Annons

Montering av dragkrok.

1
Hej på er.

Jag tänkte sätta på én dragkrok på min nya Santa Fe 2.7 V6 -2005. Jag vet inte vad som är bäst, ett fast eller löstagbart drag. Är det någon som har en uppfattning om detta. Sedan så undrar jag ifall det är någon som monterat på ett drag själv, jag har gjort det på förut på en Ford för några år sedan och det var inga problem. Jag skulle uppskatta ifall jag kan få lite råd om detta, hur man går till väga m.m.

Tack på förhand...
Annons

2
Jag rekommenderar helt klart ett avtagbart drag. Annars blir det blåmärken på benen! :cry:

Originaldraget, som jag lät montera vid köpet, är mycket enkelt att sätta på och ta av - när man lärt sig knepet.

Ett tips: Facket i högerväggen i lastutrymmet passar utmärkt att förvara draget i. Lätt till hands även vid last.

/Bosse
Aldrig för gammal för 4x4.

3
BlackSanta skrev:Ett tips: Facket i högerväggen i lastutrymmet passar utmärkt att förvara draget i. Lätt till hands även vid last.
/Bosse
Å så praktiskt att använda som tillhygge när bilrånarna dyker upp på stormarknadens parkering...

Själv rekommenderar jag fast drag!

Gamla forumet hade en bra tråd om dragkroksmontering - hoppas Forumarkivaien ser detta!

I väntan på det - fortsätt posta i tråden!





Swedefe

4
At your service!

Burnis
Hej, har just låtit min åf montera ett fast drag modell kovil/BoH. Väl hemma försöker jag få ner reservhjulet men det går inte. Elkontakt och kablar sitter ca 5 cm in under hjulet.Vad jag har förstått så har andre och swedefe ett lika dant drag. Det måste väl gå bra att flytta ut kontaktfästet till den yttre bulten?Enligt ritningen ska den sitta på den inre. Hur sitter erat? Jag ska ringa Hedemora på måndag och får jag klartecken ska åf få fixa,man bör nog byta låsmuttrar.(draget är ju bara godkänt om det monteras efter ritningen, men en kontakt borde man få flytta.)4400 kr kostade kalaset. Hälsingar.c.burn
Burnis
Nu har jag talat med bröderna olsson i hedemora,saken är den att kontakten till draget ska ha elkabelanslutningen in från sidan. Bröderna sålde tidigare en kontakt med draget men eftersom åf tyckte att den kontakten var för dyr (699+moms)
började man köpa in billigare modeller varpå tillverkningen las ner.Min kontakt är från monoflex och funkar uppenbarligen inte ihop med reservhjul. Det föreligger dock inga problem med att flytta kontaktplattan till den yttre bulten.End of story.claes.b
ClasseClas
Jag har Kovil/BoH med avtagbart drag och det är attans tajt mellan reservhjul och elkabel o kontakten. Det hade suttit fint med en kontakt med elkabelintag på sidan.

Vad är det man säger; snålheten bedrar visheten?
Chrille
Vad? Hm jag köppte mitt på mekonomen, åkte till en verkstad och bad en meckare skruva lite, sitter som en smeck! Drog elen själv utan problem med reservhjulet!
Fjällräven
Vill bara berätta en solskenshistoria.
Körde sönder kontaktkonsollen (del av draget) på "offroad" träffen. Var inte lämpligt att bara böja och knacka ut.
Ringde BOH (Bröderna Olsson i Hedemora Verkstad AB, då jag har ett BOH-drag) och undrade om det gick att få tag i just denna del. Det tåg två dagar tills konsollen låg hemma i brevlådan komplett med pånitad ID-bricka och med rätt serienummer mm. Jag har kompletterat med lite syrafasta bultar i stället för original både för dragfästet och kontaktkåpan. Har ringt BOH och uttryckt min tacksamhet.

Lägger detta lilla inlägg under "Drag" debatten. Det finns ju mycket mer att hämta i hämnet från vårt gamla forum.

5
Forumarkivarien skrev:At your service!
Thank you, Jeeves!



Min aversion mot löstagbara drag kan utvecklas lite grann:

Vi har "snubblat" över löstagbara drag i omgångar, och alltid varit missnöjda - men då skall man hålla i minnet att vi drar ofta, mycket och tungt.

Första bilen med avtagbart drag var en importbil med en tidig variant av avtagbart drag jag varken sett förr eller senare - och kulan, som skulle ligga i bagaget gick inte att hitta.

Efter många om och men så lämnar kunden ifrån sig kulan - som inte verkar passa riktigt...

Intensiva undersökningar visar att det finns två utföranden - en nyare som fungerar, och en äldre som var återkallad i Tyskland...

Bra! Hit med en ny, Herr Verkaufsleiter!

Efter 3 veckor kunde vi börja på ny kula - men när paketet öppnades så såg den nya kulan precis likadan ut som den gamla...

"Ja, aaltso - wirklich frei från glapp blir det inte när man parar den nya konstruktionen med den gamla..."

Tjänare - vi rev bort rubbet och satte på ett riktigt drag; massor av tid och pengar förlorade.


Många år senare var det dags igen - ny Xantia skulle hämtas ut, drag var beställt med bilen, å min kommentar var; "Draget - sätter ni på det på förstaservicen då?"

Öh - nej? Det sitter redan på!
"Nä Nä Nä, det kollade jag redan innan vi gick in - det är inget drag där inte!"
"Ok, jag skall kolla med killarna på verkstan"

Ni fattar?

Jag skar tänder och morrade "Men, om jag hade velat haft ett avtagbart drag så hade jag sagt det!"

"Men, aalla beställer avtagbart -det är ju jättesnyggt, och syns knappt alls!"

Nä, det sista var jag ju tvungen att hålla med om :oops: men jag anser att släpvagnskörning inte är någon skönhetstävling...



Avtagbart drag kräver en helsikes massa underhåll - det lärde jag mig!

Om man låter det sitta i så beckar det fast och kräver allvärldens preparat, verktyg och våld för att lossna.

Om man krälar på marken och plockar av och på det varje gång så är snart bil, bagageutrymme, kläder och förarplats nedsmetat med dj-a kopparpasta.

Lägg till detta att draget hette något så idiotiskt som "Monoflex" så fattar ni varför jag avskyr löstagbara drag:

Drar man stora släp och levande djur så eftersträvar man något mer i linje med "Multistabil" - om man säger!

När sedan Brinkdragen började ramla av i parti och minut så var det bara syn för sägen - drag skall sitta fast i bilen, inte i släpet!

Swedefe

6
Jisses då... :lol:

Jag kör ju inte med släp dagligen utan lite sporadiskt - några gånger i månaden kanske. Då känns det bra att inte snubbla på ett utstickande drag var gång man ska in i lastutrymmet. Sedan drar jag inte heller så tungt. Fast ett vedlass väger väl lite grann. Annars mest hö till hästarna och lite virke då och då.

Har haft avtagbart drag på en 5-6 bilar och jag har inte upplevt några av Swedefes problem. Har väl haft tur! :roll:

/Bosse
Aldrig för gammal för 4x4.

7
BlackSanta skrev:Jisses då... :lol:

Har haft avtagbart drag på en 5-6 bilar och jag har inte upplevt några av Swedefes problem. Har väl haft tur! :roll:
/Bosse
Närå - din beskrivning ligger närmare normalfallet än mitt - jag råkar alltid ut för sånt som ingen annan gör.

Denna min drapa är bara en förklaring till varför jag får utslag av "hobbydrag"...


S

8
Jag använder släp 1-2 ggr per år så avtagbart funkar bra för mig. Har blivit påkörd 3 ggr bakifrån i Sthlm på 16 år, så jag är inte så sugen på att ha en murbräcka där bak med tanke på Santans urusla whiplash-skydd. Santan hamnar sist i listorna.

Iofs så är väl dragbalken/ramen en duktig murbräcka som sabbar deformationstänket helt, men tron brukar försätta berg, så jag tror på att köra utan!

9
Opps,jag hade också avtagbart drag på santan.Hade inte riktigt kontrollerat det innan,men var tvungen att gå ut och titta sedan jag läst den här tråden.Jag har tidigare haft inte alltför snälla diskussioner med"avtagbara" drag,som inte ville var så speciellt avtagbara. :twisted: Men men,det är bara att smörja med jämna mellanrum,så funkar det nog bra. :D
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

10
Tror faktiskt att mitt delbara drag är ett Monoflex.
Eftermonterade det själv.Perfekt passning!
Drar tungt(Hobby 650 boggie-vagn) utan glapp eller rackel.
Mitt behov av drag är dock säsongsbetonat. Förstår de som drar
frekvent året runt.Då vill man nog ha ett fast drag.

Det enda som kan ställa till det är väl att man glömmer den
avtagbara delen hemma då man åker till besiktningen. :shock:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
Jag håller med Swedefe (återigen) när det gäller fast kontra (eventuellt) avtagbart drag. Köpte åxo en Xantia på 90-talet, som beställdes med drag. Fick svaret av säljaren att det inte fanns ngt. fast drag till modellen. :?:
Efter att ha fått ombesiktning för att ett delbart? drag på en annan bil inte gick att få isär på besiktningen, (det draget svetsades ihop och reg.besiktigades som fast drag. Det går nog inte att göra nu för tiden) kommer jag konsekvent att hävda: Antingen har man drag på bilen, eller så har man INTE drag på bilen.

Självklart har Claseclas rätt i sitt påstående angående effekten vid ev. påkörning bakifrån, att draget "saboterar" deformationszoner osv. Men även ett delbart drag monteras ju i balkarna, det är ju bara sista biten som inte sticker ut.

Och en sista tankeställare i dagens teknikstinna samhälle: Vem f-n behöver elektronisk backradar, när sensorn i stål alltid är aktiv? :twisted:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe