Annons

Automatlådan drar på tomgången

1
Hej

Är det normalt att automatlådan drar på tomgången? (Då växel är i alltså)

Om ja, är det i så fall bra att hålla bilen stilla genom att bromsa när man t.ex. står stilla i trafikljus, eller ska man helst lägga i neutralen för att inte slita ut något?

Har kört manuell låda hela livet, så därför är man lite fundersam på ovanstående fenomen.

/Henke
Santa Fe 2,7 GLS -05
Annons

2
Visst drar automatlådan på tomgång. Så för ett kortare stopp, t ex vid rödljus sitter jag med foten på bromsen (och växelspaken i D-läget) - och när det blir grönt släpper jag bromspedalen och börjar gasa efter att bilen börjat rulla. Skulle jag nånstans behöva stå stilla en längre stund stänger jag i stället av motorn helt.

Om nånting slits onödigt mycket av att växeln ligger i drivläge, när bilen står stilla, det vet jag inte. Men jag har med tio automatväxlade bilar under 26 år hela tiden tillämpat samma teknik utan att råka ut för några som helst problem.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Jodå, det är precis som Bengt skriver, att den skall dra på tomgång. Dock inte så mycket, att det blir svårt att hålla den still vid t ex ett rödljus! Har man för höga tomgångsvarv, så är det givetvis inte bra. Kolla när du står i ett litet uppförslut; Då skall bilen stå still, då den ligger på drive. Nu menar jag ingen brant backe eller så, utan bara ett vanligt litet motlut.
Förr (på gamla jänkare) räknade man ju alltid med ett stallvarv på 7-800; Då man trimmat en V8, blev man tvungen att justera convertern till uppåt 1000-1100 varv, annars gick det inte att hålla bilen...! 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack för svaren. Då behöver jag inte grubbla mer på det.

Den drar bara lite, så det är inga problem att hålla den. Det är dessutom ganska smidigt när man står i en kö som kryper fram, att bara släppa på bromsen för att själv krypa några meter åt gången.

Saknar inte manuell låda det minsta.
Santa Fe 2,7 GLS -05

5
Förresten, HH! Såg inte förrän nu att du är ny som skribent på forumet...!
Välkommen i gänget! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"