Annons

Nöjd med bränsleförbrukningen på din Santa Fe?

1
En del Tucsonägare knorrar lite över bränsleförbrukningen på sina bilar - speciellt på skillnaden mellan konsumentverkets deklaration och det verkliga utfallet. Ämnet diskuteras i denna tråden:

http://www.santafesweden.se/phpbb/viewt ... highlight=


Vad säger Santa Fe-ägarna?

Motsvarar förbrukningen förväntningarna, eller är man lite tjurig här också?

Berätta om din förbrukning, men glöm inte att nämna vad för slags körning du har - och vilken motor!



Swedefe
Annons

3
1,15-1,20 i 08 trafiken, landsväg neråt 1,05

Skönt att vara bland dom första från rödljusen idag i snövädret :lol:
2,7 förare -03, i 08-land

4
1,0 l landsväg och 1,5 l ren stadskörning till och från jobbet :(

Detta var jag väl medveten om när jag köpte den och jag kör faktiskt mjukt! Rena ECO-driving... om jag får säga det själv :shock:

2,7 l V6 -02 8)

//Surmetarn

5
Måste säga att jag är glatt överraskad.
Jag har mest kört med sommardäck och då ligger jag på 1,2 i Stockholmstrafiken.. i somras på semester med fru o barn och en jä*** massa packning kom jag ner till knappa 0,9. Jag kör nog som folk gör mest dvs inga rödljusrace men heller ingen stoppkloss. Jag har i ett tidigare inlägg angett att jag hade precis samma i förra bilen (Mitsubishi Space Wagon GDI)... men nu när jag la på vintersulorna så steg förbrukningen direkt... vet ej exakt hur mycket jag kommer upp i ,,, återkommer kanske i ämnet. Ärligt talat så får man väl räkna med ganska hög förbrukning om man väljer denna biltyp, framförallt med sexa o automat.

6
Känner igen siffrorna från de andra 2,7 förarna. Normal körning 1,0-1,15 lit/mil.

Nu är fulldubbade vinterpuckar monterade, till oljebolagens stora glädje, och det vräker ner snö i Göteborg just nu :D :D :D

(Glädjande siffror från i somras, 1,43 med 2000 kg husvagn och ac på auto. :D)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

7
2.4 (4-cyl)

Stadskörning 1.04

Landsväg i Danmark (snitt 80-85 kmh) i somras med släta fina vägar med fullpackad bil + hela familjen: 0.90
Landsväg i Sverige (snitt 90-95 kmh) med hela familjen med superöverfullpackad bil: 0.92

Sedan blev jag snopen när jag körde med mina grabbar i en minimalt packad bil enbart på motorväg (snitt ca 125kmh): 1.06!

Jag vill minnas att Ove Scott, Hyundai Sverige, påpekade det på träffen att Santans form gör att bränsleförbrukningen ökar markant från 90-100kmh, och det stämmer någorlunda tycker jag.

Att notera: Länge hade jag en förbrukning i stan på 1.26, ända tills jag fick ena oket bytt där handbromsjusteringen felade och nöp åt bromsskivan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Jag lyckades köra V6an på 0.99 med vinterdäck!! Det känns nästan som en bedrift. 46 mil motorväg snitt ca 90km/h i snöväder + 7 mil stadskörning.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

2.4 från 01...suck!

11
Jag köpte en 2.4 från 2001 och hade trott och hoppats att förbrukningen skulle ligga på ca 0.9 per mil men upptäcker till min besvikelse att kärran drar 1.1 per mil hur ekonomiskt jag än kör med mestadels landsväg som underlag... Har ej kollat däckstrycket men är det över 1.3 nånstans lär jag aldrig komma under litern med denna bil... -SUCK!!! :cry:
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

12
Jeg er svært fornøyd med forbruket på min VGT -04. :D

Kjørte fra Fredrikshavn til Kolding i Danmark i sommer, og hastigheten lå rundt 130 km/h hele veien.
2 voksne og 2 barn i bilen, og full bagasje. Ennå lå forbruket på lave 0,79 pr. mil. :shock:

Ikke dårlig for en slik bil synes jeg...!!!

13
Efter att ha läst en hel del om förbrukning/hastighet får man lätt intrycket att det inte lönar sig att köra med ett ägg under pedalen utan tvärt om "stå på lite"...
Jag menar inte att man måste köra riskabelt fort men att bensinförbrukningen minskar om man kör med lite gas istället för luskör???
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)

14
Jäss! Verkar fungera så med vår iallafall... :o
Fast om det gäller oberoende automat eller manuell växling vet jag inte... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
jag vet att detta inte är ett båt forum men jag måste ändå fråga om dt är Din båt man ser på bilden?
Mysig i så fall!
Med vänlig hälsning

Slunk!
(Santa Fe GLS 2.4 -01)