Annons

Tips: Fetta in reservhjulsskruven!

1
I det tidigare forumet var det ngn som vittnade om att han hade blivit tvungen att ringa bärgare efter en punktering. Anledning var att reservhjulsskruven hade rostat fast, så han kom inte åt reservhjulet.

Efter vintern så har alla vi i "saltbältet" garanterat en mer eller mindre angripen reservhjulsskruv.

Ta och skruva ur reservhjulsskruven helt och ta den åt sidan. Fetta in den med tex kopparpasta. Samma med muttern. Sedan är det bara att montera tillbaka reservhjul och hållare.

Som grädde på moset få du lite träning att plocka ner reservhjulet och dessutom att montera tillbaka det. Bra erfarenhet den dagen du får punka i skogen! :shock: :cry:
Senast redigerad av ClasseClas den 13 apr 2005, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

2
Jag läste också om fastrostad skruv i gamla inlägget och bestämde att fixa detta med insmörjningen. Men det föll i glömska ända till i förra veckan när jag satte på sommardäcken. Kom då på att jag borde tvätta reservhjulet och blev då påmind. Då gjorde jag ungefär som du beskrev, men i brist på kopparpasta använde jag vanlig rostolja och konsistensfett. Funkade jättebra.

Men, jag blev fundersam på två andra grejer. Jag kom på att vinterhjulen har stålfälgar och sommarhjulen lättmetallfälgar. De har också olika hjulmuttrar!! Hur gör man då om man får punka på vinterhjulet och måste lägga på reserven som är lättmetallsommarhjulet? Som tur är har detta inte inträffat ännu, men ska man vara riktigt klok, är det nog att rekommendera att ha 5 muttrar till lättmetallfälgen med sig i domkraftslådan. Ett bra tips för oss som kör vintersnikvarianten.

Den andra grejen var det smutsiga reservhjulet. Borde man ha en skyddspåse att stoppa hjulet i innan man häktar upp det?? Kanske en sådan plastpåse/sopsäck som vinterhjulen levereras i, eller en lyxvariant från Rusta i nylon med blixtlås (4 st för 99 spänn).
Men, då erinrar jag mig att en tvivelaktig bilförsäljare till Suzuki-jeepar en gång sade att reservhjulen ruttnade om de var instängda i plastkåpa eller liknande (så därför hade inte Suzuki det som standard).
Vad säger vårt forums däckexperter??

3
linkan skrev:Men, då erinrar jag mig att en tvivelaktig bilförsäljare till Suzuki-jeepar en gång sade att reservhjulen ruttnade om de var instängda i plastkåpa eller liknande (så därför hade inte Suzuki det som standard).Vad säger vårt forums däckexperter??
Nys! Det är min spontana reaktion - att skydda reservhjulet från solljusets nedbrytande UV-strålar måste vara det primära!

Sedan börjar man fundera...


Rimligen bör dagens syntetgummidäck vara hyfsat laddade med just UV-inhibitatorer, ivart fall så länge det handlar om kvalitetsdäck.

Däremot kan det möjligen hända oväntade grejer när man bakar in hjulet:
ett "textilöverdrag" brukar innebära pvc-väv laddat med mjukgörare, så kallade ftalater - som mycket väl kan tänkas reagera med ytskiktet i däcket. Vad man absolut ser på vissa ljusa presenningsöverdrag är att överdraget reagerar med däcket - inte sällan missfärgas utsidan av själva överdaget av däcket; ibland kan till och med markeringar och logotyp från däcket "bränna igenom" om grejerna inte rörs på åratal.

Även en glasfiberbalja andas ut överskottskemikalier under lång tid - här är det styrén som är det aggressiva ämnet som kan tänkas påverka däcket negativt. I vilken omfattning? Beats me...

Dessutom finns en teoretiskt möjlighet att "tillskottskemikalier" kan äta på däcket - en rejäl rotblöta av starkt avfettingsmedel som tillåts söka sig in genom öppningar på baksidan av överdraget , åtföljt av en halvdan avsköljning som bara gör rent själva bilen kan möjligen påverka däcket på sikt...

Som du ser så har jag inget entydigt svar - men jag tror att det handlar om däck som tack vare att de suttit dolda inte visat sina åldringstecken förrän man lyft av överdraget - och blivit överraskad av däckets dåliga skick. Att de jämngamla originaldäcken är by west för länge sedan, och att ett imaginärt reservhjul som stått lutat mot baksidan av garaget hade sett ännu värre ut efter alla dessa år tänker man liksom inte på - överdraget har ju sett så fint ut...


Man behöver inte per automatik ha sin trovärdighet sänkt bara för att man är försäljare och Suzuki-handlare, men nog ligger det nära till hands... :roll:
Så mycket är klart: Om killen drog en vals, så gjorde han det bra!

Jag för min del skulle inte oroas över att klä in mitt reservhjul i ett fodral som du nämner - men av estetiska skäl skulle jag leta efter något med "snug fit" - jag uppskattar verkligen att reservhjulet inte syns under bilen, och skulle tycka att det såg fördj-ligt ut om reservhjulspositionen röjdes av en fladdrade plastsäck!


