Annons

16
Fler bud ? Själv la jag i 2,4 runt om , men kan vara värt att höja lite..
Det slutar väl med att man höjer o höjer tills det ser ut som om man har monsterdäck.. :lol:
"Joppe"
Annons

17
I dörrsidan står det 207 kPa och 30 psi.

Tips: Använd Google och skriv in "207 kpa in bar" eller "30 psi in bar" så räknar den ut resultatet. Funkar även för valutor, tex "350000 won in SEK" (Koreapengar).

Alltså: Rekommendationen från Hyundai är 2.07 bar. Personligen tycker jag det är för lite och min verkstad kör helst med 2.5 bar. För egen del körde jag ett tag med 2.8 bar, men det blev för stötigt så jag har dragit ner till 2.6, vilket är acceptabelt/OK och fördelaktigt för bränsleförbrukningen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

18
Joppe skrev:Bensinförbrukningen på sin bil är nåt som alltid väcker visst intresse.. pratar man med grannar eller vänner så drar deras bilar alltid "en bra bit under litern" oavsett vad dom kör...helt sant tror jag inte att det är.
Min V6:a drar på sommarhalvåret ca 1,2 i stadstrafik o 0,9 vid långkörning, nu på vintern drar den betydligt mer ca 1,5 resp 1,2 !!

Jag undrar lite över det nämnda däckstrycken, vad är det som gäller egentligen ? Den info som sitter på bilen (i dörren) säger inte mig mycket och tydligen har ni lite olika tryck i era bilar (ja däcken alltså).
Vill man ha bästa bränsle ekonomi skall man fylla nåhra hekto till. Det som står är "maximal komfort tryck".

:wink:

19
Bränsleförbrukning eller däckstryck???

Som vanligt snurrar det omkring i trådarna.
Jag tänker i vart fall redovisa lite om bensinförbrukning i vinterföre med dubbade vinterhjul och 15 minusgrader på morgonen när jag backar ut från garageuppfarten.
Åker med den minsta motorn, men har elektrisk motorvärmare på när det är kallare än +4grader ute.

Var nyligen inne på 4.500 milaservice - där jag som vanligt gnällde över den höga bensinförbrukningen - och fick den ypperliga verkstaden att "kolla upp" detta. De justerade kamremssträckningen och bilen upplevs nu som märkbart piggare. Var därför extra intresserad att se om det gjort någon nytta för bränslekonot.

Ve och fasa!!! Jag är nu uppe i 1,2 liter per mil.

Det konstiga är, att bränsleförbrukningen stiger cirka 1 dl per mil för varje gång bilen passerat en serviceverkstad. Första 1500 milen låg strax över 1,0 lit/mil, eftertill 3.000 låg vi kring 1,1 lit/mil och nu ska vi tvingas pynta upp för ytterligare en deciliter, allt i takt med att priserna på bensinen stiger lika raskt som elpriset.

Nästa vecka ska vår Santa ut på långresa. Lägger in en extra kontroll då också, eftersom långresa med landsvägskörning beräknas som ytterligheten för lågförbrukning.

Kan emellertid konstatera att det går väldigt trögt att få iväg bilen med alla nedkylda växellådor och differentialer. Första kilometern får man verkligen gasa på, för att få rull på ekipaget.

20
Jag var just en sväng till Ystad, från Stockholm och då ville 6:an från 01 ha nästan 1 liter per 10 km; men den ville inte ha särskilt mycket mer när jag växlade till lite mer blandad körning i stan/småkörning på småvägar. Inte heller när jag körde normalt på vägen hem, dvs med moms på tillåten hast. Det finns ju billigare bilar...Läste ni om Santans dieselautomatik i pressen häromdagen(DN Motor söndag?) - 30 000kr mer än handväxlad bensinversion? Men det är ju roligt....
Lars Göran Wärn

21
LarsGöran skrev:Jag var just en sväng till Ystad, från Stockholm och då ville 6:an från 01 ha nästan 1 liter per 10 km; men den ville inte ha särskilt mycket mer när jag växlade till lite mer blandad körning i stan/småkörning på småvägar. Inte heller när jag körde normalt på vägen hem, dvs med moms på tillåten hast. Det finns ju billigare bilar...Läste ni om Santans dieselautomatik i pressen häromdagen(DN Motor söndag?) - 30 000kr mer än handväxlad bensinversion? Men det är ju roligt....
Jo, jag läste artikeln i DN faktiskt. Nu var det iofs bränsleförbrukning mellan dieselbilar med manuell låda o autlåda som jämfördes. Här är artiklarna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
http://www.dn.se/content/1/c6/56/67/23/ ... ellada.pdf
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

22
Joppe skrev:Bensinförbrukningen på sin bil är nåt som alltid väcker visst intresse.. pratar man med grannar eller vänner så drar deras bilar alltid "en bra bit under litern" oavsett vad dom kör...helt sant tror jag inte att det är.
Min V6:a drar på sommarhalvåret ca 1,2 i stadstrafik o 0,9 vid långkörning, nu på vintern drar den betydligt mer ca 1,5 resp 1,2 !!

Jag undrar lite över det nämnda däckstrycken, vad är det som gäller egentligen ? Den info som sitter på bilen (i dörren) säger inte mig mycket och tydligen har ni lite olika tryck i era bilar (ja däcken alltså).
Hehe den var bra (lite sen kommentar kanske), folk har en tendens att ange landsväg i 70-100 förbruknnig och glömmer bort kallstart med köer osv. :wink: