Annons

Diesel Santa som stannar direkt vid försök att starta

1
Hej.
Min Santa Fe CRDI 2.0 årsmodell 2004 vägrar starta.

Den tänder till direkt man vrider på nyckeln men dör genast och tänder inte till något mer även om man kör på startmotorn en lång stund.
Men däremot om man genast vrider av nyckeln och försöker starta igen händer samma sak. Den tänder genast till men dör omedelbart igen och den tänder aldrig till igen förrän man vrider av tändningen och försöker igen.

Bilen har bara rullat 8300 mil.

På auktoriserad Hyundai verkstad ville dom jag skulle pröva någon annan nyckel till bilen för dom trodde den inte kände igen nyckeln jag använt. Men med den andra nyckeln blir det likadant.

Jag vände mig till en kompis som har en verkstad och han berättade att han hade haft in en Santa Diesel med exakt samma problem och dom bytte ett relä som satt någonstans vid ventilkåpan trodde han. Den kostade kring 1200kr om han mindes rätt.
Han prövade att ringa någon och fråga om detta fel, förmodligen det ställe han köpte reläet ifrån.. men den snubben minns eller visste inte vad felet var.

Har fått tid om en 8 dagar hos Aukt. verkstan då skulle dom köra felsökningstest.

Någon på detta forum som har något tips till mig ?
Jag byter hellre reläet själv om det bara är det och får igång bilen snabbare.
Har bytt dieselfiltret själv igår.

Mvh
Peter
Annons

2
Hej och mycket välkommen som skribent på Forumet, Legenden!
Ser att du varit med ett tag, och du har förmodligen inte haft några fel hittills, och det är ju tråkigt det du har problem med nu... :(
Dieseln är jag tämligen obekant med, men jag undrar ändå: Är treårsgarantin utgådd? Hörde för länge sedan något i den stilen om en som hade startspärr som krånglade; Då gick det på nybilsgarantin vill jag minnas... :? Men det kanske inte är det som är felet, förstås...
Det kommer säkert fler här med goda ideer, vi följer dig "på vägen"...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hej legenden och välkommen upp till ytan :lol: (du har ju u-båtat ett tag)

Ditt problem låter väldigt bekant.Åker inte själv diesel men visst har
liknande bekymmer avhandlats här på forumet?

Jag testade SÖK-KNAPPEN på forumets startsida och fick 278 träff på
inlägg som innehöll ordet diesel.(och nu blev det 279 :lol: )

Börja där och skumma igenom. Som sagt det här låter bekant.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Ingen med liknande fel på forumet.

5
har gått igenom alla inlägg med diesel men inte hittat någon med samma fel som jag har. Ett inlägg var rätt så likt. Jag kontaktade en annan Hynda verkstad och dom frågade oxå om jag hade någon annan nyckel att testa, vilket den första Hynda verkstan oxå rådde mig till.
Tydligen ska det vara ett vanligt fel att bilen inte känner igen nyckeln och den blir svårstartad.
Men för mig blev det ingen skillnad och den sista verkstan trodde ändå att det var något med immmobilazern.
Någon som vet vart startspärren sitter, och är det något relä eller chip ?

6
Kanske några led-"trådar"...?

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1058

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=625

Jag tror likafullt att problemet har med startspärren att göra; Nyckeln måste i så fall omprogrammeras, och det skall handlarna eller en verkstad kunna göra med hjälp av kodnumret på den blå s k "servicenyckeln". Tror jag... :oops: :? 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Jag har ingen sk. blå nyckel.

Jag hoppas att det är ett enkelt fel som att nycklarna behöver kodas om, eller fel på startspärren.

Men om det är ett enkelt fel så blir man ju även rent ut sagt förbannad att det ska ta över en vecka att få felet åtgärdat.
Och hur j.... kul är det att bilen inte startar och är omöjlig att få igång om man skulle vara på semester p.g.a av ett par sketna nyckel j.... !!
( ursäkta mitt "nästan" ovårdade språk )

Någon som vet om 9 års elektronik garantin gäller på årsmodell 2004 oxå ?
( fast jag lär ju inte få någon hjälp med det då bilen är import från Germany )
Det oxå.... varför ska man inte kunna få garanti på en bil i Sverige som är köpt i ett annat land inom EU ??

Köper du t.ex. en Canon kamera kan du få garanti i Sverige fast du köpt kameran i Tyskland.

8
Prova att bogsera igång bilen.
Om den startar och går som den skall då är jag rädd att du får söka
felet här:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... selproblem

Om det är på det viset är det nämligen så att högtryckspumpen inte förmår bygga upp tillräckligt tryck i commonrailen med hjälp av startmotorn, tack vare "backleak" hos spridare/tryckregulator.

Om transpondern i nycken inte kommunicerar med bilen så borde den inte starta alls.


Se till att berätta hur det går för dig!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Hej,

Jo, jag har prövat att bogsera igång den.

Jag var på Ica när den vägrade starta och brorsan bogserade hem mig och då prövade jag att få igång den genom bogsera igång den men utan resultat.

Det är lite jobbigt att man ska behöva vänta 8 dgr på att dom mätar upp den med ett instrument som tar några minuter.

Jag ska nog beställa ett CAN OBDII instrument som man kan läsa av vad felmeddelande bilen ger. Den är inte så dyr så jag får förmodligen betala lika mycket för att dom ska koppla in mätaren som jag får betala för en egen mätare. 3-5 dagar tar det att få hem den från utlandet så jag har den nog hemma före jag ska vara på verkstan på Fredag.
Den funkar på så många andra bilmodeller, även en Lincoln 1996 jag har så det är nog en bra investering. ( från 1996 började jänkarna med OBD på bilarna )

10
Har ett tips från min svärfar som jobbar som mekaniker på hyundai i sandviken. Han hade ett liknande fel inne på verkstaden och då var det kamremmen som hade hoppat två kugg.

Bara som ett tips.
Santa Fe 2,7 V6 -04
Hyundai Elantra 1,8 GLS Sedan -00 (TILL SALU)

12
Jag fick hem instrumentet som ska läsa av bilens felkoder.
Men det fanns inga så jag lämnade in bilen idag Fredag hos auktoriserad Hyundai verkstad.

Dom ringde och berättade att en givare som sitter vid ventilkåpan verkar det vara fel på för deras instrument visade felkod på den.

Om ni nu läser från början på denna tråd där jag skrev i första inlägget att en kompis som har verkstad hade haft in en Hyundai med likadant fel som min...och han sa att felet låg intill ventilkåpan... att det var ett enkelt fel och delen som var trasig kostade kring 1200kr.

Han ringde upp en snubbe och frågade vad det var för något fel.... men denne visste INGENTING om vad han pratade om.
Jag frågade honom senare om det var auktoriserad Hyundai verkstad som han hade ringt till när jag beskrev felet för honom.
Han mindes alltså vad delen kostade och var den ungefär satt... men han mindes inte exakt vad det var för del. Han nämnde ett relä eller liknande till mig.
Vad som är otroligt är att auktoriserad Hyundai verkstaden inte visste ett dugg.... som ändå håller på med bara Hyundai.
Killen som jag känner hade fått in denna Hyundai diesel för att fixa plåtskador åt den auktoriserad Hyundai verkstaden, men när han skulle köra ut den så startade den inte.
Den auktoriserad Hyundai verkstaden minns alltså inte detta och visste inte heller vilket fel det kunde vara trots att dom varit inblandad i detta 2 år tidigare.
Felet låg där han sa... och ha sa priset kring 1200kr, och idag fick jag veta oxå att auktoriserad Hyundai verkstaden beställt delen som dom tror är trasig och den kostar 1165:- !!! Det är... om ag kommer ihåg rätt nu... en givare som är trasig. En kamvinkel givare eller något liknande.
På Måndag får jag veta om det var så givaren heter.
Jag återkommer med fullständig rapport på Måndag vad kostnader blev med m.m.

Jo, en sak till som fick mig att nästan bli mörkrädd mitt på ljusa dan.
Jag frågade om detta var ett vanligt fel på dieslarna eftersom min kompis visste vart felet satt och även visste priset på delen.
Nääää eee svarade rep killen. Men vi sålde en sån där givare i Augusti vet jag !!!

13
Keenoz skrev:Har ett tips från min svärfar som jobbar som mekaniker på hyundai i sandviken. Han hade ett liknande fel inne på verkstaden och då var det kamremmen som hade hoppat två kugg.

Bara som ett tips.
Din svärfar hade rätt, tydligen.

Fick tillbaka Santan förra Tisdagen.

Dom prövade att byta kamvinkel sensorn ( eller nått liknande )
men det hjälpte inte.

Bilverkstaden sa då att dom misstänkte att den kuggat om p.g.a av att ett hjul som spänner kamremmen hade skurit, varav alla kulor i kullagret ramlat bort !!
Vad jag glömt att berätta är att innan jag drog Santan till verkstan så körde vi in lite startgas i den och den small igång genast då, och det lät inte som något problem från något lager då, och jag tycker det är konstigt att om den har kuggat om ska den då gå hur bra som helst på startgas men inte på diesel ?

Kalaset kostade 6500:- , och bilverkstaden berättade att dom nyss fått en 2005 santa fe diesel med samma problem, fel på lagret på hjulet som spänner kamremmen. Den hade gått kring 10 500 mil. ( min har gått 8 300 mil ). Verkar som dessa lager inte håller vidare bra.

Nu får jag hoppas den håller ett bra tag.