Annons

Exploderande bakruta

1
Idag exploderade bakrutan på min crdi -04. Jag hade kört en liten bit och sedan parkerat när plötsligt rutan smäller och går i tusen bitar!!!??? Helt otroligt!
Tur att inte hunden satt i bilen....glas över allt!
Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

/Carl
Annons

2
Hej igen Carl!
Det var en otäck grej, må jag säga! :shock: :shock:
Jag förstår att du kollat så att det inte finns nån möjlighet att någon "yttre" påverkan förorsakat detta?
Annars återstår det väl bara att spekulera i "spänningar i glaset" eller "temperaturväxlingar" eller vad man nu kan gissa på...? :roll: :roll:
Fler förslag, några...? :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Nej, det var ingen åverkan på glaset....jag brukar inte använda mig av möjligheten att öppna bara rutan heller....
Min far och en bekant stod ca: 5 meter ifrån bilen och pratade när det hände. De blev minst sagt förvånade när ett ljudligt krasch hördes när rutan exploderade.

/carl

5
carl skrev:Nej, det var ingen åverkan på glaset....jag brukar inte använda mig av möjligheten att öppna bara rutan heller....
Min far och en bekant stod ca: 5 meter ifrån bilen och pratade när det hände. De blev minst sagt förvånade när ett ljudligt krasch hördes när rutan exploderade.

/carl
Jo, det är otäckt som tusan med glas som smäller. Bakrutan är ju öppen utan skyddande lister, så den borde vara mer utsatt än andra konstruktioner. Undrar om inte kölden hade ett finger med i spelet här. Hur är det din nybilsgaranti? Har du ngt kvar där?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision