Linky no worky, Nimbusen - behöver man vara inloggad eller så?
Det här var intressant, Robertsson!
Du menar att AWDn bara lämnat in så där mellan 38.000 och 42.000 mil
utan att ens tacka för sig? Så fräckt!!!
Jag vet att det finns gott om lama V 70 XC och äldre AWD Volvos ute på vägarna där AWDn helt enkelt lämnat in utan att ägaran har en aaning om det - och man kan förstå dem, eftersom just deras bilar inte gav speciellt mycket kraft till bakaxeln ens från början...
Ärligt talat Robertsson så vete tusan om jag själv skulle bry mig om att reparera - bilen gör ju sitt jobb ändå, eller hur?
Så länge man är medveten om bristen kan man ju alltid planera sin körning därefter; är det egentligen rimligt att reparera för x-antal 1.000 kronor på en bil som rullat 42,000(?) mil - och där du upptäckt bristen av en "slump"?
Å andra sidan har det ett stoort värde för oss andra här på forumet att få reda på vad som är galet, och vad det skulle kosta att reparera,
kan vi få be om ett kostnadsförslag ialla fall?
Detta är första gången jag hör om någon Santa som tappat AWDn
- och dessutom från en ägare jag misstänker känner sin bil...
men jag är övertygad om att det rullar fler bilar ute i landet med liknade diagnos - där ägaren inte har en susning om bristen...
Det kan inte tillräckligt noga påpekas att den som är spekulant på en begagnad allhjulsdriven bil måste ta sig tid att undersöka om fyrhjulsdriften fungerar som det är tänkt - jag undrar om ens testanläggningar som Motormännen har utrustning för att ge ett rakt besked!!!
För att på egen hand testa allhjulsdriften, och diffbromsen på samma gång finns ett enkelt "bonnatest" beskrivet i en annan tråd - jag kopierar över den hit så alla kan läsa:
Bästa sättet att testa diffbromsens funktion - och även själva fyrhjulsdriften är att backa uppför en hal backe, gärna en fuktig grässlänt.
I takt med att vikten fördelas mot framaxeln kommer den kraft som förmedlas till bakhjulen att bli så pass stor att bakhjulen kommer att börja spinna så smått - lite småryckigt är okay, det ligger i viscokopplingens arbetssätt.
Med hälp av en kompis som iakttar bakhjulens sätt att röra sig brukar det gå bra att få någorlunda kläm på om viscokoppling respektive differentialbroms jobbar som det är tänkt;
Ett spinnande bakhjul indikerar defekt differentialbroms, inga spinnade bakhjul alls tyder på allvarligare fel i kraftöverföringen.
OBS! Detta är en "nice n' easy-check" - inget behov av att gasa och varva - ta det vackert så märks resultatet tydligare!
Detta är ett enkelt test som alla kan göra innan man gör slag i saken; vilken säljare svarar ärligt på frågan:
"Fungerar fyrhjulsdriften?"
Svaret - oavsett kondition på bilen lär väl bli i stil med:
"Ja, vad jag vet är det inga problem..."
(Bara Robertsson har begränsat sitt manöverutrymme genom sin oegenyttiga post här ovan...)
Det finns hundratals söta persikor ute på begagnatmarknaden - se till att inte släpa hem en sur citron bara för att du är lat, oengagerad och inte läser på forumet!
Swedefe