Annons

Stora Vattenpölar

1
tjena igen !

har ju regnat en del de senaste dagarna och härnere i "götet" så har vi en hel del stora vattenansamlingar.
häromdagen körde jag igenom en sådan och genast så fick jag ett skrikande ljud i motorn. fläktremmen? Samtidigt så hörde jag ett pipande ... "elektriskt". Om vatten pölen hade ENORM och 1 meter djup kanske jag inte hade brytt mig men pölen var inte speciellt stor och hastigheten normal... någon som har några tankar kring detta?

Sedan har jag ett sjungande ljud i bilen vid 70 km/h 5:ans växel. sedan återkommer ljudet vid 110-120. Tankar? Om jag lämnar in bilen och ber dem kolla den... blir det en kostnad för mig då? Låter som en dum fråga kanske men detta är min andra bil och den förra va så gammal så den fick rulla utan några kollar :)
Hyundai Santa FE GLS Vision 2,4 L
Annons

2
Om du har nybilsgaranti kvar på bilen så är det bara att kontakta verkstaden o låta de kolla på den, så får de bedöma om det är ntg avvikande med bakaxeln som föranleder byte. Samma gäller fläktremmen etc. Låter konstigt att den skulle kunna bli dränkt med tanke på den rätt feta hasplåten (som de facto är gjord i plast! :cry:).

Någon annan som har drabbats av liknande vid regn? På vår offroadträff för drygt ett år sen så klarade vi oss från såna grejor vad jag minns iaf.

3
Kolla på bara!
Du har tre år på dig från nybilsleveransen att ställa gratisfrågor!

Även jag har någon enstaka gång hört lite remskrik om man drar igenom en vattensamling med högersidans hjul - jag inbillar mig att det bara sker just efter start innan allt är uppe i arbetstemperatur, men det kan vara inbilling eller missuppfattning.

Ditt "elektriska pipande" känner jag dock inte igen.
Plums ner i pölen och försök igen! :mrgreen:


Swedefe

4
Hei

på min CRDI, så skriker det også litt når høyre side spruter en del vann. samtidig så tennes lampen som viser at det er vann i dieselfiltret. straks skrikingen er over, så slukker og lampa.

har egentlig aldri kommet på å spørre om dette, men er det for at den flate viftereima slurer tro??

Vegard

5
Nu först efter snart 3 års ägande så råkade jag ut för samma gnissel som "vision" beskriver! På väg till landet i kraftigt mörker och kraftigt regn - efter flera timmars körning - körde jag igenom några vattenpölar med hö hjul på den dåligt underhållna vägen. Bomberad vägbana är ju bara wishful thinking så vattnet lägger sig snarare i stråk parallellt med vägrenen.

Nåvä, det var när jag svängde av den större vägen och in till höger på en mindre o långsammare väg som oljudet dök upp under några sekunder. Förmodligen är det så att regnvatten kan leta sig upp och begjuta drivremmen och förmodligen så ska hö framhjul vara ställt i ngn fiffig rattvinkel för att det här ska kunna inträffa.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision