Annons

Lurad av "färddatorn"

1
Hade ute en -05a som lånebil medans gam-Santan var på tungservice; mycket trevlig facelift!

Speciellt glad var jag över den lilla "färddator-light" som hänger med de nya Santorna! Gillar gizmos i största allmänhet, och sitter gärna och kalkylerar på snitthastigheter och annat med lös räknare i vanliga fall.

Nå!

När jag hämtade ut bilen så hävdar grunkan att jag kan köra ytterligare 21,5 mil på återstoden i tanken, efter 10 mil tänds den normala tanklampan - och färddatorn indikerar 12 mil kvar att köra; inget konstigt så långt, eller hur?

Nå, med påstådda 8,7 mil kvar att köra väljer bilen att hupp hupp - DÖ!

Scheisse!
Lyckas piska ur de sista dropparna ur tanken och få undan bilen ur den värsta trafiken innan jag börjar min promenad...

Nej! Jag har kört lungt och sansat - lämnade faktiskt bilen med ett lägre snitt loggat på datorn än när jag tog den!

Nej! Det var ingen V6a utan en liten 2,4 manuell.


Skall man ha gizmos så skall dom funka!

(Dessutom fick jag aldrig igång funktionen "genomsnittsförbrukning" - möjligen möjligen var displayen försatt i något "spekulant-mode" för att tilltänkta köpare inte skall få hicka när de ser höga "provkörnings" siffror blinka förbi på displayen...???)


Nå, jag fick min revansch på den svekfulla lånebilen - det var faktiskt närmare att traska hem och hämta lokalbilen för att åka i väg att köpa bensin, än att gå direkt från liket till macken;
alltså fick lånebilen stå vid vägkanten och skämmas extra länge - plus att den fick uppleva nesan att den låghalte Astra Dieseln kom till undsättning med frisk bensin - även en liten hämnd är en hämnd!!!



Swedefe
Annons

2
Sånt där skit har jag på min Cheva; hustrun fick soppatorsk trots att datorn hävdade minst 10-15 mil kvar. Med hennes supertur så stod det en bärgare bakom henne som undrade om hon behövde soppa... :D

Nuförtiden är datorn nedskruvad så den stämmer rätt så bra, men likväl så litar jag inte på den.

3
Kommer tydligen ett reportage i nästa nummer av Vi Bilägare om bilars dåliga färddatorer som inte alls visar rätt.
Ska bli intressant att läsa om det...

4
Tidningens nr 4 är ute nu.
Finns till det facila "prova nu-priset" 20 kronor.
Se även tråden om missvisande hastighetsmätare på annan plats i forumet.

5
Tydligen fler som har problem med visningen av "genomsnittsförbrukning".

Finns en tråd på Tyska forumet som tar upp just detta:

http://www.hyundai4wd.com/forum/thread. ... eadid=1746

Endast vissa tillverkningsnummer berörs, och man byter tydligen ut själva huvudinstrumentet. Dock - efter bytet så är det ivart fall en som tappat sin farthållarfunktion - gäller att se till att verkstaden stoppar in rätt sorts huvudinstrument...



Swedefe

6
Precis hemkommen efter ett besök på verkstan. Min färddator tillhörde gruppen typ enbart "3 streck" vid visning i läge genomsnittsförbrukning och som skall bytas ut enl. servicemeddelande.

Hade tid beställd - lämnade bilen idag kl. 08.00 - färdig 08.35 - Alltså bara en dryg halvtimmes väntan. Tänkte att detta kan vara lite info för den som har en felaktig färddator och funderar på om det är ett stort jobb å hur lång tid ett byte tar.

På tal om det som swedefe skriver - Jag kollade även farthållaren efter bytet och den funkade som den ska.

Färddatorn är banne mig de enda "felet" jag upptäckt på min Santa, sen den lev. för c:a 11 mån sedan.. :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red