Annons

Nybils-vagnskadegaranti t.o.m. när?

1
Vagnskadegarantin ska enligt villkoret gälla 3 år fr.o.m. datum för första registrering. Menas det samma datum som "Datum för första ibruktagande i Sverige" (2005-09-07) eller "Tillverkningsår - månad" (2005-02) i registreringsbeviset?

Garantibeviset som följde med bilen är nämligen inte iskrivet över huvudtaget, så där framgår inga fr.o.m- eller t.o.m-datum. Fast å andra sidan står det Kia och inte Hyundai på det (vilket jag inte upptäckte förrän nu i skrivande stund), så det kanske inte tillhör bilen. :)

Så frågan är om jag ska teckna helförsäkring redan nu fr.o.m. 2008-02-01 eller inte förrän 2008-09-07?
Santa Fe 2,7 GLS -05
Annons

3
Hej igen HH!
Som jag ser saken, har handlar´n gjort en tabbe här; Garantibeviset skall naturligtvis vara ifyllt med uppgifter om hur länge garantin gäller, och så skall det givetvis vara till rätt bil! :roll:
Så det blir att åka tillbaka till affären och beordra: Gör om, gör rätt! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack för hjälpen!

Ska kolla med Hyundai hur viktigt det är med ett ifyllt garantibevis. Eftersom det är dom själva som slarvat med det, så borde dom väl knappast sätta sig på tvären om man skulle sakna garantibeviset vid eventuell skada. Ser nu även att sista sidan i servicehandboken saknar underskrift av säljare och köpare.

Kanske beror på att första köparen var Avis biluthyrning och med deras omsättning av bilar så "orkar" dom väl inte skriva på alla papper på alla bilar om det inte är absolut nödvändigt. Borde vara datum i reg.beviset som i slutändan styr.

/HH
Santa Fe 2,7 GLS -05