Annons

Sagan om en Santa Fe

1
Hej! Jag är nybliven Santa Fe-ägare, och jag tänkte delge er mina erfarenheter av bilen, bilhandlaren och förfarandet jag tvingats gå igenom.

I slutet av september köpte vi en Santa Fe -02 hos Haglund & Hellberg Bil i Sätra. Vi provkörde den innan naturligtvis och den gick helt okej, inga konstigheter alls. Eftersom miltalet närmade sig tiden för kamremsbyte skulle vi tydligen få bytt kamrem innan leveransen.

Sagt och gjort, en vecka senare åkte vi för att hämta bilen. Som bekant erbjuder Haglund & Hellberg tre års garanti på begagnade bilar, men när försäljaren räckte fram alla papper så fanns ingen garantisedel med...intressant - vi fick be om den och dom svarade oförvånat "ok" och skrev ut en sån åt oss.

Bilen gick bra i i ungefär två veckor när jag plötsligt en gång hörde ett högt tjut från en rem, som tjöt och skrek vackert ett kortare tag. Jag gick ut för att undersöka det närmare, men då hade just den remmen slutat tjuta...istället hörde jag ett annat missljud från motordelen ovanför höger framhjul. Jag är tyvärr för mekaniskt okunnig för att ge ett mer exakt svar än så :?

Jag upptäckte ungefär samtidigt att billarmet går om jag låser upp bilen med nycklarna - men jag kan samtidigt hoppa och studsa på bilen utan att larmet ger ett ljud ifrån sig...intressant att detta passerade deras "genomgång" innan leveransen.

Nåväl - min pappa, som är desto mer mekaniskt bevandrad lyssnade också på ljudet och sa att det kom från ett kamlager. Han jobbar som trailermekaniker där många har adekvat kunnighet och där skruvade dom av kåpan och lyssnade med en tratt. De var åtta mekaniker som var överens om att något är fel på antigen kamremmen eller kamlagrena.

Bilen omfattas alltså av garanti dels enligt Konsumentköplagen och dels den egna garantin. Vi lämnade därför in bilen på deras verkstad i Sätra för att få felet avhjälpt. Vi förklarade problemet med missljudet och med den tjutande remmen för den arroganta mekanikern på verkstaden och en annan gick ut för att lyssna på motorn. Den tjutande remmen tjöt inte just då - den skriker bara ibland när motorn är kall. Jag förklarade detta, och dom lovade att titta upp det. Emellertid sade mekanikern att han inte kunde höra något konstigt från motorn. Men eftersom vi envisades skulle dom ändå titta på den...

Tidigt nästa morgon ringer dom redan och säger att bilen är färdig. Senare samma dag åkte vi och hämtade den, på parkeringen där startar vi upp bilen och SKRIII - den tjutande remmen skriker på fint. Missljudet från motorn är också kvar. Vi går in i affären igen men endast säljarna är kvar - mekanikerna hade gått hem. Säljarna visste inte om man ens hade gjort något, men bad oss "testa" den nån dag för att se om det "skulle bli bättre".

Även det sagt och gjort, men bättre blev det inte. Tvärtom upptäckte vi att det saknades skruvar från motorkåpan. Professionellt gjort? Jag vet dock fortfarande inte om man ens gjorde något på bilen förutom att slarva bort skruvar.

Det blev att åka tillbaks till Sätra där en säljare förklarade att mekanikerna där kunde knasa och att vi istället borde åka till affären i Jordbro, där de tydligen skulle vara bättre och mer noggranna.

Häromveckan åkte vi och lämnade in bilen i Jordbro. Det bankade på från motorn men även mekanikern där sa att det inte var något konstigt. Vi bad dom då starta upp vilken annan Santa Fe som helst och se om det kom samma ljud från dom, men mekanikern sa då istället "nej nej, vi tittar på den istället".

Vi påtalade också problemet med den tjutande remmen, och det faktum att skruvar saknades från motorkåpan sedan förra reparationsförsöket.

Mitt under snöstormarna lämnade vi alltså bilen där och väntade på att dom skulle ringa och ge oss tillbaks den. Att dom inte ringde på någon dag tolkade vi som att dom kanske jobbar på bilen, men två veckor senare började vi bli fundersamma istället. Pappa hade ett ärende i Jordbro och kikade in hos Haglund & Hellberg där för att se hur det gick med bilen. Till hans förvåning stod den ute på parkeringen med 30 cm snö på sig :shock:

Han gick in i affären och frågade om bilen var färdig.

-Ja, den är färdig. Vi kunde inte hitta något fel.
-Men varför har ni inte ringt och sagt att den är färdig?
-...den blev färdig idag.
-Vadå färdig idag, den står där helt insnöad och det är inte ens fotspår någonstans i närheten av den.
-...det har snöat rätt mycket idag (notera att besöket gjordes på en förmiddag)

Samma dag åkte vi för att hämta bilen, och när vi kom hem kunde vi konstatera att det fortfarande saknades skruvar från motorkåpan. Inget av felen var heller avhjälpta. Vi undrar om dom ens rört bilen?

Vi frågade vad som gällde den tjutande remmen, och dom förklarade att det inte går på garantin? Spännande, rent juridiskt så gör den det oavsett vad deras egna garanti reglerar eller inte reglerar. Till följd av detta fick min pappa köpa rem för 350 kr som han själv tänker byta.

I två veckor hade vi alltså inte bil, vilket är rätt surt med tanke på de pengar man betalar för den och vädret som var. Vi hämtade bilen den 30e december.

Idag på nyårsdagen är problemet värre än någonsin. Det skramlar om motorn som ett mindre sågverk, men jag har inte för avsikt att lämna den på reparation en tredje gång för att de åter ska konstatera att det inte är något fel.

Jag har nu för avsikt att häva köpet. Det är alldeles för mycket pengar nedlagda på en bil med såpass många brister som man inte heller lyckas få avhjälpta.

Praxis vid konsumenträtt är att säljaren ska få två chanser att avhjälpa felet innan konsumenten kan åberopa sina övriga rättigheter - bland andra att häva köpet. Säljaren har nu haft två chanser, och även om jag inte kan styrka att jag varit där den första gången så bad jag om ett intyg från mekanikerna den andra gången om att bilen varit inne och att inget fel hittats.

Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga. Motormännens Riksförbund har egna jurister som erbjuder "kostnadsfri rådgivning". Det framgår dock inte från deras hemsida om denna kostnadsfria rådgivning gäller endast medlemmar.

Jag betvivlar dock att den skulle vara kostnadsfri för mig som inte är medlem, därför tänkte jag vända mig direkt till Allmäna Reklamationsnämnden som handlägger dessa ärenden. Jag undrar därför om någon har erfarenhet eller kunskap om liknande förfaranden - exempelvis vill jag gärna få en annan verkstad än deras egna att skriftligen intyga om felens existens - jag gissar att jag inte kommer så långt om jag själv säger att det är något fel på motorn medan deras två verkstäder säger att det inte är något fel.

Innan jag vidtar dessa åtgärder tänkte jag se om det fanns någon här som kan rekommendera mig något speciellt eller vet något om felen utifrån beskrivningen jag givit?

Beklagar att jag inte kan uttrycka mig kortfattat, men jag är tacksam för alla synpunkter och reflektioner kring detta!

Tack på förhand
Annons

2
Tjenare Goran.
Har du läst: http://www.santafesweden.se/phpbb/viewt ... =2623#2623 - "Aspuddens Bilservice" kanske kan vara något för opartisk bedömning i dina trakter. Verkar ju seriösa iaf. om man får tro tidningsartikeln.

Det är ju #&%§¤ :evil: fult å svära å hjälper gör det ju knappast heller, så jag hoppas som forums-medlem verkligen att du får ett kanonbra "SF-år" 2006, för sämre än sista delen av 2005 kan de ju inte bli. :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 02 jan 2006, 07:50, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Riktigt tråkig historia, "Goran"!!!

Sådan här behandling skall man inte behöva råka utför oavsett bilmärke!


Berättelsen passar egentligen in bättre under rubriken "Inköp, service och underhåll" där Santa Fe-ägare lättare kan söka forumets uppfattning om olika verkstäder - bra eller dåliga.
På sikt kommer troligen denna tråden att flyttas dit, men den får ligga kvar så länge, okay?

Din historia verkar väl underbyggd och vederhäftig, men vi behöver ändå en bekräftelse och kontakt från dig på mer privat plan - bland annat behöver vi veta registreringsnumret på bilen för att verkstaden inte skall vara oförstående om då råkar ha flera liknande reklamationsärenden samtidigt... :wink:

Vänligen maila mig dessa uppgifter på swedefe@yahoo.se eller använd det interna pm-systemet här på sidan.

Vi tar omedelbart kontakt med den aktuella verkstaden för att låta dem bemöta kritiken - har vi inte vettigt besked ifrån verkstaden att man har ärendet under behandling redan under innevarande dag blir jag besviken!


Inte för att jag har någon egentlig erfarenhet av verkstäderna i Stockholmsområdet, men jag vill ändå nämna - för att skapa lite balans, att jag för ungefär ett år sedan behövde akut verkstadshjälp i Stockholmsområdet och fick prima hjälp - av just H&H i Sätra!

Nå, så olika kan det slå - är det möjligen "stordriftsfördelarna"
som börjar slå igenom allaredan...?
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=280

Skall bli intressant att se hur verkstaden har uppfattat kontakterna med sin kund.

Fortsättning följer...



Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 02 jan 2006, 15:21, redigerad totalt 1 gånger.

4
Vi har tagit del av klagomålen och håller på att utreda vad som har hänt.
Vi återkommer med mer information så snart som möjligt.

/ Haglund & Hellberg Bil AB - Sätra

5
Läst och finner ingen anledning att betvivla sanningshalten i "Gorans" inlägg. Spontant undrar varför ingen på aktuell verkstad respekterat och "lyssnat" på kundens klagomål tidigare, utan först nu när det kommer upp här på Forumet? Kan ju knappast bara vara en (1) anställd som är inblandad och uppträtt felaktigt.

Okey, ingen skall dömas ohörd så det skall bli spännande att följa fortsättningen. Positivt är ju iaf. att det PLÖTSLIGT börjar hända saker, även om man från försäljningsstället/verkstaden hittills bara lovat att undersöka saken!

Inte utan att man själv börjar bli lite orolig. Jag hoppas verkligen inte detta är den väg man skall behöva gå vid ev. oklarheter med Hyundai´s auktoriserade verkstäder runt om i landet!
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Lugn och fin, "Nimbusen" - som du säger skall ingen dömas ohörd;

Detta råkar faktiskt vara det första konkreta klagomålet på en namngiven verkstad vi har fått in på forumet under mer än 3 års tid - ganska unikt påstår jag, vare sig man jämför med andra märkesforum på nätet eller gräver i sina egna erfarenheter från tidigare bilmärken.

Kan berätta att Citroën-mekarna i stan drog lott om vem som skulle serva min bil - förloraren fick jobbet... Under 24,000 mil med två olika Xantior var det endast tre servicer som inte gav verkstaden backjobb. Servicar!!!

Till sist löste verkstaden problemet med ett alexanderhugg - man bad mig helt enkelt serva bilen någon annanstans, "jag skapade dålig stämning på verkstaden... " :roll:

Den enda Citroënverkstad som fanns som alternativ till Frontbilars verkstad i Göteborg på den tiden valde att omedelbart brinna ner till grunden och aldrig bli uppbyggd igen när dom ställdes inför risken att få mig som kund - detta är sant! "Santaclaus" kan med all säkerhet bekräfta sanningshalten i detta tillsynes befängda påstående!

"Goran" vs. Hagstöm & Hellberg är en sommarbris jämfört med de bataljer jag utkämpat med kundmottagare från outer space!


Alla kan göra fel, det är agerandet efter man blivit uppmärksammad på kundens missnöje som skiljer män från möss - oavsett om man är kille eller tjej.

Jag tycker vi ger H&H någon dag att reda ut situationen med kunden innan vi börjar strigla slaktknivarna. H&H är förövrigt inbjudna att redogöra för hur mycket eller lite dom själva vill kring ärendet.



Swedefe

7
Swedefe skrev:Jag tycker vi ger H&H någon dag att reda ut situationen med kunden innan vi börjar strigla slaktknivarna. H&H är förövrigt inbjudna att redogöra för hur mycket eller lite dom själva vill kring ärendet.
Tackar, jag tänkte göra detsamma. Det är trots allt en fin bil som jag är hyfsat nöjd med.

När jag skulle skrapa den innan färd idag så skrek den på tomgång tillräckligt om remmen för att skrämma bort allt vilt i området - intressant att man inte upptäckt detta alla gånger man sagt att man provat den, kall som varm... :roll:

Dessutom verkar ett svagt knackande ljud tillkommit tillsammans med det skramlande ljudet, så bilen läker iallafall inte av sig själv som påstått...hehe :lol:

Nåväl, spännande att det börjar hända saker först nu. Efter att ha läst lite på forumet kan man konstatera att det är fler som mystiskt fått sina problem avhjälpta efter att ha skrivit på forumet :wink:

vilken story!!

8
Hej o hå!!

JA verkligen en skrämmande berättelse och mer eller mindre en mardröm för "oss" ,de , som inte är så kunniga om sina bilar.


..tog bort resten :wink:

//chiquita
Senast redigerad av chiquita den 04 jan 2006, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.

9
Nä, vi lever i informationssamhället numera - aallllttt finns tillgängligt för den som gitter söka, och gallra information.

Men, man skall inte utgå från att de som "fått sina fel avhjälpta efter att ha skrivit på forumet" plötsligt har mötts av en helt annan inställning hos sin kundmottagare dagen efter att man vädrat sitt missnöje på forumet.

Det handlar snarare om att man bollat med andra Santaägare, pejlat utifall någon råkat ut för samma sak, kollat av hur andra tycker man borde agera. På så vis har man fått råg i ryggen, lärt sig någon fackterm eller rent av kunnat belägga någon felaktighet i resonomanget hos sin kundmottagare - skaffat sig ett övertag, helt enkelt, mentalt eller verkligt.

Forumet i sig har ingen kraft att påverka - forumet är en träffpunkt, en "put-and-take" damm där alla får fiska, men som är beroende av input från deltagarna för att fungera i det långa loppet. Så enkelt är det!



Vi mods på forumet har vi en rätt schysst arbetsfördelning där underteckand står för svammel och hypoteser - och ClasseClas svarar för vederläggande och hårda fakta. :mrgreen: (och hypoteser, och svammel)

Vi är ivart fall angelägna att hålla forumet i orbit kring en någorlunda hård kärna av fakta - och där ingår att låta företag som namnges komma till tals, likväl som att försöka se igenom provokationer och falsarier.

Din post kändes genuin från början, och ordningsman ClasseClas googlade dig rätt hårt i morse så din berättelse fick stå kvar ograverad - och mycket riktigt fick vi kontakt med dig lite senare. Allt frid och fröjd!

En liknande post som vi inte kunnat få bekräftad, klumpigare författad och med en fejkadress i registreringen hade hamnat i karantän innan vi fått den bekräftad. Odemokratiskt? Skiter väl vi i!
Bild


Yttrandefrihet är ett relativt begrepp - detta kommer aldrig att bli en spelplan för pajkastning och tramsiga påhopp; inte för att vi går i någons ledband - utan för att vi är angelägna att inte målas in i något hörn där vi inte vill befinna oss!

Ett tramsigt, anonymt påhopp tas bort eller förminskas till minibokstäver för att det tydligt skall framgå att det handlar om ett inlägg som inte håller standarden vi kräver.
Men, skulle ett ifrågasatt företag skämma ut sig med att; rent hypotetiskt - i skrift hävda befängdheter och felaktigheter så kan du ge dig på att vi skulle klistra, låsa och rama in ett sådant bevis på oförstånd så alla kan läsa och skratta sig fördärvade så länge servern står uppe!

Det ställs högre krav på en företagare än någonsin tidigare - allt skall göras snabbare, självklart rätt första gången och alla gånger, med ökade kostnader och med minskade marginaler
Självklart står det var och en fritt att uppleva informationssamhället och upplysta konsumenter som en smärta i stjärten och ett hinder för verksamheten, men då har man nog inte riktigt förstått innebörden av "survival of the fittest..."




Swedefe -
Bild
svamligare än på länge...

10
Den enda Citroënverkstad som fanns som alternativ till Frontbilars verkstad i Göteborg på den tiden valde att omedelbart brinna ner till grunden och aldrig bli uppbyggd igen när dom ställdes inför risken att få mig som kund - detta är sant! "Santaclaus" kan med all säkerhet bekräfta sanningshalten i detta tillsynes befängda påstående!
Käre Swedefe, ingen är skyldig innan man är dömd. Och jag tror inte att ditt brinnande intresse eller ditt eldiga humör kan användas som bevis. Inte ens om Du haft lågskor och minglat med en ny flamma skulle Du ansetts skyldig.

(Sorry, kunde inte hålla mig) :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

12
Vi kommer att ta kontakt med kunden ikväll och kommer att föreslå att han tar kontakt med en opartisk testverkstad, som kommer att bli Motormännen, för genomgång och bedömning av bilen.

Fortsättning följer här på forumet efter test.

/ Haglund & Hellberg Bil - Sätra

13
Bra att det händer något, H&H!

Jag tycker att vi andra låter den här tråden vara ifred ett tag - den börjar bli lite spretig, och det är inte minst mitt eget fel. :oops:

Själva ämnet är för intressant för att splittra sönder med annat tugg, utan vi avvaktar vad H&H-Sätra och "Goran" kommer fram till, så kan vi kommentera själva saken i efterhand.

Vill någon diskutera verkstäder i allmänhet, eller någon speciell i synnerhet så är det bara att starta en ny tråd!



Swedefe - moderator, bara så ni vet... :wink:

14
Det finns ett dröjsmål i denna historien som inte kan lastats varken H&H eller "Goran" - H&H har haft svårigheter att komma i kontakt med "Goran" och frågade redan förra veckan efter vilket telefonnummer vi haft kontakt med "Goran" på.

Efter snabb check med "Goran" så det var okay att lämna numret vidare så lyckades jag på något sätt pilla in en extra siffra i telefonnumret när det lämnades vidare till H&H... :oops: Begåvat!!! :oops: :oops:

Nå - så är det när det går troll i saker och kommunikationen inte förs över de kanaler de borde göra - det är alltid enklare att tala direkt med varandra än via ombud!

"Gong" Klart för rond två!


Swedfe - filternisse :oops:

15
Jag tror att H&H ringt mig vid två tillfällen, dock har jag inte kunnat besvara samtalen då utan återvänt till mobilen :? först efter kontorstid. Jag hade då dock redan bokat tid hos Motormännen, så jag tänkte bespara oss besvär genom att låta MM titta över bilen först.

Det är imorgon tisdag jag har tid och vi får se hur det går...