Annons

Köra på Etanol

1
Hej

Har hört att man testar sina bilar att köra på en viss blandning etanol i sina fordon. Undrar nu ifall det är någon som testat detta på sin Santa Fe. Om det är det så är jag nyfiken på hur det fungerade. Är det någon mera som har hört detta eller skall testa så är jag väldigt intreserad hur det har gått. Vissa konverterar om bilarna och kör då enbart på etanol men då krävs det att man gör ett litet ingrepp i bilen. Sedan kan man tanka både etanol och bensin utan att göra någon konvertering.

Hör av er om
Annons

2
Vi pratade om detta i gamla forumet ang. 98 oktan vs. 95 oktan o kom in på E85 också. Här är ett svar från en Hyundai Sverige-killarna:
Att gå från 95 oktan till 98 oktan är inget problem skillnaden är att det högre oktantalet gör motorn mindre benägen att spika vilet ger möjlighet till högre kompression och högre tändning= högre effekt
Walle har rätt i princip angående E85 men Hyundai tillåter inte en högre inblandning än 10%. Bilen klarar med största säkerhet (åtminstone i teorin) en högre inblandning men blir då garantilös.
För att en bil skall fungera på etanol behöver trycket ökas ( ofta mer än originalpumpen klarar) dessutom kan större spridare krävas. I det flesta fall går bilen bra efter dessa modifieringar, åtminstone när bilen går under "closed loop" det vill säga så länge syresensorn är med och reglerar bränsle/luft blandningen. När bilen körs i "open loop" det vill säga vid kraftigare acceleration och i hög fart slutar regleringen och bränslet sprutas in enligt för bestämda värden vilket med etanol är för lite bränsle, detta kommer att förorsaka driftstörningar åtminstone vid stora inblandningar av etanol.
Det har blivit lite tryck i miljödebatten så Hyundai kanske får tänka om rörande garantier och användning av E85.
Senast redigerad av ClasseClas den 15 jun 2005, 19:40, redigerad totalt 1 gånger.

5
brodeur skrev:
Tompak skrev:Se även www.etanol.nu
/Thomas
Nej inte etanol dårarna........... >>>>>brodeur"][ = Tjalle Tvärvigg... som vanligt suck.. :D:D
:lol: :lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Vanlig bensin innehåller 34.8 MJ/liter. Etanol innehåller 23,5 MJ/liter. (Joule är alltså hur mycket energi en liter bränsle innehåller.)
Normalt så drar en "etanol-bil" 30% mer än en bensinare, vilket innebär att de ekonomiska fördelarna blir små. (Egentligen: Inga !)

Det finns även en rad andra "nackdelar" med Etanol.
-Tveksam miljövinst. Det går åt väldigt mycket energi för att framställa 1 liter etanol. Används el från kolkraftverk till etanolfabriken så är etanolen ett sämre miljöval än bensin. Men om denna fråga tvistar de lärda.

-Långa transporter. Mycket etanol importeras från Brasilien.

- Majs, Vete, Sockerör etc används för att framställa etanol. Är det moraliskt riktigt att använda MAT som bränsle när många miljoner människor svälter.

Enda fördelen med Etanol är att man slipper beroende från "oljestaterna".

7
Håller fullständigt med Svempa: Stort frågetecken om man alls
gör någon miljövinst med Etanolen.
Min magkänsla säger mig också att Etanolen går hårt åt motorn. Anpassad
eller ej. Återvändsgränd.Det är vad det är.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Sedan måste man räkna med tätare oljebyten. Max 1000 mil sedan byte av olja och filter.
Etanolen läcker ner i oljetråget samt löser upp additativen i oljan.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

9
"Det finns även en rad andra "nackdelar" med Etanol.
-Tveksam miljövinst. Det går åt väldigt mycket energi för att framställa 1 liter etanol. Används el från kolkraftverk till etanolfabriken så är etanolen ett sämre miljöval än bensin. Men om denna fråga tvistar de lärda.

-Långa transporter. Mycket etanol importeras från Brasilien. "

Ovanstående gäller väl i lika hög grad bensin och diesel.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

11
Nu är det iallafall klarlagt! Allt fler forskare sågar etanolen! Läs!
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=396113
Man behöver således inte vara mindre miljömedveten med en bensin- eller dieselmotor! :D :D
Fjällräven skrev:Ett varmt och hjärtligt tack för alla varma tankar och utnämningen till “hedersmedlem”. :oops: :oops:
Jag kommer att lämna regelbundna kommentarer och upplevelser som berör vårt nyvaknade miljöintresse. 8) 8)
Fjällis! Välkommen tillbaka om du funderar på en Santa igen! Den är också miljövänlig...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
[quote="Jörgen Jönsson"]"Det finns även en rad andra "nackdelar" med Etanol.
-Tveksam miljövinst. Det går åt väldigt mycket energi för att framställa 1 liter etanol. Används el från kolkraftverk till etanolfabriken så är etanolen ett sämre miljöval än bensin. Men om denna fråga tvistar de lärda.

> Etanol som framställs ur Sockerrör kräver betydligt mindre energi vid framställning I motsats till den Etanol vi framställer här i europa Mer energikrävande framställn.process = högre pris på slutprodukten därav Bl.a billig etanol från Brasilien Men Verkligen inte MILJÖVÄNLIGARE med tanke på långa sjötransporter av fartyg vars motorer ofta går på :twisted: :twisted: tvivelaktigt bränsle tvärs över klotet[/b] och spyr ut mängder av skit i luften Så VADÅ??? MILJÖBENSIN??Och MILJÖBILAR - <man kan VINKLA TILL ALLT i DEBATTEN Jag har i alla fall TÄNKT OM !! men först gick jag också på det här skitsnacket om MILJÖBENSIN :oops: :oops: MAn vet ju snart INTE vem man skall TRO på ? i grund o botten är det med all sannolik Bara Pengar som Styr hela debatten Fast jag personligen hoppas det dyker upp ett Geni som har den rätta lösningen och förmågan att samla Världens ledare och få dessa att seriöst ta itu med klimatförändingen på ALLVAR För att vi gemensamt skall få bukt med nersmustningen av vår planet DETTA ÄR HELTENKELT ETT MÅSTE UTAN KOMPRIMISSER och undanröj med omedelbar verkan det idiotiska påfundet med att man skall kunna betala sig fria för att få släppa ut en massa hälsofarliga ämnen i "VÅRAN luft d.v.s luft som tillhör OSS ALLA pengar pengar pengar alltid dessa jä..la pengar!!!rätt till att skita ner livsviktig REN luft går för faen inte att köpas för pengar men nu kanske jagsom vanligt så har jag snurrat för långt ifrån rubriken på denna topic vilket jag med respekt till författaren av denna topic om ber personligen så mycket om ursäkt för[/b]
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red