Sida 1 av 1

Åter igen kamrem

Postat: 28 jan 2010, 12:24
av zekepek
Ingen som vet ngt om kamrem som håller 9000 mil till 2,4. Tänkvärt är att vi hamnar på ett snitt för kamremsbyte på ca 6000kr, vilket betyder att kamremen lägger på en kostnad av 1 kr milen :evil:

Postat: 28 jan 2010, 13:19
av Lövet
Kamremsintervall på 2.4 motorn är 6000 mil.... du menar att det skulle finnas en annan rem som håller 9000 mil?

Rem !

Postat: 28 jan 2010, 17:13
av Santavalp
Hej :)

Remmen håller inte 9000mil vi hade flera
ras innan de sänkte till 6000mil :?

Mvh Zukan 8)

Postat: 31 jan 2010, 23:32
av Tiffster
räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan

Postat: 01 feb 2010, 10:51
av Lövet
Tiffster skrev:räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan
Det tror jag alla håller med om, men det ÄR dyra servicekostnader på denna bil jämfört med andra jag ägt, vad sägs om följande:

12000 mil 9000:-
13500 mil 5300:-
15000 mil 3500:-
16500 mil 5300:-
18000 mil 9000:-

c:a 32000:- på 6000 mil, c:a 2 år... och sen kommer alla tilläggsjobb + 'standardfel' till som ABS kransar, läckande grenrör, tändspolar etc.

Postat: 01 feb 2010, 13:24
av ClasseClas
Nej, det är inte i sin ordning att behöva byta kamrem var 6000 mil. Till slut kostar servicen alldeles för mkt jämfört med vad bilen är värd.

Nu går ju Hyundai (och de flesta) biltillverkare ifrån kamrem och inför kamkedja igen. En kamrem är billig för biltillverkaren och tyst för bilägaren, men som sagt det blir för dyrt i längden. En kamkedja kan hålla bilens hela livslängd.

Santa Fe CM-R är försedd med kamkedja och jag tror att en del av småmotorerna till i10, i20 o i30 är med kamkedja.

Postat: 01 feb 2010, 14:37
av opticrob
Lövet skrev:
Tiffster skrev:räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan
Det tror jag alla håller med om, men det ÄR dyra servicekostnader på denna bil jämfört med andra jag ägt, vad sägs om följande:

12000 mil 9000:-
13500 mil 5300:-
15000 mil 3500:-
16500 mil 5300:-
18000 mil 9000:-

c:a 32000:- på 6000 mil, c:a 2 år... och sen kommer alla tilläggsjobb + 'standardfel' till som ABS kransar, läckande grenrör, tändspolar etc.
Tycker jag också, så därför gör det mesta själv efter 14000 mil. Kamrem lämnar jag till proffsen, även oljebyten i fördelningslådorna, men tändstift alla filter och oljebyte i motorn fixar jag själv. Jag gjorde M-test före 14000, så fick veta att allt var Ok.