Annons

16
Bokstavskombinationen SUV säger tyvärr inte mycket om vad bilen går för, och det är inte alls omöjligt att en Passat är mer lämpad att rangera släp med, även om vi valt vår Santa för att - just dra släp med.

Min uppfattning är att dieselversionen faktiskt är sämre i just trix & böksituationer än 2,4 bensin tack vare avsaknaden av kraft på låga varvtal, och bytet till VGT gjorde varken till eller från - fasen vet om inte just vår VGT har ett snävare varvtalsområde att arbeta på än vår gamla CRDI - precis tvärt emot hur det borde vara.

Nå - nu lägger man trots allt mer tid ute på vägen än att backa kring hörn with a twist, så valet är ändå klart för vår del - självklart åker vi Santa, men efter två kopplingsbyten på generös garanti tänker vi oss för båden en och två gånger innan vi ger oss in i backningsorgier...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

17
Swedfe

vil tilføre en liten ting vedr hengervekt på CRDI:

112 hesteren (CRDI) har 2000 kg hengervekt frem til og med 2003 mod. fra og med 04 mod har 112 hesteren (CRDI) 1830 kg max hengervekt.

fra 112 hesteren (CRDI) fikk 1830 kg, så kom jo 125 hesteren (CRDI VGT) på markedet, denne har 2000 kg hengervekt.

CRDI og CRDI VGT ble jo begge produsert og solgt frem til CM kom på markedet. En kollega av meg på jobb kjøpte sin 06 mod CRDI, samtidig med at jeg kjøpte min 06 CRDI VGT.

foruten hengervekt, og ant hk, så er det forskjell på 4x4 systemet på disse bilene, 112 hesteren har viscosekoblingen som jeg hadde på min 03 modell, mens jeg jo har TOD systemet.

Vegard

18
Yes, i Norge är det så, men i Sverige görs ingen forskell på de olika dieselbilarna - 2,000 kg rakt över.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

19
Swedfe

Det er jo fabrikken som satte disse tallene, og det er ikke mulig å få øket CRDI 05 mod til 2000 kg.... det er jo sånn at de data som brukes i et EU land, må også følges i Norge, men er du sikker på at de i Sverige solgte både CRDI og CRDI VGT Paralellt... dere har jo andre bilpriser, og siden avgiften til staten her i norge bla beregnes av hk, er det rimelig stor prisforskjell på CRDI og CRDI VGT.


Jeg bare spør...


Vegard

20
VGT ersatte CRDI här i Sverige - visst såldes modellerna parallellt under en övergångstid, men det handlade bara om lagerbilar som skulle fasas ut.
Mig veterligt importerades inte de bägge modellerna sida vid sida.



S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

21
Hej alla kollegor!

Jag köpte min Santa Fe för 4 dagar sen (privat), och var helnöjd fram till idag då den tokslirar på kopplingen. Misstänker absolut inte att förra ägaren visste något för det fanns inga tendenser till slir innan och den drog grymt fint när man axade kraftfullt.

Det är en -03 med 125 hk CRDi och den har gått 12500 mil.

Har hittat en hel del information här på forumet om problemet och undrar följande: Vilka regler gäller för "goodwill"-byte? och om min maskin inte faller under det regelverket, vad kostar kalaset för att få single mass-varianten?

Mvh / Peter Samuelsson, helnöjd Santa Fe-ägare trots allt.

22
Hei

Må du skifte koplingen i bilen, og den har gått 12.500 mil, så sørg for all del å få skiftet kamreimen samtidig, om den ikke er skiftet.

Her i Norge skal den reima skiftes på 10.500 mil, mens det svenske service-heftet sier 12.000 mil. Ved clutsj-skifte må vel maskinen ut, og da er reimen en rask sak å skifte samtidig, men den er komplisert og skifte når maskinen står i bilen

Vegard

23
Hej Peta!
Jag kan tyvärr inte ge dig någon ytterligare upplysning utöver Vegards kunskaper, då jag bara har - och haft - automatlåda, jag ville bara hälsa dig
MYCKET VÄLKOMMEN TILL FORUMET!! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

24
Vegard: Japp, tid för kamremsbyte är bokat och bekostas av förra ägaren. Ska ske inom två veckor.

Skäreläjan: Tack för det varma välkomnandet och snabb respons. Verkar vara ett trevligt forum för en trevlig bil.

Take Care! /Peter

25
Peta

da er ikke kopplingen all verden av utgift i tillegg. forrige eier dekker reimen, og når den skiftes, må enten motoren helt ut, eller den må i allefall løsnes, og løftes over i ene siden av motor-rommet.

Få da en pris på begge disse jobbene samlet, trekk så fra hva reimskiftet koster.

Jeg skiftet clutsj på min forrige CRDI 112 hk. det var da på forhandlerens initsiativ, og jeg mener de da sa at jobben er rimelig den samme som når reima skal skiftes.

Dette bør du sjekke, så de evt får bestillt delene du trenger, for ved den kostnaden selger tar, ligger jo allerede det meste av jobben.


Vegard

26
Hejåvälkommen Peta! :D

Det låter på dig som om nybilsgarantin är utgången. Hyundai körde en mkt generös hantering av kopplingsbyten oavsett garantiläge tidigare men jag tror att de nöp det för ca 1 år sedan. Det låter lite skumt att du hade en OK koppling nyss och nu "tokslirar" den. Undrar vad som har hänt? Kopplingar brukar ju slitas ner sakta men säkert även om de eldas ngn gång emellanåt.

Kostnaden för kopplingsbyte har jag inte koll på, men gissar på närmare 10' än 5'. Kolla med din verkstad.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

27
Tack för välkomnandet ClasseClas!

Jag var i kontakt med verkstaden idag och han sa att om den var servad på en auktoriserad Hyundaiverkstad så gjorde det inget att den gått över 10000 mil. Det skulle gå på "goodwillgaranti". Men den verkstaden som skött servicen under hela bilens livslängd är tydligen ingen märkesverkstad så verkmästaren skulle ringa till Hyundai direkt och kolla vad dom kunde/fick göra.

Jag får väl vänta och se vad prislappen hamnar på, men det som Vegard tipsade om att göra det samtidigt med kamremsbytet är ju perfekt. Hade ju varit grymt surt om jag hunnit göra kamremsbytet (som förra ägaren betalar) och sen åka på en ny koppling.

Jo, angående vad som hände: Jag tog upp båten från havet och körde hem den i sakta mak. Ungefär 5-6 mil med 1,5 ton båt i 30-50 km/h. Tog det mycket försiktigt men det var väl en utlösande faktor, felet hade säkert uppkommit om 1-2 månader i alla fall. Märkte dock inte att den drog dåligt förräns i morse när jag skulle till affären och trodde det var snorhalt eftersom den spann till i varvtal.

Mvh / Peter

29
Peta

som trekkbil er santan prfekt syntes vi.. jeg trekker selv 2000 kg mye. På demn forrige santan trakk jeg i fjor 1.100 mil, og i år har det blitt 900 mil. Begge mine santa har hatt manuell gir.

I norge er det og som ClasseClas sier, ubegrenset km i garantien, som det eneste merket

Vegard

30
Verkstaden ringde idag och jag får betala kopplingsbytet själv. Kampanjen för gratis byte gick egentligen ut 0501 men Hyundai centralt gick med på ett byte om bilen gått under 12000 mil..... min har gått 12610 så det sket sig.

Men det var inte så farligt dyrt, 9000:- inkl. material och arbete. Dock så lossar dom inte motorn utan sänker växelådan nedåt så kamremsbytet är lika osmidigt som vanligt. Men jag beställde det bytet iaf, plus att dom får montera en motorvärmare med kupéuttag när den ändå står på verkstan.

Vecka 48 blir allt gjort så det blir väl hyrbil fram till dess :wink:

Mvh / Peter