Annons

Frågor om Sant Fé köp

1
Hej allihop , ny medlem här!

Håller på att köpa min första Santa Fe..... (begagnad)

Har kollat lite här inne och Ni verkar vara ett härligt gäng med mycket kunskap och erfarenhet kring dessa bilar!

Min budget ligger på 120tkr , och jag skall inte dra med bilen . Siktar därför på en 2.4 , och hamnar c:a på en 2003/2004 med 8-12000 mil på mätaren...

fråga 1: Har inte hittat konkret info om skillnaden på utrustningsalternativen, finns ju en uppsjö med varianter..

Ex GL och GLS vad skiljer?
Exclusive = skinn + tonade rutor + farthållare? mer som skiljer?
Navstar? som Excl fast med Gps i radion?

Fråga 2: Vad skall man speciellt beakta på en som rullat runt 10.000
Kopplingen skall vara bytt?
kamrem? , bytt vid 6000 mil skall den bytas vid 12000 igen?

Något annat att bry sig speciellt om vid begköp av dessa?
Bilen kommer inte att rulla mycket , då jag numer pendlar med tåg mellan sörmland -> Huvudstaden, kanske 1000-1500 per år.

ps
Självklart kommer jag att kolla att service gjorts enl boken + besiktning osv...

Mvh Lövet i Gnesta
Annons

2
:D Hej "Gnesta-Kalle" och välkommen till Forumet!

Smart att sondera terrängen innan bilköp.
Jag kan inte alla varianter av utrustning och modellbeteckningar på
mina fem fingrar men mycket går att läsa sig till här på Forumet.

Du skriver att du spetsat in dig på lilla motorn, men jag vet vad jag
skulle göra om jag var ute efter en beg. Santa:
Nämligen leta rätt på en fullt utrustad och välskött V6:a.
Värdet på allt lull-lull sjunker snabbare än bilen i sig så man kan få
mycket godis för pengarna på beg.marknaden.

Nog så viktigt är hur tidigare ägare skött bilen mellan service-stämplarna.

V6:an tycker jag passar bilen bättre.Även om man inte ska dra med
den så är bilen i sig ganska tung.
Med V6:an och automat så behöver du inte oroa dig för kopplingen.
Jag vet de som ångrat valet av lilla motorn men tusan vet om jag hört
nån som velat byta ner sig från V6:an?

V6 GLS Exlusive: Från -02 (Stora klimatanläggningen,skinn,tonade rutor)
Sedan kom väl Navstar från 03?(navigator/färddator som några dissat)
Och så Nordic: Vad utmärker den? LockUp på 4-hjulsdriften?

Det ramlar nog in fler svar och tips ska du se.

Lycka till Lövet, och berätta för oss hur det går.
Och då du väl slagit till: En bild på pärlan vill vi se!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
Tack för svar! , har hittat info om utrustningspaketen i alla fall, det lutar åt en Exclusive, 2,4 eller 2,7 , skall provköra först.. Är lite tveksam till automat bara.

GLS: (utöver GL)
ACC/ECC
Dimljus
Insynskydd bak
Larm/c-lås
el speglar
diff broms
rails

EXCL (utöver GLS)
Läderklädesel ratt + knopp
farthållare
tonade rutor
motorkåpa
metallimitation på instrumentbräda

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Lövet!
Smart av dig att kolla på forumet innan köp!
Vad det gäller automat, behöver du inte oroa dig för det tekniska iallafall; Funkar precis som det skall! Rekommenderas varmt!
Jag tror däremot inte att 2,4:an fanns med automat på de tidigare modellerna, det kommer säkert fler iinlägg snart, som kan rätta mig om jag minns fel i det fallet!
Bensinförbrukningen är väl något mindre med den fyrcylindriga, men själv tyckte jag att det var acceptabelt även med sexan.
Sen gillade jag ju skarpt farthållaren, och tonade rutor är inte alls fel...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Stämmer in i gratulationskören, Lövet! Mycket bra bil!
På tal om snö... Ha en bogserlina i skuffen; Du kan behöva hjälpa många andra bilmärken ur snödrivorna...! :D :D :D :lol: :lol: 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
grattis lövet.
hade en 02:a och var helnöjd med 4400mil sen blev det nya cm ,nu 1300 mil och ännu nöjdare.sm är en kanonbil.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

10
Tack... Jo man längtar ju lite till snön kommer
Vi brukar kunna ha en 30-50 oplogat på morgonen....

Faktiskt länge sen jag tog ut en bil och bara nöjeskörde ...
Santan uppmanar ju till små utflykter och barnen jublar i baksätet :)

11
Grattis till bilen!!!

Om du är tveksam gällande kopplingen, finns det trådar här på forumet som reder ut begreppen gällande "singlemass" och "dualmass" koppling.

I övrigt kan jag bara stämma in i hyllningskören när det gäller bilens körbarhet.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

12
Santaclaus skrev:Grattis till bilen!!!

Om du är tveksam gällande kopplingen, finns det trådar här på forumet som reder ut begreppen gällande "singlemass" och "dualmass" koppling.

I övrigt kan jag bara stämma in i hyllningskören när det gäller bilens körbarhet.
Tack, jag har inga problem med kopplingen nu , och förra ägaren har inte heller haft problem, kan väl inte göra annat än att vänta på att den ev rasar? :roll: Eller kan man förebygga problemet på ett relativt enkelt sätt? utan att byta hela?

Samma med kamremmen, skall bytas på 12000 mil också enl Hyundai....
Andra 'experter' menar att det är vansinnigt tätt mellan ? och att man inte tar hänsyn till skicket + ålder på remmen utan bara byter den rakt av...
Andra bilar byter ju ex på 12000 1:a gången och sen 24 osv... För Santan skulle detalltså bli 4 st rembyten upp till 24000 mil (c:a 10 år) Låter mycket.. så skall man slaviskt fortsätta serviceplanen på en bil som gått 12000 mil? eller skall man försöka få bilen servad av icke autoriserad vst? blir mycket pengar som skall ut i vår annars... Vad säger Ni? Obs den skall inte användas som dragbil.

13
Hej "Lövet i Gnesta" och lycka till med bilen.
Men inte brukar väl det Gnesta jag tänker på få 30-50cm snö?

Finns det fler Gnesta? Kanske utanför Umeå?
Med tanke på snötillgången och ditt nick "Lövet" menar jag?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

14
Vidare....
Kanske inte att rekommendera gambeling med kamremmen.
Får omfattande konsekvenser om den ryker.
Det är inte bara körda mil som avgör när det är dags att byta.
Även ålder på remmen ska beaktas.
Men allt finns väldigt tydligt förklarat av nicket "Diesel" här på Forumet.
(Nej, inte Diesel-Doris)
Personligen tycker jag man kan vända sig till vilken verkstad som helst
som man fattar tycke för.
Ett kamremsbyte är ändå vardagsmat för en anständig verkstad.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
petroff skrev:Vidare....
Kanske inte att rekommendera gambeling med kamremmen.
Får omfattande konsekvenser om den ryker.
Det är inte bara körda mil som avgör när det är dags att byta.
Även ålder på remmen ska beaktas.
Men allt finns väldigt tydligt förklarat av nicket "Diesel" här på Forumet.
(Nej, inte Diesel-Doris)
Personligen tycker jag man kan vända sig till vilken verkstad som helst
som man fattar tycke för.
Ett kamremsbyte är ändå vardagsmat för en anständig verkstad.

Petroff :wink:
Tack för det, nja Du har nog rätt om snön ... 30 cm får nog räcka.. vi bor på vischan en bit utanför 'centrala' :wink: delarna... så oplogat brukar det vara i alla fall, skall fundera lite på vad som blir bäst med rembytet, kanske skall ta en auktoriserad verkstad ändå... vi får se.