Annons

Beställa delar från Korea eller Tyskland?

1
Sitter och jämför lite priser mellan att handla från Tyskland eller Korea. Vet att en del här har handlat direkt från Korea och att flygfrakten ingick i priset, men vilka andra avgifter tillkom? Tull och moms borde väl såklart läggas på?
Korea ger sina priser i USD och den är ju ganska låg nu..

Om man handlar från Tyskland så bli det väl bara listpriset samt då ev. fraktavgift.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons

2
de var ingen moms eller tull avgifter när jag beställde för ca tre veckor sen.. den enda extra avgiften jag betalade var 3% till paypal.. betalade på de viset..
santa nice.. amazon nice2

3
Att handla i U.S.D är fördelaktigt just nu.
Så länge Svenska Staten inte får för sig att devalvera kronan så lär det förhållandet stå sig över vintern.
Pratar vi tillbehör till bilar så finns det knappast någon ekonomiskt
försvarbar anledning till att vänta.
Hittar du en intressant grej till bilen och kan betala i U.S.D så slå till.

Inom EU skall frihandel råda. Den skatt du betalar på varan ingår i priset.
Så vitt jag förstår så kan man yrka på att få varan levererad "skattefritt".
Men då måste den tullas in och erläggas med skatt enligt de villkor som gäller i införsel-landet.( I det här fallet Sverige)

Om du handlar från en Tysk firma som accepterar betalning både i Euro
och U.S.D, ja då måste du vara vaksam på valutakursen.

Classeclas har en del erfarenhet av att handla bildelar över gränserna.
Kanske att han (eller nån annan) hör av sig i frågan.

Petroff :wink:
(skrivet U.P.A)
Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
green skrev:de var ingen moms eller tull avgifter när jag beställde för ca tre veckor sen.. den enda extra avgiften jag betalade var 3% till paypal.. betalade på de viset..
Till green: Var ifrån beställde du varorna?
Och har du fått hem dem utan problem?
Berätta. :D
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Tänkte beställa härifrån: http://chromzubehoer.de/hyundai2/hyunda ... index.html

Eller:
http://www.dreamka4u.com./

Jag brukar alltid beställa hojdelar från en firma i USA. De är hyggliga att skriva "Gift, Value less than 20 USD"
Det har alltid funkat och jag kan säga att jag beställt för mycket mer än 20 dollars :D Men det nyter jag nog inte be en Korean om..
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

6
petroff skrev:
green skrev:de var ingen moms eller tull avgifter när jag beställde för ca tre veckor sen.. den enda extra avgiften jag betalade var 3% till paypal.. betalade på de viset..
Till green: Var ifrån beställde du varorna?
Och har du fått hem dem utan problem?
Berätta. :D
jag beställde från dreamka4u.. fick hem de utan problem och de var bara 2 veckors vänte tid och de tycker jag är helt okej när man tar de från korea..
santa nice.. amazon nice2

9
När jag har köpt från dreamka4u från Korea så har jag inte fått betala ngn tull + moms utom då jag beställde express. Då var det andra transportagenter antar jag som har "bättre" system och då åkte jag på tull och moms.

I mina ögon är dreamka4u mkt pålitliga och har man bara ett "part no" på en reservdel eller vadsomhelst så brukar de fixa fram det om det säljs i Korea vill säga.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Chromzubehoer har enna sviniga priser. Kromkåpor till sidospeglarna går ju att köpa på verkstan för ca 900 spänn. Jag skämsprutade sist och fick betala 600 kr.

I stället för tysken så är det bättre att först prova med dreamka4u så långt det går. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision