Annons

Batteriet dött

1
Batteriet verkar ha gett upp på min SF 2003, går ej att starta med kablar från frugans Golf heller... Bilen hade stått ett par 3 dagar och kändes lite segt redan igår, idag är det dött. Tänkte satsa på ett nytt , det står att 2.4 skall ha 68ah i bruxen , men macken säger 95... (måste väl vara dieseln?) Är det någon som har koll på om standardbatterier från ex Biltema passar måtten i Santan, eller är det ett specialbatteri? hann inte mäta i morse och måste jaga upp ett nytt idag

Tacksam för hjälp
Annons

2
Märkligt att det inte ens gick att "kabla" igång bilen?

Lite spec på batteri:

Längd = 303mm
Bredd = 175mm
Höjd = 215mm

Mätt på toppen av poolerna:
+pool = 17,4mm
- pool = 15,8mm

Tittar man på batteriet ovanifrån skall minuspoolen
vara i nedre vänstra hörnet och följdaktligen plus i nedre högra.

Vet inte vad som är original i 2,4 beträffande effekten.
Men jag kan inte se nåt hinder att gå upp till 95Ah?
Borde generatorn klara lätt och ger mera förbrukningskapacitet.
(Fast det är bara egen gissning. V6:an har 95Ah)

Lycka till!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
petroff skrev:Märkligt att det inte ens gick att "kabla" igång bilen?

...
Lycka till!

Petroff :wink:
Om batteriet är stendött så räcker det inte att koppla batteri till batteri, utan minus (-) från givande batteri ska kopplas till jord (metall, tex lyftöglan på motorn) för att startmotorn ska få ström.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
:D Jajamensan!
Classeclas har helt rätt.Den metoden tycker jag att man alltid
ska tillämpa.Man kan strunta helt i minuspoolerna och slå den kabeln från "block till block".
Hoppas att Lövet gjort så innan han springer å tjackar ett nytt batteri? :shock:
Men varför har hans bil blivit strömlös? Laddproblem?Nån som glömt
nån läslampa på i bilen?(Räcker ju om den får vara på några dgr)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Jag kopplade Plus + Minus till polerna på det friska batteiet, Plus till det döda och dess minus till karossen , som borde vara jordad med motorn...
Hittade ingen direkt plats på motorn att koppla till i mörkret

Kan ju vara att den inte fick ordentlig jord men jag tror nog det....
Känns som att detta batteri är ju 4-5 år gammalt , så jag satsar på ett nytt oavsett, kan prova ladda det andra när jag fått loss det. Har tidigare erfarenheter av batterier som börjar strula och är dom då ett antal år gamla så brukar jag helt sonika byta ut det, kostar en dryg tusenlapp på mekonomen , och det skall tydligen passa

Varför den annars inte skulle starta på kablar.. ja säg det. Kankse för klent batteri på Golfen ?

Strömförbrukare som ligger på är endast en larmdiod + radions minne för klocka etc.. det ska den ju klara

Kyla, javisst ett par minusgrader men inget att bråka om...

Laddningsproblem i bilen brukar ju leda till att den lilla laddlampan lyser av och till och det har den inte gjort, tror att det är kombination av att den inte körts fullt ut på c:a en vecka, bara småsträckor + stått i 4 dar + att battiet börjar bli dåligt , dvs inte tar laddning som det ska... men som sagt någon bilmeck är jag inte...

Hade samma problem med vår andra bil förra vintern det segade ett antal dagar , trots att vi körde bilen 10 mil så dog det till slut, efter att jag bytte till ett nytt var problemen borta

6
Problemet fixat med nytt batteri från Mekonomen...
Mekonomen är ju bra på så sätt att man kan ta fram till sin egen bil på edras websida via rregnummret, + att dom i stockholm tar hem ALLT ur katalogen samma dag om man ringer på morgonen, ingen annan jag kollade med hade Santans batteri i lager (beställningsvara...hur kul är det )

Är förresten helnöjd med bilköpet nu efter 2 månader...
Gjorde stora serviceen med kamremsbyte och verkstan gick igenom hela bilen utan att hitta ett enda fel...

3 småfel fixade med hjälp av sökfunktionen på denna sida faktiskt. (tack för det!)

Dålig radiomottagning + att klockan inte höl tiden när tändningen var avslagen, kontakten till antennen satt inte i 100% + något glapp med klockans kontakt, troligen orsakat av att förra ägaren satte dit ädelträpaneler, och inte fick dit kontakterna helt.

Reservhjulsskruven satt berghårt fastrostad, inte heller kul om man får punka på landet ....

Tack för hjälpen , kör försiktigt snön kommer snart har jag hört.

7
:D Bra att det löste sig Lövet!
Jag gillar också Mekonomen, bra grejer till bra pris.

Ser att det var problem med bulten som håller reservhjulet.
Du får ägna en helg åt att plöja Forumet.Finns en del riktigt bra GDS-tips.
Som att hålla bulten i trim t.ex! :D Fett är bra.Kopparpasta bättre!

Dålig radiomottagning och klockbekymmer är bekant det med.

I eftermiddag ska jag hämta luft och oljefilter samt tändstift till "rajan".
Var? Hos Mekonomen så klart!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Batterier som "dör" gör det för att blypartiklar släpper från plattorna och singlar ner på botten av batteriet, där det bildas sediment.


Efter ett antal år når detta blysediment upp till underkant av blyplattorna, och batteriet börjar tappa sugen.
Först som självurladdning, och senare som cellbortfall (korslutning i enstaka eller flera celler)

Djupurladdning och överladdning påskyndar materialavsändringen från plattorna.

Tidigare fanns det ett företag på Hisingen som rekonditionerade stora truckbatterier och andra uddabatterier genom att helt enkelt vända den uppochner och spola ur cellerna, ställa ner dem och syrafylla dem på nytt.
Presto!
Har hört likande stories från ökenkorsare och djungelresenärer som tvingats till kreativa lösningar längs vägen.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting