Annons

Någon som har sett min 4WD ?

1
Idag var det dags för den årliga testen av 4WD-n. Kan vara bra att veta inför vinterns husvagnsdragningar att allt fungerar som det ska. Jag hittade en isig uppförsbacke precis på vår gata och turligt nog hängde det en ny Hobby på kroken. MEN, någonstans sedan i vintras har jag tappat drivningen på bakhjulen. Någon som har sett den utmed någon vägkant någonstans ? :shock: :( :evil: :| :roll: :?:
Annons

2
Har själv suddat bort länken då den inte funkade som bl.a. "SwedeFe" kunnat konstatera. Den innehöll ändå inget viktigt utan var mera tänkt som ett litet skämt.
Senast redigerad av nimbusen den 10 dec 2005, 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Linky no worky, Nimbusen - behöver man vara inloggad eller så?



Det här var intressant, Robertsson!
Du menar att AWDn bara lämnat in så där mellan 38.000 och 42.000 mil
utan att ens tacka för sig? Så fräckt!!!

Jag vet att det finns gott om lama V 70 XC och äldre AWD Volvos ute på vägarna där AWDn helt enkelt lämnat in utan att ägaran har en aaning om det - och man kan förstå dem, eftersom just deras bilar inte gav speciellt mycket kraft till bakaxeln ens från början...

Ärligt talat Robertsson så vete tusan om jag själv skulle bry mig om att reparera - bilen gör ju sitt jobb ändå, eller hur?
Så länge man är medveten om bristen kan man ju alltid planera sin körning därefter; är det egentligen rimligt att reparera för x-antal 1.000 kronor på en bil som rullat 42,000(?) mil - och där du upptäckt bristen av en "slump"?

Å andra sidan har det ett stoort värde för oss andra här på forumet att få reda på vad som är galet, och vad det skulle kosta att reparera, kan vi få be om ett kostnadsförslag ialla fall?


Detta är första gången jag hör om någon Santa som tappat AWDn
- och dessutom från en ägare jag misstänker känner sin bil... :wink:
men jag är övertygad om att det rullar fler bilar ute i landet med liknade diagnos - där ägaren inte har en susning om bristen...

Det kan inte tillräckligt noga påpekas att den som är spekulant på en begagnad allhjulsdriven bil måste ta sig tid att undersöka om fyrhjulsdriften fungerar som det är tänkt - jag undrar om ens testanläggningar som Motormännen har utrustning för att ge ett rakt besked!!!

För att på egen hand testa allhjulsdriften, och diffbromsen på samma gång finns ett enkelt "bonnatest" beskrivet i en annan tråd - jag kopierar över den hit så alla kan läsa:

Bästa sättet att testa diffbromsens funktion - och även själva fyrhjulsdriften är att backa uppför en hal backe, gärna en fuktig grässlänt.

I takt med att vikten fördelas mot framaxeln kommer den kraft som förmedlas till bakhjulen att bli så pass stor att bakhjulen kommer att börja spinna så smått - lite småryckigt är okay, det ligger i viscokopplingens arbetssätt.

Med hälp av en kompis som iakttar bakhjulens sätt att röra sig brukar det gå bra att få någorlunda kläm på om viscokoppling respektive differentialbroms jobbar som det är tänkt;
Ett spinnande bakhjul indikerar defekt differentialbroms, inga spinnade bakhjul alls tyder på allvarligare fel i kraftöverföringen.

OBS! Detta är en "nice n' easy-check" - inget behov av att gasa och varva - ta det vackert så märks resultatet tydligare!


Detta är ett enkelt test som alla kan göra innan man gör slag i saken; vilken säljare svarar ärligt på frågan:
"Fungerar fyrhjulsdriften?"
Svaret - oavsett kondition på bilen lär väl bli i stil med:
"Ja, vad jag vet är det inga problem..."

(Bara Robertsson har begränsat sitt manöverutrymme genom sin oegenyttiga post här ovan...) :mrgreen:

Det finns hundratals söta persikor ute på begagnatmarknaden - se till att inte släpa hem en sur citron bara för att du är lat, oengagerad och inte läser på forumet!


Swedefe

4WD återfunnen !!!

4
Och jag hittade den liggandes i två nya framdäck. Genom en konsultation med en av teknikerna på huvudkontoret så las fram att det troligen berodde på slitna framdäck, som i sin tur gav alldeles för lite motstånd, för att viskokopplingen skulle börja jobba. Idag monterades två nya framdäck på bilen och på vinst och förlust körde jag rätt ut på en oplogad fotbollsplan med minst 3-4 decimeter snö. Och SE!!! (Ut genom dörren) Bakhjulen ville återigen vara med och hjälpa till. Så gott !

Nu kan jag återigen backa in husvagnar dit kunderna vill ha dem, backa in kärran på den oplogade delen av garageuppfarten (den största delen) utan att stå med spinnande framhjul och grannarnas skadeglada blickar över att jag minsann måste skotta snart för jag kommer ju inte ens in med den fyrhjulsdrivna bilen. Tjiii får dom i fortsättningen. :mrgreen:
Santa Fe CRDi -2002
45000 mil per den 26/3-06

5
Jag håller helt och fullt med Dig Robertsson. En av anledningarna till att jag skaffade 4wd var faktiskt att slippa skotta uppfarten i tid och otid.
¤ ¤ ¤ 4wd eller snöskottning - det är frågan... ¤ ¤ ¤ :lol:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

8
Jajamensan.En "gammal" tråd som SLUNK blåste liv i! :D
(Den var dock ny för mig)

Faktum är att 43000mil var avläst den 7/12 -05!!! På en 02:a :shock:

Någon har tillbringat VÄLDIGT mycket tid bakom ratten på en Santa!
4300 timmar om man snittar hundra(10mil/h)
Med en 40-timmars vecka fick man hålla på i 107,5 (bra radiostation)veckor för att få ihop
till 43 tusen mil. Förutsatt att man kör HELA arbetsdan och snittar 100km/h!
Svindlande :shock:
Som bekant 52 veckor på ett kalender-år och då förstår man att den bilen
inte stått still längre stunder.VAD har den bilen varit med om?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Snillen spekulerar! :wink:

Kan inte vara så att Robertsson sluntit på tangenterna å fått med en Nolla för mycket? Men å andra sidan betyder det ju ingenting, för noll är ju INGENTING! :roll: :roll:

4300 mil låter lite mera normalt om nu inte bilen stått å gått på en rulltest.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Kan inte vara så att Robertsson sluntit på tangenterna å fått med en Nolla för mycket? Men å andra sidan betyder det ju ingenting, för noll är ju INGENTING!
Noterad mätarställning hos bilprovningen 20051229 : 424441KM

Kolla i bildgalleriet på startsidan, Robertsson har många järn i elden.

Men nu tror jag bilen blivit pensionerad.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

11
Noterad mätarställning hos bilprovningen 20051229 : 424441KM
- Ger mig och lyfter samtidigt på hatten för "Korea-kvalité".
Men som jag skrev, det var ju bara ett "snille som spekulerade" :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
petroff skrev:Någon har tillbringat VÄLDIGT mycket tid bakom ratten på en Santa!
4300 timmar om man snittar hundra(10mil/h)
Glöm!
Robertsson har loggat de flesta av dessa milen som husvagnsdragare, eller som följebil vid bredlasttransporter - inga 100 km/h i snitt där inte...

Mycket väntetid, mycket stanna och rasta enligt lag, mycket vims och vel kring vägval och omvägar ut i ingenstans för att komma förbi låga vägportar och klena broar.

Jag har mött honom några gånger, och kört om hon några andra gånger - tror att Santan står hemma på gården nu till förmån för en ex-Taxi Trajet med ungefär samma siffror på mätaren, men med bättre utrymmer för övernattningar.




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

13
Att snitta 100km/h på långkörningar kan vara nog så knepigt
även utan släp.Det bör vara gles trafik och bra väglag om det
ska gå.Inte för många omkörningar eller tradare som sinkar.

Men det gör Robertssons prestation ännu större! :shock:
Snacka om att ha bott i Santan! :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart