Annons

Ibland orkeslös med varvtal=0

1
Bakgrund: Förra veckan så åtgärdade bilverkstaden "checkengine" genom att byta en vacuumslang. Tomgången blev normal. De spände även upp generatorremmen.

Nu: Två gånger har det hänt. En gång när jag låg i 120 km/h och en gång när jag låg i 50 Km/h. Bilen blir orkeslös, Varvräknaren går ner till 0. Bilen tappar fart. En gång så dog motorn den andra gången så återfick motorn sin styrka...

Bilmodell: Santa Fe-02
Annons

3
Det har funnits flera trådar med varianter på dessa problem, vissa bilar har dött för att sedan gå fint i perioder, andra som min har gått helt orent , men ändå någorlunda runt 2000 varv med konstant fel.

Tror ända sättet är att mäta upp felkoden när felet är framme, det verkar oftast handla om de sensor/givare eller kablar som härrör till tändning /insprutning, finns 4 elektronikgivare i motorn enl min verkstad.
Även tändspolen har varit inblandad i nåt fall.

Svårast är det såklart vid intermittenta fel, där bilen går som en klocka just när den står på verkstan...

På min Navstar 2,4 verkar felen försvunnit helt efter att man bytt en kabelstam, det var glapp i den.

Klart jobbigt fel, bara att ta tillbaka till verkstan

5
Verkstaden kunde inte lokalisera problemet eftersom ingen felkod fanns lagrad i checkengine-minnet. (Check-engine-lampan har aldrig heller varit tänd, så det var kanske inte så lustigt...)
:(
Arbetsteorin från verkstaden är VEVAXELGIVAREN. Den kan inte bytas om inte något mera "tydligt" inträffar. (Tydligen en dyr reservdel...) Så jag får väl hoppas att Santan upptäcker felet så lampan tänds.

6
svempa skrev:Verkstaden kunde inte lokalisera problemet eftersom ingen felkod fanns lagrad i checkengine-minnet. (Check-engine-lampan har aldrig heller varit tänd, så det var kanske inte så lustigt...)
:(
Arbetsteorin från verkstaden är VEVAXELGIVAREN. Den kan inte bytas om inte något mera "tydligt" inträffar. (Tydligen en dyr reservdel...) Så jag får väl hoppas att Santan upptäcker felet så lampan tänds.
Min hade inte heller lampan tänd när den gicg dåligt förännefter ett par dagar , då tändes den...

Givaren är bytt på min bil jag TROR att den kostade runt tusenlappen
Klart man kan byta på chans, det gör dom ju hela tiden ....

Det jag vet är att när den givaren felar så slår systemet ifrån och motorn stannt av säkerhetsskäl