Annons
Annons

3
1,08 blandad körning - nu rullat 925 mil sen lev. i slutet av oktober -05. :lol:


Och "brodeur" har kört sin på ???
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
:shock: 1,8 L/mil :shock: Du är säker på att du släppt handbromsen? :lol:
Skämt åsido - Antar att du då har en 6:a automat, trots ortangivelsen kört i meterdjup snö med blyfot, eller? :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Ingen 6:a och ingen automat !
Men det är fruktansvärt roligt att köra med breställ på bilen i ettan och tvåan , sen går det för fort och då får man bromsa ner och börja om igen :D

Re: Bränsleförbrukning...

7
Hans-Gunnar Olsson skrev:Jag har kört min Hyundai Santa Fe GLS -03, 2.4:an på ca. 1.0/mil på enbart stadskörning. Tycker det är fullt ok. Mvh. HG...
:evil:

Hej Jag har nyligen köpt en santa fe 2,4GLS 4WD 2002 och gjort 4- 5 mätningar där jag tankat bilen och kört tills jag har tankat igen. Jag har försökt köra så snålt jag kan men inte lyckats gå ner under 1,45 l/mil i stadskörning. Jag tycker att det är märkligt att vid start av bilen så går varvtalet upp till 2500 varv/min. Efter ett tag går det ner mot 1500 v/m men så fort jag rör gas pedalen och släpper så far den iväg till 2200 v/m igen. Så håller den på tills motorn blir riktigt varm. Det tycker jag är konstigt att bilen beter sig på det sättet och jag undrar om det finns något man kan göra åt det.

8
Hej FIKSAL!

Rusandet är lite enerverande, men är programerat i motorstyrningen från början - anledningen är att katalysatorn skall nå arbetstemperatur så snabbt som möjligt.

Att mäta bränsleförbrukning vintertid är en deppig sysselsättning, men om det kan vara någon tröst för dig så kan jag berätta att jag har svårt att köra min diesel så snålt som vissa kör sina 2,4 bensinare... :mrgreen:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Re: Bränsleförbrukning...

9
FIKSAL skrev:
Hans-Gunnar Olsson skrev:Jag har kört min Hyundai Santa Fe GLS -03, 2.4:an på ca. 1.0/mil på enbart stadskörning. Tycker det är fullt ok. Mvh. HG...
:evil:

Hej Jag har nyligen köpt en santa fe 2,4GLS 4WD 2002 och gjort 4- 5 mätningar där jag tankat bilen och kört tills jag har tankat igen. Jag har försökt köra så snålt jag kan men inte lyckats gå ner under 1,45 l/mil i stadskörning. Jag tycker att det är märkligt att vid start av bilen så går varvtalet upp till 2500 varv/min. Efter ett tag går det ner mot 1500 v/m men så fort jag rör gas pedalen och släpper så far den iväg till 2200 v/m igen. Så håller den på tills motorn blir riktigt varm. Det tycker jag är konstigt att bilen beter sig på det sättet och jag undrar om det finns något man kan göra åt det.
Jag kollade min förbrukning på 2.4:an idag och jag låg på 1.15 l/mil i stadskörning och då är det inte precis försiktig smekning av pedalen vi pratar om, ej heller "plattan i mattan".

Vad du skulle kunna göra är att
1) Kolla däcktrycket. Prova att köra med 2.6 bar runt om.
2) Kolla så att inte ngt bromsbelägg bak ligger an mot skivan. Känn på fälgen, skivan ev. om de är varma och kolla så att det inte luktar varm broms från ngn sida.
Här finns lite tips hur du kan fixa detta om det kärvar för dig:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180

För egen del hade jag strul med ena oket bak och då drog min 2.4:a 1.26 l/mil med sommardäck. Normalt idag med sommardäck är 1.04 l/mil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Bränsleförbrukning

10
Hej ClasseClas!

Tack för den utförliga beskrivningen av bromsoksbyten! Ang. däcktryck har jag redan 2,5 runtom på alla däck. För övrigt kör jag med året runt däck. En annan fråga jag undrar över är hur Du /Ni mäter bränsleförbrukningen? Mäter ni från det att bilen är varm eller räknar ni in alla kallstarter man gör? Jag mäter från tankning till tankning (fulltankning) och den kilometer sträcka jag kört mellan tankningarna. Om ni gör det på något annat sätt skulle jag vara taksam om du kunde beskriva det.

Tack!

11
FIKSAL >
För kännedom så mäter jag precis som du.
D.v.s. tankning -> tankning -> antal körda km?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Re: Bränsleförbrukning

12
FIKSAL skrev:Hej ClasseClas!

Tack för den utförliga beskrivningen av bromsoksbyten! Ang. däcktryck har jag redan 2,5 runtom på alla däck. För övrigt kör jag med året runt däck. En annan fråga jag undrar över är hur Du /Ni mäter bränsleförbrukningen? Mäter ni från det att bilen är varm eller räknar ni in alla kallstarter man gör? Jag mäter från tankning till tankning (fulltankning) och den kilometer sträcka jag kört mellan tankningarna. Om ni gör det på något annat sätt skulle jag vara taksam om du kunde beskriva det.

Tack!
Hej, jag mäter som du, dvs läser av trippmätaren vid tankning, tankar oftast vid samma pump, väntar tills den slår ifrån, efterfyller ej, och läser av o räknar sen ut förbrukningen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Tack ska ni ha ClasseClas och Nimbusen!

Nu vet jag i alla fall att jag gör som alla andra när man räknar ut bränsleförbrukningen.

Tack!

14
Bensinförbrukningen på sin bil är nåt som alltid väcker visst intresse.. pratar man med grannar eller vänner så drar deras bilar alltid "en bra bit under litern" oavsett vad dom kör...helt sant tror jag inte att det är.
Min V6:a drar på sommarhalvåret ca 1,2 i stadstrafik o 0,9 vid långkörning, nu på vintern drar den betydligt mer ca 1,5 resp 1,2 !!

Jag undrar lite över det nämnda däckstrycken, vad är det som gäller egentligen ? Den info som sitter på bilen (i dörren) säger inte mig mycket och tydligen har ni lite olika tryck i era bilar (ja däcken alltså).
"Joppe"

15
Tjena Joppe!

Köpte ju min 1:a Santa i okt.-05 och hade ju ingen erfarenhet av den bilen tidigare. Så för att inte bli av med däcksmönster i förtid snackade jag med min lokala hjultomte + kollade inlägg i ämnet här på Forumet. Allt pekade då på att 2.5 "runt om" verkade vara det som gällde för en Santa. Kör med detta i både sommar & vinter-sulorna och är hittills nöjd.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red