Annons

16
Hej igen :)

Har du haft ur stiften och kollat om de är bytta :?:

Om du tar ur stiften så kan du att minska
gnistgapet till 0,9mm och testa :o

Mvh Valpen 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Annons

17
Hej!

Har själv råkat ut för detta nu den senaste månaden att min Santa inte startat när motorvärmaren har varit i ca 3 tim. Har då väntat ca 1 timme varvid den startat. Kallstart har alltid funkat. Därefter har den efter ca 2 mils körning börjat gå på 3 cylindrar och konstigt nog när jag svängt kraftigt gått upp på 4 igen. Har haft den på verkstad 2 ggr och inget utslag på datorn och bilen har alltid gått bra vid de tillfällena. Nu senast i veckan efter den var på verkstan igen så gick den i ca 4 mil sen kom det tillbaka så kraftigt att bilen stannade men startade igen direkt och gick bra igen. Snacka om läge för en smärre infarkt.
Då åkte alla plastkåpor bort och huvudet åkte ner bland kablarna, hörde då ett bekant ljud som talade om att det var en hoppande gnista då och då. Detta var vid en givare som sitter till höger sida främre kamaxeln, det går en tunn kabel därifrån bland tändstiften.
Kollade upp kontakt som jag fick se var trasig spärr på. Testade med motor ingång med att rucka på den och felet framträdde. Har nu använt en bra eltejp att fixera och dra fast den med. har nu kört ca 12 mil utan problem. Peppar peppar hoppas det var den och att det håller.
Känns lite kymigt bara att betala 1100 till verkstan och själv hitta felet.
Synd bara att jag blivit väldigt bra bemött hos dom.

Hälsningar
Peter

18
:shock: Där ser man! Det här kan ju visa sig vara väldigt värdefull
information.

Synd på de 1100:- men det hade ju varit riktigt surt om du dessutom
blivit illa bemött av verkstan.
Spökar det så spökar det. Även för en duktig mekaniker :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

19
Idag fick jag hicka igen, bilen gått bra några dagar men imorse så började den gå på 3 igen.
Men det var bara min braiga eltejp som inte höll när motorn blev varm.
Det sitter nämligen en röd gummipackning inuti kontakten som verkar svälla när den blir varm detta verkar räcka för att trycka ut kontakten.
Nu blev det najning med en rostfri ståltråd efter det på med eltejp för att fuktspärra.
Sedan ut ca 10 mil utan problem så det verkar ju för min del vara helt klart att det är denna kontakt som spökat.

Hälsningar
Peter

20
Håll oss uppdaterade.Det här är ju spännande!
Tänk om du är ett konstruktions/materialfel på spåren? :roll:
Och tänk om du lyckats laga en modern bil med ståltråd?(inte ironiskt)
Följer fortsättningen med spänt intresse.:D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

21
hej har haft min på verkstan med datorn inkopplad även kört den ca 1mil med datorn inkopplad, hittar inga fel.vandrade på tomgången när dom provade den ,men hittar inga fel! dom gjorde rent alla kontakter + jordflätor mellan motor & chassi. har gått bra nu i 2 veckor ca 100mil men idag började den igen :( . ska kolla med kabeln som Brantedal haft problem med. hörs / noslen