Annons

framvagnsinställning

1
Hej allihopa
Jag vill berätta om hur det gick med min framvagnsinställning i förra veckan. Jag hade sett att sommardäcken var slitna på utsidan så det var ett lätt val att bestämma sig för att få en justering av framvagnen gjord. Jag lämnade in bilen på en liten verkstad som är känd för att vara bra och den ligger bara ett stenkast från min arbetsplats, så det kan ju inte bli mycket enklare.
Men, det visade sig inte vara så himla enkelt för det var tydligen en bult som gick av på ena sidan bak (fyrhjulsinställning var det alltså) så att jag fick köra försiktigt hem och komma tillbaka efter två dagar så skulle han byta ut hela staget för det gick inte att få ur bulten. Jag har kikat lite och antar att det är det som kallas för momentstag. Det visade sig emellertid att det staget inte fanns att få tag på i sverige och det skulle ta en vecka att få hem ett och han rekommenderade mej att inte köra med bilen mer än nödvändigt (han hade svetsat fast en bricka så att inte bulten skulle kunna åka ur lätt). Det resulterade i att jag fick gå och hyra en bil för att kunna göra den sedan länge planerade resan till stockholm i helgen för att se på hästarna i globen (en resa på ungefär 70 mil tor). Jag ska även få stå för staget och arbetskostnaden för att byta det för han säger att det var rostigt.
Är det någon mer som varit med om detta eller har synpunkter på det så vore det intressant att få ta del av det.
Mvh Lena
Ps. Jag hade i alla fall jättetrevligt i Globen trots att jag fick åka Volvo s40.
Annons

2
Hallååå, är det ingen av er som läst mitt inlägg som mekat med hjulupphängningen bak och kan tänkas ha synpunter på det som inträffade? Det skulle vara intressant att veta om det är vanligt att juster-bultarna rostar så gravt att man drar av dom med handkraft efter endast 5 år. I så fall är det väl en brist i materialet och vi bör påpeka detta för generalagenten eller hur man nu går tillväga för att påverka att något blir bättre i framtiden. Det kommer väl en dag för alla "santor" då de behöver en uppriktning mellan hjulen så att säga. Jag vill påstå att jag skött mej vad det gäller tvättning och underredsbehandling.
Mvh Lena

3
jag tycker inte den borde gått av.. känner man att den sitter sten hårt så testar man 5-56 och väntar ett tag och prova igen.. innan man gjort ner sig i byxan..
santa nice.. amazon nice2

4
Jag förstår inte hur bakvagnens inställning kan slita framdäcken?
Tekniken i drivlidan möjligen, och om fel uppstår i den. Visst.
Och en diffspärr/lockup som används frekvent.Men någon sådan finns
väl inte på fem år gamla Santor?

En avdragen bult brukar man kunna borra bort och sedan återställa jängorna med jängtappar.

Fram och bakvagnsdetaljer har ofta ett väldigt klent rostskydd.
Vanligen endast pulverlack, och det är inte specifikt för Hyundai.
I vilken grad sådana delar ingår vid en tilläggsbehandling kanske
någon kan svara på som gjort en sådan?

Själv har jag valt den obekväma vägen och kryper under bilen ett
par ggr om året och bättrar på rostskyddet.Bl.a genom att pensla och
spraya fram o bakvagn med Hammarlack. Och just bultskallar,skruvar
och diverse klämmor är jag extra vaksam på och dessa blåser jag på
med antingen Tectyl eller Hagman Corrosol Wax-skydd.

Om man hukar sig vid hjulen och kollar bromsok och fjäderpaket kan
man få en bra bild om hur det står till med egna bilen: Om dessa detaljer uppvisar en grå/brun rostig yta, kan man vara tämligen säker på att samma patina finns på fler ställen.
Hög tid att göra nåt åt saken.

Kan ju tänkas att den där avdragna bulten hade gått att lossa på om man varit lite mer varsam, men det är ren spekulation.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Det var inte felet i bakvagnen som slet på däcken utan det var felet i framvagnen som var 5 mm fel men det är mer eller mindre regel att man mäter in alla fyra hjulen eftersom teknik finns för det och felet bak var 2,5 mm. Om verkstaden hade frågat om jag ville ha en fyrhjulsinställning så hade jag förmodligen svarat ja på den frågan för man kan väl inte tro att det ska gå som det gjorde. Men jag tänker nog också lite så att om man känner att det sitter fast så drar man inte för kung och fosterland. Jag hoppas att staget kommit till helgen för jag behöver verkligen bilen nu för att hämta ett rejält lass hö på ett ställe som ligger långt upp för isiga vinterbackar, och det klarar jag inte med Elantran :)

6
:D Elantra gillar vi också!(I alla fall jag) Rattar runt i farsgubbens kärra
just nu. Ska ge den lite vård och omtanke medans de flyr ett par klimat-
mässigt obehagliga veckor i Svedala.
Hästar gillar vi icket(iI alla fall inte jag)
"Obekväm på mitten och livsfarlig i bägge ändar!"

Kan det vara så att Lena drar runt på en massa hästrailers?
Och kan det vara så att kultrycket blir lite för tungt?
En av flera möjliga förklaringar till varför bilen sliter framdäck.
5mm/resp.2,5mm diff, låter inte brutalt i mina öron.
Hjulupphängningen är inte dynamiskt 100%:ig i alla förhållanden.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
Det är inte ofta jag drar hästtrailer med häst i, för det mesta så är det käket till hästen som hämtas och jag tror inte att kultrycket blir våldsamt mycket. En del husvagn drar jag också men brukar vara mycket noggrann och kollar lastningen så att inte kultrycket blir för högt, eller ännu värre, för lågt.
Jag tror nog på inställningen av framvagnen eftersom den blev behagligare i styrningen efter att den blivit inställd riktigt. I morgon ska jag tillbaka med bilen och förhoppningsvis få den åtgärdad.
Jag kan meddela min sinnesstämmning imorgon :)

8
Min erfarenhet är att Santans framvagn är stabil - dvs tål rätt mycket av "normal" misshandel och kantstenskörning utan att tappa inställningen.
Går man och tjuvkikar på andras bilar är det ytterst sällan man ser en Santa med snedslitna framhjul.

Att göra en fyrhjulsinställning är inget underligt - snarast att rekommendera, och trots att galna värden i framvagnen känns och märks mer så skall man vara medveten om att de farliga felen i en bils hjulvinklar ligger och gömmer sig i bakvagnen!

Vill man laborera med en bils trygga vägegenskaper så frångår man rekomendationens toe-in mått och nollar bakvagnen. Kul värre, om man vet vad man håller på... :roll:

Vill man skapa en nervös racer av familjebilen så ger man sig ut i toe-out träsket, men då är det inte körkort man behöver - utan licens... :wink:
(Inte för att det egentligen går fortare, annat än kanske på gokartbanor med låga hastigheter, men herrejösses vilka uppställ man kan få, och dessutom när man minst anar det...)

Som en parentes kan sägas att första upplagan av Santa Fe SM hade en bakvagn som gav upphov till stoora spårviddsförändringar vid infjädring - bakdäcken "klev ut" i nytt spår vid belastning. Sådant kan i extremfallen ge upphov till luriga upplevelser i slask, modd och väta, men dessutom innebär det att bilar som rullar med maxlast och dessutom med tungt släp sliter sina däck på insidan av slitbanan. OBS! Extremfall, alltså!

Om man då kompenserar detta märkliga däcksslitage genom att rotera däcken så kan även en erfaren gummigubbe få för sig att det är framvagnen som står fel eftersom framdäcken är så märkligt slitna, och hinna riva rätt mycket grejer innan man får stopp på honom... :mrgreen:

När det gäller Lenas bil så var det ju något galet i framvagnen - bakvagnschecken var absolut ingen överloppsgärning, men tyvärr tvingas jag ta på mig tråk-mössan - igen;

Skulle du valt att göra din framvagnsinställning på en auktoriserad verkstad hade;

A: Kanske inte bulten gått av -
eftersom kunskap och erfarenhet kring just ditt bilmärke samlas där först.
Det tar inte många sekunder att tända gasen och värma lite på en bult som man antingen har läst i utskick att den kan skapa problem, eller kanske rent av sett kollegan svära sig blå över.


B: Troligen verkstaden stått för kostnaden -
eftersom den är kopplad till Hyundais reservdelsförsäljning, och framförallt till den egna nybilsfösäljningen...


Jag hatar att låta som en knarrig gubbe, och jag försvarar inte de ibland sanslösa debiteringarna, men faktum är att man i många fall kommer billigare undan - totalt sett, hos den verkstad som man köpt bilen hos/tänker köpa nästa hos...


Scandinavium är orginalet!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Ja, jag har också tänkt prcis dom tankarna att om jag lämnat till märkesverkstan så hade de nog tom gett mej en lånebil under tiden. Men nu är det som det är och jag hoppas att få den fixad idag annars blir jag nog ingen trevlig människa i em. Nästa gång lämnar jag den till märkesverkstad. (tror jag :D )
Tack för alla synpunkter.
Lena