Någon med egna erfarenheter från det som Linkan nämner?



Swedefe

4
Tack Swedefe för ditt som vanligt uttömmande svar, även om sanningen inte har kommit fram ännu.

Vill kommentera din kommentar om försäljare. Just den omnämnda Suzuki-säljaren är verkligen tvivelaktig. Han har sålt bilar i säkert 30 år men alltid kommit med dumheter/grodor/valser.

Vad tycks om att Suzukin ej levererades med vinterhjul: "Det behövs inte för den har 4-hjulsdrift och året-runt däck. Då slipper man krånglet med att byta och förvara vinterhjulen." Nu visar tester att allround-däcken inte är bra på någonting, varken sommar eller vinter.

Och vad säger du om detta. Vi kommer in 2 herrar till Suzuki-säljaren för att kolla in Grand Vitaran: "Då får ni kvicka er, för jag har lunch om 10 minuter!"
Sagt och gjort. Vi kvickade oss till andra säljställen. Jag köpte min första Santa fe och kamraten en Mazda SUV. Vi brukar blinka åt Suzuki-gubben när vi möter honom.

5
linkan skrev:Tack Swedefe för ditt som vanligt uttömmande svar, även om sanningen inte har kommit fram ännu.
Nä, mycket ord blev det...

Har i vart fall sökt kors och tvärs på internet nu, med alla möjliga kombinationer av ord kopplade till förfall, sönderfall, ruttnande, upplösning, självsprickor, förstört etc mm osv länkat till reservhjul, reservhjulsskydd och reservhjulshållare - på olika språk, med följande resultat:
"Protect you spare tire from rotting in the sun by using a wheelcover!"
Alltså tvärt emot vad din lokale Suzukihandlare basunerade ut...

Tror alltså att vi fram tills det dyker upp ny input angående reservhjulskyddens eventuella negativa påverkan lugnt kan klä in dom i vilket sorts material som helst.

En ny tråd om bilförsäljare är däremot startad här:

http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=172



Mycket nöje!



Swedefe

6
Linkan, det låter vettigt att packa in reservhjulet i ngnting så att det håller sig någorlunda fräscht.

Kruxet är - tycker jag - att det är banne mig omöjligt att få loss reservhjulet med mindre än att du ligger på rygg nästan under bilen för att komma åt det! Det är som gjort att totalt skita ner sig i alla fall. Så frågan är hur mkt bevänt det är att hålla just hjulet rent? :roll: :roll:

7
För ett par dagar sen kom jag mig äntligen för att fetta in skruven till reservhjulet med kopparpasta. Skruven hade i alla fall klarat första året och första vintern utan spår av rost överhuvudtaget.
Men varför är skruven så förbaskat lång, ett par decimeter? En gång i tiden hade jag några engelska bilar med samma konstruktion för förvaring och säkring av reservhjulet. Den krånglade aldrig. För att lossa hjulet lossade man skruven några varv så att hållaren och hjulet sjönk ned kanske en centimeter. Sen tryckte man upp hållaren, vek undan kroken och hjulet var lätt att dra ut. Exakta längden på skruven minns jag inte, men den var väl max en tredjedel av Santa Fé-skruven.
Jag håller med om att det var ett skitgöra att hantera reservhjulet. Själva hjulet var inte så skitigt, så behovet av överdrag anser jag vara minimalt. Att dra fram hjulet var heller inte så himla besvärligt. Men för att sedan få det tillbaka på plats krävde att jag låg på rygg under bilen och tog hjälp av både armar och ben när hjulet skulle upp på hållaren och sen lyftas så att kroken/bulten kunde hakas på. DET var skitigt!
Tur att man inte har för vana att åka omkring i bästa gåbortskostymen :twisted:

/BengtB

8
Jag kör cirka 30 000km om året och min senaste (sista?) punktering skedde 1984 ungefär (förutom de år jag bodde i Afrika-då hade vi 2 i veckan...) så problemet är ju inte stort- men j-igt störande om/när det sker! Jag har kopparpasterat min skruv i förebyggande syfte....
Lars Göran Wärn

9
Skulle tro att skruven har lång gänggång bara för att normalklena skall kunna "plocka upp" det paffa däcket från marknivå med skruven och gänga upp det igen.

Även jag har erfarenhet från underliggande reservhjul som går att plocka upp och ner i ett jiffy, men personbilsdäck väger hälften av Santans.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

10
:oops: :oops:
På vår 03:a tog jag ner reservhjulet då bilen var nästan ny, och jag fick av olika orsaker aldrig upp det igen. Hängde därför av "plåten" i garaget, och lade hjulet i skuffen. Där låg det, med en filt över, tills det var dags att byta till CM:en... :oops: :oops: :oops: :lol:
Det kan också påpekas, att kabeln till släpvagnskontakten kom i kläm för hjulet, så den kontakten fick jag flytta ut några centimeter, och jag vill minnas, att det var därför jag hade ner hjulet... :wink: :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"