Annons

Ratten smulas sönder.

1
Jag har en Santa Fe 2,4 -01.
Problemet är att ratten smular sönder sig... Om man kollar noga så ser man små hål i gummit på ratten. Sen blir hålen flagror... Det ser ut som att någon har käkat på överdelen av ratten... och det är inte jag. :?
Det verkar som att gummeringen inte tål sol?
Annons

2
Vanligt - och mycket irriterande fel på bilar med syntetratt.

Har inte hört om det på någon Santa Fe förrän nu. men kombinationen handsvett/fett/smuts <-> uvstrålning är mäkta aggressivt.

Jag känner till en exclusive-Santa med läderkringla som började ge upp efter typ 33,000 mil, men fortfarande inom garantitiden(!).

För din del handlar det nog om att börja kika på tillbehörshyllorna efter "sportiga rattöverdrag", är jag rädd.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Hei

Rattet smuldret i stykker på min forrige santa-fe, og det begynte da bilen var ca 1,5 år...... det var jo da noe jeg fikk på garantien, og de monterte skinnratt i steden på bilen, uten kostnad for meg

Vegard

7
svempa skrev:Är detta något som man kan häva "Tillverkningsfel"...?
Det finns 3 års beg-garanti på bilen hos hyundai.
Hej du kan alltid göra ett försök. Vad jag förstår så täcker inte beggarantin den här typen av fel.
Ett alternativ är att leta efter skinnratt på skroten.
http://www.bildelsbasen.se
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Det borde vara svårt för Hyundai att förneka att det är materialfel. De kan väl knappt anse att en ratt ska börjas smulas sönder efter 3-5 år.
Dessutom så påstår Hyundaisäljarna att en "BEG-Garanti" är ungefär som en nybils garanti fast för en begagnad bil. Den auktoriserade bilverkstaden har fått byta ett flertal rattar på flera Santa Fe-bilar.... Bara det bekräftar att felet är frekvent förekommande.

De kan ju inte gärna hävda att det är slitage. Ratten smulas ju sönder upptill. = Icke UV-beständigt gummi. Och gäller inte garantin, så finns det något som heter Goodwill.

9
min ratt ramlar oxå i bitar(-01,150 000km, tandläkarhänder=rena)), senast föll en stor kaka av när den var på service-men det ville man inte bekymra sig om....Visst vore det trevligt med en ny ratt! Vem kan föra talan så vi alla får en ny styrspak?
Lars Göran Wärn

10
du gör inte som jag då låter handen glida med när den går tillbaka till "start läge" lite smuts å skit på händerna å slitaget som upp står då ger lite verkan efter ett tag..
santa nice.. amazon nice2