Annons

motorvärmare

1
Hej!!
Jag är ny här och köpte nyligen en santa fe 01.
Både jag och familjen är helnöjd än s¨å länge!!

Men!! funderar på att sätta i en motorvärmare och frågan är, är det någorlunda lätt att göra det själv??? :D
Annons

2
Hej å välkommen dante! :D :D
Det här med motorvärmare har diskuterats förut och mitt intryck är att det är inte helt lätt, speciellt inte på V6an. Vad har du för motor?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: motorvärmare

3
dante skrev:Hej!!
Jag är ny här och köpte nyligen en santa fe 01.
Både jag och familjen är helnöjd än s¨å länge!!

Men!! funderar på att sätta i en motorvärmare och frågan är, är det någorlunda lätt att göra det själv??? :D
Hej dante, och välkommen!
Berätta mer om Santan ni har köpt. En 01:a är verkligen en "ur-Santa".
Vad sitter det för motor i? Står den i varmgarage?
Var i Sverge rullar den? Hur tänker ni använda bilen?
Hur som helst: Smart att tänka på motorvärmare som det första åtgärdspaketet!
Ett förhandstips: Ingreppet i sig är enkelt.Men det är lite jäkligt att komma åt.En del saker som måste plockas bort, framför allt på V6:an.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Hej Dante och välkommen till Forumet! :D :D
Hoppas och tror att du kommer att trivas lika gott här på forumet som i bilen! :wink: :wink:
(Fast "inferno" är ju Forumet bara ibland...! :lol: :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Hej och tack för det varma välkomnandet!!!

Det är en 2,4 gls och den rullar i småland(Totebo) mellan vimmerby och västervik kan man säga.

Tanken var att ta bort frostpluggen heter det va? och sätta dit en vattenvärmare,

läste att det skulle kosta närmre 6000 på verkstad!!!men då är det väl med extra allt!? kablar och hela kittet, tycker det verkar lite dyrt,så om någon satt dit motorvärmare på en 2,4 själv är jag väldigt tacksam för tips. :D

Re: motorvärmare

7
dante skrev:Hej!!
Jag är ny här och köpte nyligen en santa fe 01.
Både jag och familjen är helnöjd än s¨å länge!!

Men!! funderar på att sätta i en motorvärmare och frågan är, är det någorlunda lätt att göra det själv??? :D

Hei

Jeg har nå min andre santa-fe diesel. den første en 03 modell hadde vannvarmer, og den vi har nå, en 06 SM diesel (ursanta) har oljevarmer.

Vi vintercmper mye på fjellet, hvor det kan bli svært kaldt, altså -30 til -40 grader.....

Jeg har alltid hatt vannvarmer, og har vært svært fornøyd med de... nå da jeg kjøpte den siste, ble jeg av bilforhandler anbefalt oljevarmer. de sa at denne var bedre for bilen, og verre for mannen..... Dette begrunnet de med at olja ikke ble varmet ved vannvarmer, da denne ligger i bunnpanna, et stykke under vannet som varmes....

Med en oljevarmer derimot, varmes olja, og den kan da lett pumpes rundt i motoren ved start. Ulempen er altså at vannet er kaldt, og at varmeapparatet da tar lengre tid før virker..... Men føler nok at denne varmeren faktisk er bedre for motoren....

Spurte og en kjenning jeg har har i Karasjok på vidda helt i nord, og han sa at det der oppe nå bare solgtes oljevarmere, da dette er bedre for motoren.

Oljevarmeren kan du lett montere selv, da den monteres utenpå bunnpanna. den jeg har, er av merket DEFA, og ble montert av forhandler. en vannvarmer monteres jo i en av bilens frostplugger i blokka, og er derfor en del mer krevende å montere.

mener og oljevarmeren er en del billigere enn vannvarmer, uten at jeg er sikker på dette