Annons

Ryckig gång

1
Nån som haft detta ? så fort man varvar upp över 3000 varv så rycker det som sjutton, även ojämn på tomgången ibland. går någorlunda att köra på 2000 varv på 5:an , men även där rycker det då och då.

Kom plötsligt idag efter att ha gått 75 mil motorväg förra veckan utan antydan till problem

Hällde i STP Injector cleaner efter snack med polaren som är bilmek, men det har inte gjort någon skillnad. Är det inte skumt att inte 'Check engine' tänds pga detta ? den verkar ju tända ganska titt som tätt...

Det är en 03 Navstar 2.4 , gått 12.300, fullservad (senast i oktober)

Får väl ta den till verkstan och mäta lite om det inte blir bättre, den är ju knappt körbar just nu

Mvh Lövet
Annons

2
Hej, hur har det gått för dig? Det har varit några puckar kring 2,4an och ojämn gång med fel kopplade till tändspole, tändkablar och kamaxelgivare.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Jo tack :)

Den står på verkstan nu , fick en felkod till slut , men efter dom tagit ut den så lyser den ej igen efter omstart... Tror det är relaterat till någon sensor som styr bräsnlet eller tändningen.

Varit mycket dennahöst... blev dessutom påkörd bakkifrån i julrusningen av en V70 , så draget , stötfångare + lite mer måste bytas också.

Har läst om tändspole problemet , men där verkar det mer som att bliarna stannar, och lite då och då.. Mitt fel är konstant och i princip på alla varvtal, går att köra den runt 2000 varv ganska bra , men uppåt 3000 rycker det som attan. Går lite bättre när den är varm faktiskt

Nu får verkstan ta i alla grejer, just det bromsarna bak ligger och kärvar också... men där är beläggen slitna också

Har hyrbil denna gång på försäkringen pga smällen så det är en liten tröst

Hade precis börjat känna att allt var normalt igen efter kamremsstrulet när detta hände.

Som sagt en riktigt dålig start på ett bilägande med 4 verkstadsbesök + lit till sen September. Får hoppas det löser sig , bilen i sig är väldigt välvårdad av en ägare , fullservad osv när jag köpte den och jag har också kört försiktigt på alla sätt och vis + investerat i märkesservice , men shit happens anyway.

Det enda felet hittills dom s a s är att skylla på bilen är motorfelet och det räknar jag med att dom skal fixa då det är så pass konstant, intermittenta fel är ju värre på det sättet..

Räknar med besked Fredag om detta samt att få tillbaka bilen från plåt fredagen därpå den 18/1, så ser planen ut i alla fall, tills dess åker jag runt i en Nissan Note målad med Statoil och FRIA MIL , riktigt trevlig liten bil faktiskt.

4
Bilen rullar igen....

Felet var relaterat till ett kablage mellan insprutning och någon sensor, den hade gått sönder i anslutningen till kontaktdonet (om jag förstod rätt) och det tog flera timmar att hitta..

Kan vara så att det orsakats när man rivit i motorn tidigare vid de 2 kamremsbytena och vikt undan kablarna lite oförsiktigt?

Verkstan valda att ta det på goodwill denna gång också vilket var strongt tycker jag...

Hade dock ett par andra åtgärder också som kostade , men det var mer basic, bromsarna hade kärvat och legat mot bak så dessa fixades och beläggen byttes , kostade runt tusenlappen.

Påkörningen löste dom finfint , ny typ av dragkrok samt stötfångare mm , allt gjort på mindre än en vecka inkl lack.

Nu är det bara att köra vidare och hoppas att det skall vara lugnt ett tag,
Servicekontot är tomt vid det här laget, måste köra minst 1500 mil helt problemfritt för att få någon som helst balans.

5
Just kontaktdonet och glapp/dålig kontakt till givare är det någon
annan på Forumet som beskrivit.Vem?/Vilken tråd?(hjälp!)
det löstes med lite eltejp har jag för mig.
Bakbromsarna fixar du att hålla efter själv i fortsättningen,jag lovar.
Kolla GDS:en "Håll bakbromsarna i trim".

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart