Annons

Varför köpte just du en Santa Fe?

1
Vi har varit i närheten av frågan i det gamla forumet, men för att blåsa lite liv i sommarstiltjen frågar vi rakt ut:


Varför valde du en Santa Fe?


Har synen på bilen ändrats under tiden du haft den?


Skriv som du vill - bara för att jag skriver långt och pladdrigt så behöver inte du göra det!

Posta på!


Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 17 jun 2005, 19:05, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

2
Det braiga med att komma på ett ämne är att man får börja! :mrgreen:


Behövde en bil som skulle avlösa vår pickis som med 33,000 mil på mätarn började tappa lite fräschör... :roll:

Kravspecen så ut så här; 4-hjulsdrift, dragkapacitet minst 2 ton, modern (commonrail) diesel, hyfsade innerutrymmen, "kul".

Alla "cute-utes" föll på att de hade för klen dragkapacitet - det var "big bangers" som gällde.
Priset var givetvis intressant - ju mindre pengar man behöver låsa i bilen desto mer kan löpa runt i företaget och göra nytta, men att åka "Hyundai" var inte aktuellt; Hyundai var för mig underpresterande skitbilar med massa kaross över för små hjul och smal spårvidd - Santa Fe var dessutom ful som stryk!
Masade mig dock iväg för att titta på bilen, och trots att den Stora Handlaren i Göteborg gjorde vad dom kunde för att skrämma bort mig så vaknade intresset.
När man lade min matris över bilen så var det inte mycket som fattades - ingenting, egentligen... Den kategori som bilen pressats in i av biljournalister visade sig inte stämma alls! Det där med utseende fick man väl stå ut med, och med 5/114,3 i bultdelning fanns det säkert en massa olagliga fälgar att lägga på... En Santa Fe fick det bli.


Bilen har vuxit månad för månad som jag kört den! Den klarar uppgifter långt över vad jag planerat från början, och den får slita för brödfödan! Santan har blivit min kompis, och jag skulle egentligen ha bytt allaredan; 3 år och 19,500 mil har det blivit - men jag hittar inget annat jag vill ha!
De ytterst få problem jag haft har städats undan av verkstad och generalagent på ett sätt som gör att jag inte behövt varken höja stämman eller öppna plånboken - även trubbel utanför hemorten har gått att lösa på studs efter ett kort samtal. Jag behöver aldrig vänta på service, och jag har under mina snart 30 år som bilägare aldrig tidigare haft ett så bekymmerslöst ägande. Tanka och kör!
Utseendet däremot... Jag har kommit överens med vissa av linjerna, men långt ifrån alla. Å andra sidan är jag mest inne i bilen när jag kör, och dessutom oftast på natten, så jag överlever... :wink:


Vad säger ni andra?
Fyll på i tråden!


Swedefe

3
kärlek vid första provkörningen,mars 02.efter 3000 mil är vi fortfarande tillsammans. :oops: jag tog demobilen som jag fick snorbilligt.(känner säljaren).tag hem henne direkt och började pyssla.

odde :lol:

4
Varför jag valde en Santa Fé?
Tja, jag hade behov av en bil som kunde ta sig fram på lite mer obanade vägar och inte minst att hjälpa mig med att sjösätta och ta upp båten. Dessutom hör det till saken att jag hade stora problem med min dåvarande nya Opel Vectra med automatlåda (lådan byttes gratis efter ett halvår men det blev ändå inte riktigt bra).

Så en dag i december 2000 fick jag syn på en tidningsartikel där man jämförde Toyota RAV4, Land Rover Freelander och Santa Fé (V6). Tidningen kom fram till att Toytan var bäst, men dom positiva omdömena om Santa Fé, plus priset, plus att automatlådan var standard gjorde att Santan verkade mest intressant för mig.
Så jag letade rätt på ett antal Hyundai-handlare och besökte dom för provkörning (en av dom bjöd inte på någon provkörning utan försökte i stället sälja på mig ett annat märke).
Några bilar att leverera hade bilhandlarna inte, men en demo-bil per bilhandlare tycktes det finnas (en handlare hade två försäljningsställen men bara en demo-bil).
Provturerna tillsammans med förhandlingar med säljarna ledde till att jag skrev på en beställning för leverans efter ca tre månader dvs i slutet av första kvartalet 2001.
Tre år senare dvs 2004 bytte jag den första Santan mot en ny V6 Exclusive.

Har min syn på Santa Fé förändrats under tiden?
Javisst, bilen, eller rättare sagt bilarna, visade sig vara mycket bättre än jag hade föreställt mig - bättre än någon av alla mina tidigare bilar av skiftande märken och nationaliteter.
Förändringen i min syn på bilen innebär alltså att jag blivit ännu mera nöjd med den - helnöjd. :D

/BengtB

5
Jag hade en volvo innan. Så fort det blev snö fick jag ångest (där vi bor kan vi välja mellan en jättebrant uppförsbacke eller en jättebrant nedförsbacke). Så det var väl 4-hjulsdriften som "hägrade", längtade efter känslan att kunna ta mig fram. Käre maken var och tittade på en SF och vi tittade på många bilar. Helt klart var det priset som avgjorde och utrymmet i bagaget... för egentligen är SF fruktansvärt ful... ja så ful att den blir riktigt snygg :shock: ....

Helt klart så trivs vi bara bättre och bättre och bäst med SF annars hade vi ju inte köpt vår andra-

Må gott :wink:
Stahl

6
Stahl skrev: för egentligen är SF fruktansvärt ful... ja så ful att den blir riktigt snygg :shock: ....
Kunde inte ha sagt det bättre själv. 8) Så jag är förtjust i dom lite udda formerna. :roll:

/BengtB

7
Kanske lite som att svära i kyrkan, men från början vurmade jag för en Subary Legacy. Dock ansåg den klart tänkande delen av mig (dvs.Hustrun) att Subarun inte passade oss, punkt slut.

Sista bilen innan Santa eran började, var en Citroen Xantia 2,1 TD. Underbar bil, faktiskt den mest felfria och totalt sett billigaste bilen jag haft (ditills). Och då har jag ändå slitit ut några förarsäten genom åren. Men eftersom bilen inte rullade så mycket de sista åren, ansåg vi (hustrun) att dieselskatten var en omotiverad kostnad i hushållsbudgeten, och vi hamnade i bytartankar.

Vi satt en natt vid köksbordet, efter att vi bägge haft sena arbetspass, och "spånade" fram vad för bil vi egentligen behövde.

När vi plockat in vad som ansågs nödvändigt på varsin lista, sedan bytt papper med varann, och strukit allt onödigt på den andres lista, började vi närma oss vad vi ansåg vara viktigt.

Listorna tillsammans såg ut ungefär så här:

AC, drag och hög släpvikt, gärna 4wd, överkomligt pris.

Subarun var länge en kandidat, men en dag såg vi en Santa ute i trafiken för första gången och hustrun skrek, -En sån vill jag ha!, vad är det för bil?
Bara att åka och kolla på bilen, och sen ville även jag ha den.

Alltså bara att börja ringa runt bland alla återförsäljare inom 15 mil från GBG. Satt i det läget med brochyr och tillbehörslista framför mig.
Sa exakt samma sak till alla försäljare, och fick helt olika svar på de olika ställena. Generellt sett kan man säga att i detta ärendet var det göteborska epitetet goa gubbar, lätt malplacerat. Den enda handlaren i Göteborg då, (ligger på hisingen) uppförde sig som om han var kung och president på samma gång. Det fanns inte en tillstymmelse till hjälpsamhet eller hövligt bemötande.
Vid besök hos handlaren sa han: -skriv på NU, så får ni 3000:- i rabatt. Annars säljer jag bilen till någon annan.

förmodligen sålde han bilen till någon annan, för vi reste oss och gick direkt.

Till slut hamnade vi i Vara, hos en handlare som INTE tog över 5000:- för montering av drag på en nybil, som INTE tog över 3000:- för montering av fuskträpaneler och som dessutom INTE stressade oss att skriva på kontraktet.

Killen har dessutom en duktig serviceverkstad på gården, dit vi fortfarande vänder oss när behov uppstår trots att det är 12 mil hemifrån.

det enda vi ångrade på första Santan, var att vi snålade lite och inte köpte v6:an (man missar ju 650 kg släpvikt). Men det korrigerades efter 1½ år, alltså åker vi idag i en V6 exclusive.

Som framgick tidigare, kör vi inte så mkt nuförtiden, så byte av bil är av den orsaken inte aktuellt inom överskådlig tid.

Några andra skäl kan jag inte ens efter en lång stunds funderande komma på... 8)

Så det egentliga svaret på frågan i trådens början är:

1:a Santan köptes för att försäljaren gjorde ett bra jobb.
2:a Santan köptes för att vi är väldigt nöjda med bilen. (Var väldig nära att byta till samma färg, så att ingen skulle märka att jag bytt, men hustrun enades om att vi ville ha en annan färg.) :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
Kan försöka berätta varför jag köpte våran SF.. vi hade bara haft två bilar innan, en bmw 525 automat, och en audi a3, bmw:en fick vi "köpa" billigt av svärfar, vi hade den då vi bodde i Norge så oftast stod den i garaget och kostade pengar, ibland åkte vi hem till Sverige med den, en helt ok bil, (de va ju en automat), men sedan flyttade vi hem till Sverige igen och sålde bmw:en och köpte en lite mindre, smidigare bil så det fick bli en audi a3, ingen aning varför men den kändes rätt då, fast våran dotter var 1½ år vid tillfället.. sedan vi fick reda på att sambon var gravid och det gick upp för oss att vi aldrig får plats i audin så var det bara iväg och leta bil.. först hade vi inte så mycket tankar på vilken bil vi skulle ha, bara det var en kombi, hyfsat ny så man slipper "meka" osv, vi tittade på alla möjliga bilar, alfa romeo kombi, opel, scoda, men ingen av dom kändes "rätt" för oss.. tittade vidare på saab 9-5, men nja.. tänkte faktiskt köpa saaben eftersom jag/vi orkade inte leta mera, men så en dag såg vi en toyota rav4 (faktiskt) och då föddes tankarna och köpa en suv.. som sambon sade "köp vilken som helst bara den är snygg;) ", rav4:an var lite liten så jag började kolla efter SF.. till skillnad från många på detta forum så tyckte jag att SF var snygg, uppkäftig, helt enkelt en häftig bil, så jag letade efter all info jag kunde få om SF och blev bara mer övertygad om att det var en SF vi skulle köpa.. det tog sin lilla tid men till slut hittade vi begagnad 2001 GLS, till överkomligt pris, så vi slog till! Kan ärligt säga att vi köpte bilen enbart bara för att den är lagom stor för våran familj och att vi tyckte den var snygg, inte för att den har 4-hjulsdrift, hög markgång m.m eftersom vi (förmodligen) aldrig kommer att köra utanför stan:) Vi har inte ångrat oss en sekund över att vi köpte SF trots att försäkringen inte är så billig (våran andra bil som är försäkrad på oss), att vi måste köpa vinterdäck, snart dax för 9000 mila service- som jag hört ar dyr-, m.m, så för att summera så kommer vi nog byta upp oss i framtiden till en nyare årsmodell eftersom vi gillar bilen! (Och hoppas vi får med vinterdäck denna gång)

9
Tja....jag kollade en Santa Fe V6 i Falun, beg. verkade häftig, men skulle nog dra´ för mycket soppa. Kollade se´n på hemmaplan. Hittade ett mkt. välvårdat ex. 1.5 mil hemmifrån. En -03 på 7000 mil. Kalasfin färg. Tjusig beige + svart inredning. Har åkt Citroe´n sedan 80-talet, men ville prova på nå´t annat. Man sitter högt = ser trafiken omkring mej bra. Inga problem med i -och urklivningen (57 år). Tycker den är tusan så snygg. Kör på dåliga vägar ibland, hemma. Hög markfrigång och förnämlig framkomlighet. Ingen annan orsak !!! Mvh. HG.....

10
Tjäna HGO - välkommen tillbaka...?

Det är märkligt hur många SF-åkare som kommer från Citroën, eller fortfarande kör en "vid sidan av" - jag kan enkelt räkna upp 4 stycken här på forumet!

Swedefe

11
Det stod mellan V70, V70, v70 och möjligen Passat trodde jag.
När väl hela familjen så var i väg till bilhandlaren visade sig att V70N inte allas håler måttet utrymmesmessigt.

Det var väl egentlig frugan som föll pladask för utseendet och efter en lång utvärdering av SF är vi nu sedan 6 mnd HELNÖJDA ägare av en sådan. Har svårt att se vad som skulle kunne mäta sig med SF. En perfekt bil för oss tar oss fram dit vi vill när vi vill. Det som överaskar mest är komforten. Nästan 700 mil i södra europa i sommar med längsta dagsetapp på 115 mil. Inte ens Ungarna gnälde.

12
Hei

Hvorfor Santa-fe???? jo, måtte ha bil med minst 2000 kg hengervekt, diesel, og kona ville ha 4x4.

Nissan X-trail er jo totalt uten sjel, den har også fartsmåleren på midten... kan jo ikke ha det, kona ser jo lett det hun ikke bør se da.... og når jeg kjører bil, skal instrumentene være forran meg, og ingen annen plass!!!

Hadde sett på santa'n i to år før jeg kjøpte den, likte så godt sjelen og identiteen som bor i bilen!!!
Så med svært god erfaring fra to tidligere Hyundai'er, samt god erfaring med selger og verksted, så var valget lett!!

Santa nr to ble kjøpt fordi jeg var så fornøyd med den første!! jeg liker bilen, og føler meg kompis med den! Jeg visste jo da hvor bra dette produktet er, selv om vi i Norge betaler for to biler, og får en, så er Santan verd det!! :D


Vegard

13
Hei.

Jeg kjøpte min Santa-fe brukt våren 2006. Da var snøen på vei til å forsvinne i Oslo etter en UTROLIG snørik vinter.

Kona stilte krav til 4X4, og så var biljakten igang. Som så mange andre startet jeg med å se på Toyotas RAV4, men denne bilen hadde ingen bagasjeplass, og var dessuten fullstendig uten sjel. Kikket også hos Subaru, men jeg hadde bestemt meg for diesel og det kommer ikke hos Subaru før tidligst i 2008. En dag fikk kona se en Santa-fe utenfor et kjøpesenter. DENNE BILEN VILLE HUN HA...!!! Gjorde noen undersøkelser, og endte opp med å kjøpe en 2004-modell VGT. Kjøpte den usett på nettet, men selger garanterte at bilen var strøken, noe som senere har vist seg riktig. :P

Har kjørt Santa-fe i ca.6 måneder nå, og jeg blir mer og mer fornøyd med bilen. Nå gjenstår bare vinteren med masse snø, men i år møter jeg den med glede. :D :D :D

15
Släpvagnsvikten och det förhållandvis låga priset!
Men det var hustrun som ville mest! :oops:
Är nöjd med bilen men växellådan är nästan kass!
Lite modernare teknik hade inte skadat.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(