Annons

Haveri

1
Hallå, haft en ganska jobbig dryg vecka....... Och dyr.
Köpte ju en Navstar 2.4 för 2 månader sen, hade gått 11800 mil så var tvungen att ta beslut om 12000 mila serice med kamremsbyte. Övervägde lite olika lösningar på det, men vald till slut en auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet. Gjordes 11/10 till en kostnad av 8393:- I övrigt hittades inga fel på bilen, spännrullar mm byttes också.
jo förresten servoremmen bytes på 'köpet'

Ganska nöjd med det och bilen gick fram till Fredag 26/10, på hemvägen från jobbet i rusningstrafik vid E4 , börjar det låta från remmen i motorrummet , ett skramlande ljud, inte så mycket men ändå... Stannar och försöker ringa verkstan kl = 17.01 , dom stänger 17...
När jag rullar igång igen så tvärdör motorn helt....

Blev bärgningsbil till verkstan och en lång helgs väntan , därefter Hyrbil från Statoil... till kostnad av 400/dygn

På måndagen inga besked annat än 'vi hör av oss' , vilket inte skedde, åkte dit på Tisdagen och såg bilen med NY kamrem på huven + 'väntar delar' Det är pulsgivaren till vevstaken som GÅTT... 'Inte samma fel vet Du.) Tjenare..... bilen hade gått 46 mil sen rembytet började rassla och nöp. Det fina nyheten var i alla fall att motorn var HEL , förutom en sensor givare + ett skevt hjul... dessutom var kamremmen 'jackad'

Skulle få betala materialkostnad , säkert ett par tusen? + bärgning och hyrbil... fram till Torsdag. Nåväl Torsdag kom och bilen var reparerad igen. När jag hämtade den var jag beredd på en tuff diskussion om vad som orsakat dessa fel och hur betalningen skulle fördelas... men det visade sig att Verkstaden tog på sig allt som 'Goodwill' baserat på att det kunde vara relaterat till servicen... Hyrbil och bärgningen får jag stå för såklart 3300:- Trots allt bra hanteratav dom DENNA gång, varför det rasade är inte teknisk bevisaat.. men jag har mina teorier


Har hållt sen dess. Däremot har problemt återkommit med att den tjuvdrar ström när den stått ett par dagar, bytte ju batteri precis innan haveriet (kostnad 1279:- När jag skulle starta bilen i Söndags var den stendöd igen, startmotorn går inte runt ett varv ens. Efter start med kablar och några mils körning går den igen. Stod hela söndagen och natten till idag och startade perfekt. Inga förbrukare typ lampor etc har varit på ...

Kan inte tro att det är laddningen som felar den går ju bara man får igång den. Har rivit ut radion + eftermonterade larmdioden för säkerhets skull

Någon som har tips om detta? dvs NYTT batteri , stått på verkstad 1 vecka därefter körd 6 mil motorväg, stod 3 dygn och stendöd.?

Kanske den laddar dåligt ändå? eller ny abatteiet som inte var fulladdat? men 6 mil motorväg borde väl ladda upp det, har inte varit kallt heller plusgrader på nätterna förutom inatt..

Rasar motorn en gång till vete fasiken om det inte blir Tysk bil igen
Annons

2
Trist.
Det verkar som koreanerna bara håller i 12000mil. Min Tucson började i fredags gå som en påse nötter. Fick stå över helgen. Nu i morse så startade den med jag kom bara 100m. Bara att bärga till verkstan. Regelbundet servad är den och en massa grejer bytta på garanti.
Väntar på min nya Honda CRV, den kanske håller bättre.
MVH Johan

3
joeng38 skrev:Trist.
Det verkar som koreanerna bara håller i 12000mil.
Det där känner jag inte igen - vår förra SM CRDI rullade 22,500 mil och rullar vidare med någon annan bakom ratten, och senast vi hörde något från Robertsson så hade han 42,000 mil på sin Santa, jämngammal med våran, och dessutom köpt på sig en Trajet CRDI med långt över 30,000 mil på mätaren.


Goodwillåtagandet från verkstaden däremot - sådant känner jag igen från Hyundai; tveksamma fall verkar oftare än hos andra bilmärken bedömas till bilägarens fördel.

