att de själva skulle ta bilen dit är inget jag hade vågat lita på. Jag har också blivit avrådd från annat än att ta bilen dit helt själv i befintligt skick.
Alldeles hur nonchalant eller kanske rent av illa du blivit behandlad tidigare så bör ändå verkstaden få chansen att ställa sådant till rätta som du upplever som negligerat sedan tidigare nu när sakeran tagits upp till denna nivå!

[..]

Ändå anser jag att rätt instans är din forna verkstad - de måste ges chansen att ställa sina tidigare misstag och möjliga felbedömningar tillrätta - och det ligger faktiskt ett ansvar även hos bilägaren att se till att få en sådan här historia löst.
Verkstaden fick chans att ställa det till rätta inte en utan två gånger.

Från konsumentverkets hemsida:
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök."


Detta är inte lagstadgat utan praxis. Den tillkom sedan dömande instanser ansett detta vara just skälig tid - i mitt tycke är det milt mot säljaren. Vad som istället är moraliskt rätt kan ju diskuteras, men med bemötandet från verkstäderna i beaktning ser jag ingen anledning till att åtnjuta de rättigheter jag har, vilka alltså är till just för ändamålet.

Ett åberopande av reglerna med omständigheter som dessa kan ju tyckas vara försvarligt, jag var inte riktigt beredd på att bli sedd som "unfair" då.
Gnällande aggregatrem har jag haft i 21.250 mil på min första CRDI, och i snart 1,000 mil på min VGT -05a.
Detta yttrar sig under några sekunder upp till max en minut vid start i kyla, är inget jag funderat på närmre och inget jag är orolig över heller.
Normalt uppförande i kyla, helt enkelt
Nu gnisslar inte min rem lite svagt i kyla utan tjuter såpass att även döva vänder sig om. Det är inte min avsikt att påkalla hela köpcentrets uppmärksamhet när jag ska köra iväg från parkeringen, och mig veterligen är detta inte "normalt uppförande i kyla". Åtminstone har inte mina tidigare bilar uppfört sig så.
Mja - i allt broschyrmaterial från Hyundai står tydligt att larmet saknar godkännade från SSF - det är glaskrossensor som som saknas.
Själva handhavandet finns beskrivet i instruktionsboken - vet inte om der är så underligt att man inte går igenom detta vid leveransen?
Jag har inte läst i någon broschyr att larmet ska gå om man låser upp bilen med nycklarna (nån sa att det ska vara så?) men inte om man gungar den? Förvisso inget jag hakat upp mig på, men dessa småsaker bildar en stor helhet. Dessutom läste jag tidigare på forumet att någon hade haft samma problem, och dessa barnsjukdomar kanske bör kollas noggrannare. MEN, detta är som sagt inget jag påtalat för verkstaden vid de två inlämningarna, så vi lämnar det.

Att bilen blir stående på verkstad i två veckor är även det ärkeklantigt, men - sorry; även kunden måste visa visst intresse för vad som händer eller inte händer med bilen!

Vi visade intresse, och fick på så sätt tillbaka bilen. Det anmärkningsvärda är att man inte meddelade att bilen var färdig, det är i min mening inte bara ärkeklantigt utan rentav elakt och ett grovt åsidosättande av de skyldigheter man har. Jag finner det inte försvarbart och anser det inte heller vara mitt fel på något sätt.

Vad gäller ARN och andra åtgärder än avhjälpande så tar jag mig friheten att citera ytterligare från Konsumentverkets hemsida

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Jag har inte hakat upp mig på en tjutande rem eller ett konstigt larm. Missljud kan dock vara en indikation på att något annat av desto större betydelse är fel.

Det jag har hakat upp mig på är bemötandet och det faktum att en liknande historia kan komma att utspela sig under de närmsta tre år åren, för vilka jag har betalat garanti. Om servicen ska vara obefintlig har köpet medfört ett för mig väsentligt problem, och det är detta som är den huvudsakliga aspekten av tvisten. Köpet omfattar således mer än bara en vara.

21
Jag förstår att du är pissed, Goran - och jag tycker att det verkar som du har rätt att vara det också - det jag vill få fram är att om man är ute efter att statuera ett exempel så går man den långa vägen via ARN etc.
Om man vill uppnå ett snabbt resultat så ser man till att behålla dialogen med ursprungsverkstaden - även om man prövar sig fram längs andra spår samtidigt.

Swedefe skrev:Den som gapar, orerar och tappar humöret förlorar i första ronden - så funkar det överallt i livet!
OBS!
Detta var en reflektion som baserar sig på en massa erfarenhet över åren - och riktade sig generellt till de som läser på forumet - absolut inte speciellt till dig, "Goran". Tvärtom tycker även jag att du verkar vara en som kan formulera sig och göra sin situation begriplig - desto mer svårbegripligt att inte detta gått in hos de du haft att göra med!

Det är din bil, det är dina pengar - vill du gå den långa vägen så är det bara att börja traska - jag för min del hade tagit ett snack med killen som sålde bilen till mig, med protokollet i ena handen och en print på denna tråden i andra.

Lycka till - hur du än väljer att göra!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

22
Goran skrev:Det är i övrigt en bra bil men det faktum att service och eventuella reparationer måste göras på H&H avskräcker mig från att behålla bilen under de tre år som garantin gäller.
Hey!?
Är begagnatgarantin villkorad till en speciell ÅF/verkstad?

Hoppsan hoppsan - det kringskär ju faktiskt bilägarens möjligheter en hel del - speciellt om man flyttar hem till Norrland... :roll:

Antar att du kollat upp detta nu i efterhand?
Hur presenterades det vid köpet?



Swedefe


(Åhh vad jag pladdrar - just detta inlägget råkade bli nummer 3,000 här på forumet)
Senast redigerad av Swedefe den 18 jan 2006, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

23
Swedefe skrev:
Goran skrev:Det är i övrigt en bra bil men det faktum att service och eventuella reparationer måste göras på H&H avskräcker mig från att behålla bilen under de tre år som garantin gäller.
Hey!?
Är begagnatgarantin villkorad till en speciell ÅF/verkstad?

Hoppsan hoppsan - det kringskär ju faktiskt bilägarens möjligheter en hel del - speciellt om man flyttar hem till Norrland... :roll:

Antar att du kollat upp detta nu i efterhand?
Hur presenterades det vid köpet?



Swedefe
Jag har inte fått några remisser till andra verkstäder så jag antar att detta endast gäller hos H&H.

Garantin presenterades genom att inte ge oss en garantisedel. Vi fick tidigare en liten broschyr med vad garantin omfattar och lyckligtsvis upptäckte vi att ingen garantisedel fanns med innan vi åkte iväg med bilen så en sådan skrevs ut på plats.

24
Vi har alla olika erfarenheter....

En bil, det är mycket pengar som tär på den övriga ekonomin. Blir man behandlad såsom Goran skriver SÅ BLIR man som ägare till bilen orolig att man gjort ett riktigt dåligt inköp, man blir arg för dåligt bemötande. Man ska inte behöva tjata sig till uppmärksamhet för att det skall hända något. Det handlar faktiskt om så pass mycket "privata pengar".

För visst blir det lite psykologiskt det här att bilfirmorna säger att 200000:- det är jättebilligt för den och den bilen och så får man med det och det. Men för privatpersonen så skall 200000:- inte orsaka några problem, det skall fungera och om det inte gör det så skall man åtminstone få ett trevligt bemötande och en stor, stor vilja och "servicemind" annars känns ju pengarna "slösade".

Blir man inte allvarligt bemött på verkstaden när man påtalar fel, hör konstiga ljud så känner man sig ganska maktlös, kanske tom börjar tvivla på sig själv.... det kanske bara är inbillning att jag hör.....
därför är det skönt när man får det bekräftat från ett annat håll.

Ja, vad gör man som vanlig konsument? Vi har konsumentköplagen, ARN och dylikt, det är vad vi vet, men sen? vi som inte har erfarenhet hur man skall agera.... det är inte rättvist..


Stahl

25
Hey!?
Är begagnatgarantin villkorad till en speciell ÅF/verkstad?

Hoppsan hoppsan - det kringskär ju faktiskt bilägarens möjligheter en hel del - speciellt om man flyttar hem till Norrland...

Antar att du kollat upp detta nu i efterhand?
Hur presenterades det vid köpet?
Jag kollade upp lite på min egen Beggaranti på min -02 och det framgår ju att det är Hyundai Sverige som är huvudman för garantin och att motparten är jag som bilägare.

Vid fel ska ansvarig ÅF kontaktas och sedan ska en auktoriserad verkstad användas. Det behöver nödvändigtvis inte vara samma verkstad som ÅFen har.

Min tolkning är att jag kan kontakta vilken auktoriserad verkstad som helst, men jag måste kunna bevisa att jag har 3 års beggaranti.

Jag köpte min bil på Stilbil som inte har ngn verkstad, så där är ju omständigheterna rätt uppenbara den dag jag behöver åberopa beggarantin. Jag tänker inte blanda in ÅFen om jag inte absolut är tvungen till det, utan jag går direkt på valfri verkstad.

Här står en delmängd av villkoren, dick inte det finstilta:
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/garantifolder.pdf
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

26
Vill bara flika in i diskussionen att jag i det här fallet håller med Swedefe på varje punkt. Med en något annorlunda hantering av ärendet även från Gorans sida hade förmodligen problemen för länge sen varit lösta.

Vad gäller generatorremmen så tjuter min också när bilen är kall. Och lite extra slammer från motorrrummet kan man också höra. I båda fallen hörs oljuden inte in i kupén, men desto tydligare utanför bilen.
Men efter en kort körning, väldigt kort om jag använt motorvärmare, spinner motorn som en belåten katt. Så jag har inte sett någon anledning att dra iväg till verkstaden av den anledningen - lär ju inte hinna dit innan ljuden för länge sen försvunnit.

Begbilgarantin har jag inte någon egen direkt erfarenhet av, men det är ju generalagenten som står bakom den, så självklart duger vilken auktoriserad verkstad som helst. Blev alltså ganska förvånad när Goran sade sig vara hänvisad till säljarens verkstad.

/BengtB
Senast redigerad av BengtB den 18 jan 2006, 16:36, redigerad totalt 1 gånger.

27
Måste la va något fel på min bil då. Har INTE det minsta oljud från varken motor, växellåda, bromsar, hjul eller kaross.

Näe kan faktiskt inte hålla med om att man skall acceptera en massa oljud på en relativt ny bil med 3års-garanti , bara för att den tillhör kategorin SUV.

Hur man löser ett ev. problem kan ju variera högst individuellt, men som sagt helt spontant så tycker jag att "Goran", (utgår från att hans berättelse stämmer 100%), agerat på ett sätt som jag och säkert många med mig också skulle gjort.

Nu har vi ju iofs. inte "sett" slutet på "Sagan om en Santa Fe".

Skall vi kalla detta: Klart för rond 3? :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

28
Ett av skälen till att jag inte bryr mig så mycket om dom ljud som försvinner när motorn blir varm är att jag hade liknande fenomen på en tidigare Opel Vectra. Då var förklaringen att "slamret" kom från ventilsystemet (vet inte mer exakt) och att det berodde på att det tog tid innan den kalla och lite stela motoroljan nått in i alla skrymslen.
Och för bara någon vecka sen läste jag nånstans exakt samma förklaring till en annan bilägares bekymmer med oljud när motorn var kall.

/BengtB

29
Varm eller kall olja - Det spelar ingen roll på en nyare bil.

Visst man kan köra runt med slimmade pepitarutiga hörselskydd eller sätta stereon på högsta volym någon/några km efter kallstart för att slippa höra ev. oljud.

Men de SKALL inte finnas en massa oljud på en relativt ny bil !!! :evil:

OM nu tillverkaren ändå anser att ev. oljud kan förekomma, men att dessa isf. är absolut "ofarliga" för produktens livslängd, då skall detta också stå tydligt och klart i Instruktionsboken. Sen är det ju upp till köparen om han/hon accepterar detta.

Vill se den tillverkaren som har oljud som ett säljargument. :shock:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

30
BengtB skrev:Vill bara flika in i diskussionen att jag i det här fallet håller med Swedefe på varje punkt. Med en något annorlunda hantering av ärendet även från Gorans sida hade förmodligen problemen för länge sen varit lösta.
Vad för hantering? Återförsäljaren hade två försök att konstatera ett fel. Återförsäljaren föreslog att bilen skulle testas av Motormännen. Jag åkte till Motormännen, fel intygades.
Vad gäller generatorremmen så tjuter min också när bilen är kall. Och lite extra slammer från motorrrummet kan man också höra. I båda fallen hörs oljuden inte in i kupén, men desto tydligare utanför bilen.
Men efter en kort körning, väldigt kort om jag använt motorvärmare, spinner motorn som en belåten katt. Så jag har inte sett någon anledning att dra iväg till verkstaden av den anledningen - lär ju inte hinna dit innan ljuden för länge sen försvunnit.
Tråkigt att vissa anser att jag bör leva med skrikande remmar och oljud som kan tyda på allvarliga fel. Jag vet inte om alla Santor låter så här men de andra bilar som rullar på gatorna gör det tyst.
Begbilgarantin har jag inte någon egen direkt erfarenhet av, men det är ju generalagenten som står bakom den, så självklart duger vilken auktoriserad verkstad som helst. Blev alltså ganska förvånad när Goran sade sig vara hänvisad till säljarens verkstad.
Vi har båda rätt. Man är hänvisad till återförsäljaren men det är också denna som ansvarar för mekaniska ingrepp, om jag förstått avtalet rätt.

Så här står det

2. Garantins omfattning
Hyundai-återförsäljaren svarar för fel som inträffar under garantitiden. [..] För att garantin ska gälla måste underhållsservice och reparationer utföras enligt Hyundais (vem, generalagent eller återförsäljare? :? )anvisningar och av Hyundai auktoriserad verkstad eller vid annan fackmannamässig verkstad.

4. Avhjälpande av fel
Säljaren bestämmer den lämpligaste åtgärden för att avhjälpa fel i bilen. [..]

VID FEL
1. Tag kontakt med din återförsäljare
2. Lämna bilen till en auktoriserad Hyundaiverkstad


Om jag förstått detta rätt så kan bilen repareras på annan auktioriserad verkstad, dock ej utan återförsäljarens samtycke. Om jag under de tre närmsta åren ska behöva gå igenom hela standardförfarandet vid konsumenträtt varje gång jag behöver få ett litet fel avhjälpt så är jag föga intresserad av detta samarbete, då av angivna skäl.