Annons

kopplingen i Santa-fe

1
Hei

Ser her i forumet at koplingen på santa-fe'n har vært et problem. Jeg har en 03 mod CRDI, som forhandleren ville skifte koppling på, da den hadde gått 4500 mil. Jeg hadde ikke merket noe feil på denne koplingen, men de sa de ville bytte den, da jeg trekker mye en hus-vogn på 2000 kg.
Jeg fikk forståelsen av at de skiftet kopling, og svinghjul. dessuten så ble dreiemomentet, på helt lave turtall øket, da denne nye kopplingen tillot dette. merker det godt, ved at den er blitt mye strerkere på tomgang, og lave turtall.

Denne nye koplingen, er den også et svakt punkt på disse bilene??
Da jeg i sommer skulle dra i gang, med 2000 kg på kroken, og 5 personer i (2 voksne, og 3 barn), i bratt bakke, følte jeg koplingen hadde problemer med å få tak.

Vet dette er en svært stor belastning, men trodde koplingen skulle klare å stoppe motoren, med fullt pådrag? bilen er godkjendt for å trekke max 2000 kg.

Ellers er vi svært godt fornøyd med santa-fe'n, som nå har rullet 8500 mil, uten noen feil forøvrig. den er også vår tredje feilfrie hyundai.

Vegard
Annons

2
Hej, välkommen!

Tyvärr är Swedefe på resande fot och har förmodligen dålig tillgång till Internet, men jag hoppas att han återkommer med kommentarer eftersom han som du kör diesel och har bytt koppling o fått uppgraderad software i motorstyrningen. Se här:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=244

Det finns alltid situationer som kan föranleda att jag/du som förare lyckas slira kopplingen. Men jag hade hellre sett begränsningen i de flesta fall att motorn dör istället för att kopplingen slirar.

3
Jorå, jag tittar in när jag kan!

Hei Vegard, välkommen till forumet!


Ambitiöst med byte av kopplingen i preventivt syfte, i Sverige så har kopplingar bytts i takt med att eventuella problem problem har uppstått.

Nåja, stämma i bäcken är alltid bättre än att stämma i ån!


Om kopplingen är bytt till "single mass flywheel" så har denna operation i vart fall i Sverige gått utan följdproblem; man har gjort generösa good-will åtaganden långt utanför garantin, men på de bilar som fått sin koppling modiferad enligt den "slutgiltiga" Single Mass-specen har inga problem rapporteras.

Tilläggas bör att vi här på forumet ännu inte hört talas om någon som behövt betala för något kopplingsbyte, oavsett garantistatus...


Ha det!


Swedefe

4
HEI

Har og inntrykk av at de her i Norge, og stort sett gjør denne skiftingen av koplingen, etter behov. Men Forhandleren her, sa at de prøvde å fange opp hvilke av bilene som trekker tungt, og skifte koplingene på disse bilene før 5-6000 mil, da det bare var et tids-spørsmål før disse ville få problemer med koplingen.

Nå er det også sånn, at her i landet, er disse bilene stort dett utstyrt med automat-gear. Det er ikke så mange med manuell.

Kona her i huset SKAL bare ha manuell, og ga klar beskjed, er det automat, så får du ikke ei krone til bil, sa hun.... Damer har sånn veldig makt...da ble det tre pedaler, og manuell gear...Jeg hadde jo så lyst på den Santa-fe'n!!!

Vegard

5
Kona her i huset SKAL bare ha manuell, og ga klar beskjed, er det automat, så får du ikke ei krone til bil, sa hun.... Damer har sånn veldig makt.

Ojojoj, nog känner man igen sig... :oops:

Kul att Santafe forum verkar sprida sig över världen.

Välkommen vegard.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Hej jag tog ett snack med verkstan ang kopplingsproblemet med vissa santor. Man ska tydligen kunna se på chassinummret vilka bilar som ev berörs av problemet, han kollade upp min som är köpt feb 04, vid den tiden skulle felet vara åtgärdat och min bil föll således utanför, lät tryggt. Jag frågade om jag har den "nya" kopplingen då? Lite tveksamt sa han ja det ska du nog ha. Själv har jag ingen aning. /claes b (burnis) Ps jag vill ha ett klubbmärke. Hur gör jag? Blev det -det nya? har tyvärr inte hängt med på sistone. Ds
burnis

Kobling

7
Eg har merket i det siste noe forandring i koblingen. Eg har ein Santa Fe VGT 2003 mod. med automatgir.
Når bilen kommer ned i fart i tredje gir, og nærmer seg 2 gir, så hugger den litt inn i 2 gir. Det samme kan skje når den nærmer seg 1 gir. Da også hugger den litt. Den kobler inn med et rykk.
Koblingen har vært helt nydelig før.
Bilen nærmer seg slutten på garanti-tiden. Eg har derfor bestilt time hos forandler - for en garantiutløps-sjekk.

ER det noen som har hatt samme problem, har dere noen tips å gi meg før jeg møter opp hos forhandler.
Ønsker ihvertfall å få registrert dette, før garantien utløper.

Jarlev

9
Og ang koppling på santa fe,så är det fortfarande problem :shock: .Kompisen fick sin utbytt (03a 4 cyl bensin,6000 mil) på garantin i maj, den nya slirar redan vid husvagnsmanövrering... det finns ingen riktig bra lösning säger verkstan :?
/Tor

10
Hejsan Tor!

Min Far har en Santa Fe 2,4 M5 bensin från 2005 och han har samma problem. Vi flyttade och manövrerade min husvagn (1380 kg) EN gång och då hade bilen bara gått 150 mil!!! Kopplingen gick direkt.... uruselt anser jag. :evil: speciellt på en så kraftig bil...i papprena står det ju att bilen skall klara 2100 kg....Drömma går ju!!! :wink: Min Passat är mkt bättre att dra med än min fars Santa Fe!! Så mina personliga erfarenheter är att den modifierade kopplingen också är på tok för klen för en så kraftig bil! Vid normalt bruk skall man inte behöva oroa sig för att kopplingen skall slira!!! Är det fler här inne som haft liknande erfarenheter?
Diesel santa!!

11
Hei

Nå har jeg trukket stor husvogn i hele sommer, ca 7000 km med min 06 mod CRDI VGT, og har ikke merket noe til clutsj-problemer i det hele tatt. Min bil er 5 gir, manuell. Vekten har ligget på fra 2000 kg, og til 2300 kg. (den ene langturen ble litt for tung ja.... vet det er over hengervekten, men det var innenfor max vogntogvekt)

Vegard

12
...i papprena står det ju att bilen skall klara 2100 kg....Drömma går ju!!!
Nog är det så att den 4 cyl. Santan "bara" får dra 1650 kg.? + Att det var en viss tågviktsbegränsning om hela dragvikten nyttjas. Åtminstone var det så på den -02:a jag hade.

6:an däremot får dra 2300 kg, utan begränsningar i tågvikten.

Men naturligtvis borde inte kopplingen "gå" bara för att man rangerar en vagn på 1380kg, om det görs på ett normalt sätt, men tyvärr var iallafall 02:an ganska högt växlad på ettan, vilket gjorde att det krävdes lite mer av föraren för att undvika ideliga tjuvstopp när man skulle trixa med vagn. Det är ju ingen bulldozer bara för att det finns AWD. :cry:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

13
Korrekta släpvagnsvikter för svenskreggade SM med AWD:

4 cyl 2,4 Bensin = 1,650 kg

4 cyl 2,0 Diesel = 2,000 kg

6 cyl 2,7 Bensin = 2,300 kg



Just rangering är ett problem, att backa upp för en grässlänt med ett släp som kanske dessutom sätter an bromsarna vid backning under belastning ställer hiskeliga krav på drivlinan - men framför allt på föraren!

Man kanske måste inse att man blir tvungen att lämna den där drömplatsen till någon annan, och i stort "tänka till" lite så att man belastar kopplingen så lite som möjligt när man skall böka sig in på plats.

Mycket trixande med tunga släp kräver egentligen lågväxel - vill man inte betala priset för en större/tyngre/mindre bekväm bil så blir det kanske så att man får betala för ett kopplingsbyte någongång emellanåt.

Trist, men även med singlemasskoppligen är det så att hög utväxling i kombination med dålig kraft i botten ställer krav på föraren - kopplingen är den punkt där allt sammanstrålar...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

14
Hej hopp!!

Med andra ord är inte 2,4 bensin en SUV då utan kan enbart användas
vid start på plan väg med lättare släp då eller??!!

Detta anser i alla fall inte jag är ett acceptabelt svar......bilen är ju iallafall en SUV och borde klara betydligt kraftigare tag än en liten Passat som för övrigt är mkt bekvämare dessutom.....man skall inte behöva tänka på hur man kör......bilen skall hålla.....det hjälper inte att skylla på att bilen är för högt växlad...det borde Hyundai tänkt på då bilen konstruerades.....eller??!! Den är ju trots allt godkänd för 1650 kg!!

Är glad att jag valt en Dieselversion!!!
Diesel santa!!

15
Håller med, kopplingen måste vara felkonstruerad/dålig både på santa och tuscon,en normalt konstruerat koppling gör att motorn stannar vid för hög belastning men inte på hyundai tydligen.. :roll: /Tor