Vi köpte vår första Santa när garantvillkoren sade "3 år eller 12,000 mil. Något halvår senare släpte man milbegränsningen på de nya bilar man sålde, men det var aldrig något tjafs med de få problem vi hade under de överskjutande milen upp till 22,500 mil.

Självklart kan andra runt om i landet ha fått en mindre förmånlig behandling än oss, men bland av alla de bilmärken jag har egen erfarenhet från är Hyundai det enda som givit mig som kund en "premium-behandling."


Grattis till den kommande bilen "Joeng" - du är nöjd med inbytespriset du fick, antar jag...? :wink: :wink: :wink:




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Detta har löst sig ok, verkstaden tog all på goodwill, bilen laddade ur sig pga att larmdioden var kopplad så att radion fick någon tjuvström den inte skulle ha. Har inte heller uppfattningen att dessa bara går 12000 mil, har tänkt köra minst upp till 20000 med den här. Kan med facit i hand inte lasta bilen för något av mina problem, verkstaden klantade sig med kamremsbytet helt enkelt....

5
Hej Lövet, hoppas att allt kommer att fungera som förväntat. Det är alltid jobbigt att som nybliven bilägare råka ut för knasigheter. Det är lätt hänt att förtroendet för bilen får sig en törn som inte riktigt går att återställa.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
ClasseClas skrev:Hej Lövet, hoppas att allt kommer att fungera som förväntat. Det är alltid jobbigt att som nybliven bilägare råka ut för knasigheter. Det är lätt hänt att förtroendet för bilen får sig en törn som inte riktigt går att återställa.
Jo... förtroendet börjar komma tillbaka med tiden och allteftersom den går och startar som den ska, det är precis som Du skriver, första tidem undrar man om den ska starta på morgonen eller inte, samt att man sitter och lyssnar efter missljud från motorn hela tiden man kör....

Den har skött sig klanderfritt i en vecka nu i alla fall..... (korsar fingrarna ..) Nu skall dubbdäcken på imorgon.

Jo förresten , verkstan missade också att sätta dit skyddet mellan hjulhus och motorrummet på passagerarsidan så man kan se direkt in till drivningen... Nytt är beställt och restat, funderar på om man skall tejpa för hålet med silvertejp så länge... så att inte onödigt mycket slask komemr in den vägen i väntan på att det nya kommer dit

7
Håll i dig nu. Det ska vara ett hål i skyddet i höger hjulhus så att man kan se remmen och en av remskivorna. Fråga mig inte varför. Enligt Hyundai Bilar är det OK att täppa för öppningen med en plast- eller gummibit. Utan skydd kan remmen gnissla vid enstaka tillfällen när man kör i blöta.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
ClasseClas skrev:Håll i dig nu. Det ska vara ett hål i skyddet i höger hjulhus så att man kan se remmen och en av remskivorna. Fråga mig inte varför. Enligt Hyundai Bilar är det OK att täppa för öppningen med en plast- eller gummibit. Utan skydd kan remmen gnissla vid enstaka tillfällen när man kör i blöta.
Ser ut som hela skyddet saknas..., såg inte ut så här innan i alla fall, och inte på andra santor jag kollat.. Man kan kasta in hatten..
:o
Bild

9
Ujujuj, när där saknas det verkligen ett skydd! Med skydd är det också ett hål, men ett ovalt jättestort nyckehål.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12000

10
mil klarade min Santa oxå- men sen blev det ett par liknande fel, först batteri+ generator som dog, därefter pulsgivare i omgångar. 3000 mil senare så går det fortfarande bra! Jag är dock lite sur på vad som hände då och hur det bemöttes på verkstad SAMT på det uteblivna svaret på det brev jag skrev till Hyundai och klagade min nöd!
Lars Göran Wärn

11
Grattis till den kommande bilen "Joeng" - du är nöjd med inbytespriset du fick, antar jag...?
108000 får jag i inbyte. Första budet var 118000 men jag bytte 10´i inbyte mot att de satte på en dragkrok på den nya kärran.
MVH Johan