Annons

Hjulbyte

1
Hej,
fick inte med orginaldomkraften till min SF 2.4 vid köp...

Försökte lyfta med största saxdomkraften från Biltema , men det funkar inte den lyfter bara 39 cm + är för klent byggd, Hur ser orginalverktyget ut ? och hur stora chanser har man egentligen att byta ex ett punkterat hjul på motorvägen ? Reservhjulet sitter väldigt illa till under bilen speciellt med dragkrok. Eller åker Ni runt med reservhjulet i skuffen?

för normala hjulskiften hemma på gårdsplanen , kan nån rekommendera en bra och billig :roll: garagedomkraft? för det måste väl vara bästa sättet att skifta med (förutom att låta gummiverkstan göra det för 300 pix)
Annons

2
Hej Lövet!
Originaldomkraften är också en s k saxdomkraft med "vev", men den är egentligen inget att rekommendera annat än i nödfall!
Jag har alltid använt en riktig garagedomkraft; Det är betydligt bättre, och säkrare! Köpte en medelstor variant på Micro för 600:-, och den tar 2,5 ton.
Reservhjulet sitter som du säger väldigt trångt, särskilt ofta vid kabeln till släpvagnskontakten! Jag flyttade helt enkelt - med ett lagom vinklat plattjärn - kontakten ungefär 8-10 cm ut från originalfästet! Annars hade hjulet slitit av kabeln vid ner/upptagning!
Sök på t ex Biltema, art.-nr 15-827!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hmm...

Du har kollat i hemliga smuggelfacket där domkraften skall ligga...?
Mer än en Santa ägare har trott sig vara blåst på domkraften i sin nya bil!

Passa gärna på att "torrbyta" på hemmaplan genom att skruva loss och ta ner reservhjulet från hållaren; långbulten som håller uppe reservhjulsvaggan i bakkant har en otrevlig förmåga att rosta ihop efter några år och bli rent omöjlig att få ner.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Skulle domkraften trots allt saknas har du knappast nån nytta av att
åka omkring med reservhjulet heller.
"Luft på burk" är väl bra att ha men fixar bara lindriga punkor.
www.bildelsbasen.se går det nog att få tag i en begagnad.

Men den är att betrakta som nödutrustning och bör inte användas
i onödan.Komplettera med en garagedomkraft enligt Läjans tips.
Biltema m.fl har även "mek-filtar".Bra att kunna langa ut på backen
då man måste ner på alla fyra för att få fram reservhjulet.

Om det är knöligt att få ned reservhjulet är det sju resor värre att få
det på plats i "vaggan" igen. Nåt man drar sig för om det är ett
punkterat däck som ändå snart skall in för lagning.

Man måste dock vara väldigt noga med att säkra upphängningen av
"vaggan" om den är tom! Inte skoj om den hoppar av kroken och tar i backen under färd.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart