Annons

F´låt min fråga...

1
men vad är det för brister på en Santa? Som nybliven Santaägare och medlem i denna klubb så tänkte jag va fräck och gå ut hårt med mina frågor. Jag vet ju att det är svårt att erkänna att ens pärlor har fel och brister (har ett par (3) folkabussar och en 72:as vw pickup på tomten) :wink: Plus några andra bilar.
Saken är den att vi har köpt en Santa Fe 2.7 GLS EX -02 och har lite kvar på den garantin vi fick på bilfirman. Därför frågar jag. Det jag funderar över är ju inte bensinförbrukningen, lull lull som båge och dyl. utan riktiga brister som man upptäcker eftersom. T.ex broms, hjullager, vart rosten kommer så där otäckt osynligt. Har sett att drivknutar kulleder kan va ett problem. Är det nåt annat som man ska se upp med? Vill ju gärna hitta felen innan garantin är slut :lol:
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Lunde!
Hade en 03:a med V6 i tre år, och den fanns det aldrig några som helst problem med! Numera kör jag i o f sig inte mer än 1200 - 1400 mil per år, men att den var så absolut bekymmersfri, gjorde att man inte tvekade att byta upp sig -06...! :D :D :D
Säkert kommer det inom kort fler åsikter/svar på din fråga här, det är nog så, att det finns fler meningar i ämnet... :wink: :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej Lunde och välkommen! :D

Det är inte så himla mkt typfel på Santa Fe SM. Det skulle vara spindellederna i sånt fall. Kolla här:
http://begbilguiden.bilprovningen.se/de ... modell=563
Ett fåtal V6or har haft läckande fördelningslåda, vilket är dyrt att få fixat.

Jag köpte en M-test när min nybilsgaranti gick ut på min -03a. De hittade ingenting! Jo förresten, de anmärkte på att bakrutetorkaren tog dåligt! :shock: :shock: Föreslår att du gör samma sak med en test.

Rosten borde ge utslag nu på tidigare modeller med tanke på det dåliga rostskyddet.

Att bromsarna bak ligger an och nyper är känt, men där finns det en liten fix som du kan pyssla med på egen hand:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180

Lycka till med bilen och hoppas att du slipper skruva på den. Du verkar ju ha tillräckligt med objekt ändå! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jisses vilka snabba svar!!! Tack så hemskt mycket! Lika snabba svar här som på vår andra klubbs hemsida http://www.typ2-klubben.com/. (Lite smygreklam bara). Titta gärna in! :lol: Det låter ju bra alltihop! Om rosten kommer snabbt på tidiga modeller så ser det lovande ut redan nu. Har inte hittat nån än som är värd att gnälla på.
Tog en liten tur i dag för att testa hur det är med 4WD. SKIIITKUL! Det har ju inte kommit så mycket snö här (Kramfors) som man hoppats, nu när man har en ny bil att testa. 10 cm är ju inget att börja med, men det har ju drivit ihop lite på vissa ställen som man kan lössnököra i. En viss skillnad mellan vår gamla bil (en Opel Omega 2,5L också automat, men bakhjulsdriven) :? och denna!
Än en gång tack för de snabba svaren...

5
Hej där Lunde.
Vad gäller rost så ser min dragkrok och hållaren till reservhjulet helt bedrövligta ut. Jag ska blästra dessa under våren samt sätta dit nya bultar.

Min bil har svart lack och den är väldigt repkänslig. Jag ska göra en lackförsegling men jag gör den själv, ganska lätt om man har rätta prylar samt proffsprodukter.

Angående inredningens plastdelar såsom dörrsidor mm. Var försiktig, allt är mycket reptålig.

Har din bil skinnklädsel? Enligt instruktionsboken ska du ej behandla den med några skinn/läderprodukter, endast tvätta försiktigt.
Enligt mig är det rent dravel. En välunderhållen skinnklädsel med de rätta skinn/läderprodukterna gör att din klädsel håller sig fin i många extra år.

EDIT: Vill tillägga att jag är mer än nöjd med kärran, tror jag du också kommer att bli.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

6
-Och glaset på huvudstrålkastarna kan få "starr" samt att handtaget
till bagageluckan verkar vara en svag länk.

Vill tillägga,och det gäller generellt:

Se till att använda bakre torkaren då och då. Annars stor risk att
utgående axel rostar fast. Dyrt att ersätta bakre torkarmekanism
vid haveri.
Ett tips är att förebygga genom att smörja upp kalaset "inifrån"
nån gång.Ganska lätt att plocka bort innersidan på bagageluckan.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
Var nyfiken på vart Lunde låg: Googlade och fick typ 10-15 träffar:(Lunde/Lunda)
Men sen såg jag att du faktiskt märkt ut dig på kartan genom att skriva Kramfors i ditt inlägg.
"Skotten i Lunde". Säg den knegare som inte kan den historien.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Precis! Just i den backen där skotten föll, där bor vi. I det rödaste av det röda Ådalen. Om det nu bara ville bli lite snö och halka i den backen så man får ut och kraffsa lite. :lol: Fast nu börjar det ju att dra ihop sig lite för alla sommarfordon att få lite kärlek också. Det finns ju några att sätta händerna i...

9
Lunde skrev:Fast nu börjar det ju att dra ihop sig lite för alla sommarfordon att få lite kärlek också. Det finns ju några att sätta händerna i...
T2:a är väl ingen dum gissning?(kollat hemsidan) Projekt eller?
Och mera? Berätta!

(Åker inte Linkan omkring i en folkabuss på diverse träffar?)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
T2:a är väl ingen dum gissning?(kollat hemsidan) Projekt eller?
Och mera? Berätta!

Det är en alldeles utmärkt gissning. Vi har tre T2:or:
En -77:a som vi har byggt/håller på att bygga, en egen campinginredning i. Man blir liksom aldrig riktigt klar. :roll: Man hittar alltid nya förbättringar och omändringar att göra. Alltså ett projekt av den lättare sorten.
Sen har vi en -71:a som det är en Westfaliainredning i. Alltså en fabriksbyggd och fabriksmonterad med soffor som görs om till sängar på natten, utan gasol, så värmen(som om att det skulle behövas så mycket av det på sommaren :lol: )kommer från en eber. "Kylskåpet" ska visst fyllas med torr is, eller kylblock men funkar ypperligt som skafferi. De flesta Westfalior har höjbart tak eller popup tak. Men våran är lite ovanlig med att ha ett vanligt tak. Inte heller ett sånt stort projekt, men det finns alltid pyssel på gamla bilar.
Den tredje i samlingen är en -72:as pickup, enkelhytt som vi hittade uppe i Kalix i somras. Den hade stått avställd sedan -89. Vi åkte upp och hämtade den. Bytte lite fett i drivknutarna, (det gamla fettets konsistens liknade backelit) ansatte några lager och besiktade med ett blankt papper som resultat. :lol: Nu håller vi på att byta flakbädd för att kunna åka på träff med den i Juni på Mantorp då en stor VWträff går av stapeln.
En liten outsider i vår samling är T4:an. En -92:as Multivan 2.5L, som ska säljas. Bäddbar även den. Med kylbox, snurrbart passagerarsäte och bord. Inget projekt...
SEN har vi en skitful Golf II -89 som vi i skrivande stund håller på att byta motor i. Den ska sambon ha till och från sitt jobb
OCH en Peugeot 306 -97 som jag har som pendlarbil till jobbet.
Ja det var väl allt det. Ja, om man inte ska räkna med Combi campen som vi brukar ha efter -71:an när vi åker ut på camping och Bussfesten förståss.
Bussfesten är den årliga träffen för oss i klubben. Då träffas vi på en camping nånstans i Sverige och snackar(mest om bussar, förståss) grillar, dricker gott och umgås. SKITKUL!!!
Santa Fe 2,7 L -02
VW Typ 2 -71 Westfalia campinginredning
VW Typ 2 -72 Pick-up Enkelhytt
VW Typ 2 -77 Hembyggd campinginredning
VW Typ 2 T4 -92 Multivan 2,5 L
VW Golf 2 -89
Peugeot 306 -97
Åsså en Combi camp -86

11
Lunde skrev:En liten outsider i vår samling är T4:an. En -92:as Multivan 2.5L, som ska säljas.
Bussfesten är den årliga träffen för oss i klubben. Då träffas vi på en camping nånstans i Sverige och snackar(mest om bussar, förståss) grillar, dricker gott och umgås. SKITKUL!!!
Man kanske är spekulant?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Det är bara å höra av sig! Bilder kan mailas. Kom in i VW träsket du med! :lol:
Santa Fe 2,7 L -02
VW Typ 2 -71 Westfalia campinginredning
VW Typ 2 -72 Pick-up Enkelhytt
VW Typ 2 -77 Hembyggd campinginredning
VW Typ 2 T4 -92 Multivan 2,5 L
VW Golf 2 -89
Peugeot 306 -97
Åsså en Combi camp -86