Annons

santan dör ibland!

1
hej

har en santa fe -03 2.4 ex ,köpte den för 1mån sedan och är mycket nöjd.har kommit ett litet problem! ibland när man kör så liksom känns det som den hackar fram,oftast när man ligger på 50 väg eller i bil köer.svarar inte på gasen ibland, verkar det som,ibland när man kommer till rödljusen kan motorn rusa till 2000v/m sedan gå ner till 300-400 v/m .sen blir tomgången normal har även dött några gånger när man stått på tomgång.ingen motorlampa har tändts .känns som den går på 3 cylindrar liksom.var inne på servic precis (13400 mil) och bytt alla oljor m.m.undrar oxå när dom byter TÄNDSTIFTEN. har läst lite här om liknande problem med TÄNDSPOLEN. någon med liknande problem? ps undrar om det räcker att programera om styrenheten till motorn?
Annons

2
Hej, jag tycker att du ska reklamera servicen! Antingen har de försämrat bilen i servicen eller så har de missat att fixa ngnting. Ta en diskussion med verkstan så får de se över läget.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Noslen:
Tycker inte du ska fundera på att programera om nån styrenhet.
Håller med Classeclas:
Om bilen kommer från nyss utförd service och går som en
sillhink är det backjobb för verkstan.

Man kan ju alltid öppna huven och kontrollera att tändkablar och kåpa
till luftfilter verkar vara ordentligt återmonterade.

Du borde fått en spec från verkstan på utfört arbete och materiel-förbrukning.
Kolla vad de gjort för något med bilen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
eftersom förra ägaren gjorde servicen på hyundai i malmö och jag bor 20mil därifrån så kan jag väll inte ta det med hyundai verkstan här eller? lite tråkigt om man ska leta sig fram till felet tex.byta tändstift , tändkablar , tändspolar m.m kostar ju en slant.vill ju inte fråga grannen om jag får börja testa spolar m.m från hanns bil om något skulle hända!

6
:shock: Aj,aj,ajdå!
Nä, och inte kvistar man iväg 40 mil t.o.r bara sådär.
Ändå av intresse att få veta vad som utfördes på senaste servicen.
Om du inte fick med nåt kvitto/spec av förre ägaren kan man ju slå
en signal till verkstan som gjorde jobbet.En märkesverkstad har sånt
sparat på data.

Men något måste göras, så vill man inte åka omkring.
En data-check på närmaste verkstad kanske?
Och Hyundai-verkstäder brukar erbjuda gratis genomgång av bilen
inför besiktning.Annars kan man ju be om ett kostnadsförslag.

Att chansa och börja byta ut delar under huven blir som du säger, dyrt!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
hej

var på verkstaden idag har fått tid nästa vecka ska koppla upp den och felsöka ,dom tar 500:- för att hitta felet i karlskrona.inte så farligt tycker jag..hör av mig. :D

mvh noslen

8
Det är på Mats Svenssons Bil?
Jag ska serva min bil där i december, fick ganska bra intryck av dem faktiskt.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

10
noslen skrev:hej

var på verkstaden idag har fått tid nästa vecka ska koppla upp den och felsöka ,dom tar 500:- för att hitta felet i karlskrona.inte så farligt tycker jag..hör av mig. :D

mvh noslen
500:- bagis för att få mer kött på benen är taget.Klokt noslen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
jaha nu har bilen blivit kollad och gissa? hittade inget. dom hade provkört den ca 2mil men har inte märkt något.verkstan gjorde rent en jordkabel mellan motor och chassi.nu när jag kör till jobbet uppför den sig likadant som innan , har gjort rent allt tändkablar m.m även sprutat 5-56.men det har inte hjälpt. svarar inte på gasen riktigt tycker jag hackar till ibland, samt att tomgången går ibland upp på 2000v sedan dyker till 400, sedan blir den normal igen. känns som den går på 3 cyl. liksom ibland.NÅGON SOM HAFT SAMMA PROBLEM? hittar ju inte felet . jag kan ju inte börja byta alla delar som tändstift,spolar,kablar m.m

mvh noslen -03 2.4 ex

12
dra den mycke mer soppa än den ska.. jag hade precis samma fel på min v70.. å de var en läcka på en vakumm slang till bränsle insprutet.. testa å ta bort kablarna från batteriet å sätt dit dem ingen å provkör.. min gick klockrent då men låg på c.a 1,5 l milen..
santa nice.. amazon nice2

13
Hej :)

Har du provat KI-akut eller nåt som
rengör spridarna och smörjer dem :?:

Du har kanske fått dåligt bränsle nånstans :!:

Mvh Valpen 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

15
har även testat stp m.m
tar ca 1.3l/milen bara stadskörning
skulle känt någon med santa fe, så man kunde prova tänddelarna från en annan bil.kommer ni på något så skriv.

tack på förhand noslen :cry: