Annons

DÄCK MED OLIKA MÖNSTER DJUP?

1
hej

undrar bara om man kan använda vinterdäck med 5mm fram & 8 mm bak? eftersom det blir olika rull diametrar på hjulen. min granne har en audi quattro a6-03 med fyrhjulsdrift han köpte 2st nya vinter däck och satte bak hade 2st gammla fram med 4-5mm kvar när han körde över 50km/h uppförde sig bilen lustigt + lätt illa från drivningen. ringde jephssons dom sa: att man var tvungen att byta alla hjulen samtidigt det får inte skilja mer än 2mm mellan fram axel & bak axel. han fick åka och köpa 2st till! nu funkar bilen som vanligt. är det samma visa på santa fen?

mvh / noslen
Annons

2
Hade jag fått frågan för 5 år sedan när vi tog ut vår första Santa Fe hade jag avrått dig från sådana skillnader i mönsterdjup - just med tanke på hur sköra Volvo och VAGs viscokopplingar visat sig vara.

Den rekommendationen du hört stämmer utmärkt - för just dom bilarna, men faktum är att vi inte hört talas om någon Santa Fe ägare som drabbats av problem med sin viskokoppling!

Själv var jag ytterligt noggrann med att rotera däcken mellan varje service på vår förra Santa för att inte riskera skillnader i rotationsomkretsen, men det var nog överkurs visar det sig i efterhand.
(Fick ut hiskliga miltal på kuppen, å det skadar ju aldrig...)

Dels är Santan uppenbarligen mindre känslig än vanliga personbilar, men du har även en relativitetskoefficient att ta hänsyn till:
Några millimeter hit eller dit på Santas stora 225/70x16 hjul ger mindre rotationsomkretsförändring än samma millimeterskillnad på ärtiga lågprofildäck till personbilar.

Däremot är du ute på ett sluttande plan när du lägger de sämsta hjulen fram - de kommer att fortsätta att slitas mer än bakhjulen, och du lär förr eller senare hamna i en situation där skillnaden i mönsterdjup verkligen kräver åtgärd, både ur transmissonssynpunkt och rent greppmässigt.

All expertis säger att man skall ha de bästa däcken bak, och det stämmer!
Den som påstår något annat har aldrig varit ute i gränslandet och åkt, så mycket är säkert... :roll:

Utan att vilja vara allt för mycket Bror Duktig så vill jag ändå påpeka att
5 mm redan på hösten är i ärlighetens namn inte mycket till vinterdäck, men du har faktiskt chansen att byta ut bara två av däcken -
8 mm + nya däck blir en mycket trevligare kombination, så länge däcken matchar varandra.

I denna tråden finns mer som tangerar ämnet:


http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... t=rotation




Swedefe - sagt baserat på erfarenhet, men utan ansvar för varken forumet eller mig personligen, okay? :wink:
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Vänta lite nu,,,

Var det inte någon som postade en tråd där han efterlyste sin försvunna 4hjulsdrift på en Ursanta som rullat långt, utan att däcken skiftats fram/bak. Alltså med stor skillnad i slitaget på fram/bakaxlel

Efter däckbyte valde 4hjulsdriften att återuppta arbetet, om jag inte minns fel. Alltså inga kokande viscobad eller brända lameller.

Den som söker, han finner
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Hei

på Santa med viscosekobling så står det jo i instruksjonsboken, at dekkene skal skiftes rundt hver 1000 mil, for at det ikke skal bli særig forskjell på dekkene, pga slitsje på viscosen....

På SM med TOD, altså CRDI VGT, er ikke dette nevnt, og heller ikke så nøye.

Den rulle-forsjellen som disse ulike dekkene gir, må viscosen oppta.... TOD virker på en helt totalt annen måte...

de beste dekkene forran, på en bil med viscose...

5
Santaclaus skrev:Vänta lite nu,,,

Var det inte någon som postade en tråd där han efterlyste sin försvunna 4hjulsdrift på en Ursanta som rullat långt, utan att däcken skiftats fram/bak. Alltså med stor skillnad i slitaget på fram/bakaxlel

Efter däckbyte valde 4hjulsdriften att återuppta arbetet, om jag inte minns fel. Alltså inga kokande viscobad eller brända lameller.

Den som söker, han finner

Japp - den som söker:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... robertsson


Problemet här var alltså närmast så uselt mönster på framhjulen att all kraft försvann ut i vänster framhjul genom hjulspinn och att viskokopplingen därigenom inte aktiverades.
Med nya däck -> motstånd så visade det sig att det inte var något galet med viskokopplingen, trots att den körts med olika mönsterdjup fram/bak.

Santaclaus skrev: Hei

på Santa med viscosekobling så står det jo i instruksjonsboken, at dekkene skal skiftes rundt hver 1000 mil, for at det ikke skal bli særig forskjell på dekkene, pga slitsje på viscosen....

På SM med TOD, altså CRDI VGT, er ikke dette nevnt, og heller ikke så nøye.

Den rulle-forsjellen som disse ulike dekkene gir, må viscosen oppta.... TOD virker på en helt totalt annen måte...

de beste dekkene forran, på en bil med viscose...
Japp, det som står i instruktionsboken stämmer, men få bryr sig om att följa det. Det har också visat sig att Santans system med viskokoppling är mindre känsligt för skillnader i däckslitage (rullningsomkrets) än vad man kanske tror, och avgjort pålitligare än andra bilar med liknande system.

Däremot går jag emot dig när det gäller var dom bästa däcken skall ligga:
Alltid de bästa däcken bak!
Speciellt när det gäller framhjulsdrivna bilar, och i synnerhet SUVar med "AWD" och tvärställd motor.

Det är bak man behöver det bästa fästet - be mig gärna utveckla, den som tvivlar... :twisted: :twisted: :twisted:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
Swedefe skrev:
Däremot går jag emot dig när det gäller var dom bästa däcken skall ligga:
Alltid de bästa däcken bak!
Speciellt när det gäller framhjulsdrivna bilar, och i synnerhet SUVar med "AWD" och tvärställd motor.

Det är bak man behöver det bästa fästet - be mig gärna utveckla, den som tvivlar... :twisted: :twisted: :twisted:


Swedefe
Inte för att jag tvivlar,,,men det vore ändå kul att få Swedefes utvecklade svar......
"Joppe"