Annons

ny medlem

1
Hej alla alla jag heter Lennart bor i Halmstad och är ägare till den nya Santa Fe 06 fick den i augusti 2006 är. Har kört 1000 mil och är jättenöjd
hade tidigare en Santa Fe 03. men min nya är mycket bättre. Det finns ett
minus och det är takbågarna som inte går att flytta tillräkligtl långt
Har i dagarna gjort en Ditec lackkonsavering vet nån om detta är en bra
åtgjärd Hälsningar Lelle :D
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Lelle!
Kan bara hålla med dig om bilvalet ( :D ), eftersom jag gjort samma "resa"... 8)
Takbågarna - den främre - kan du flytta längst fram, om du tar bort gummilisterna inuti "railsen"! Dock går inte isåfall den främre att "låsa", då det inte finns några hål för det framöver. Men t ex en takbox sitter ändå tillräckligt fast i de bakre spärrarna.
Och en Ditec- behandlig är ju aldrig fel, det har det diskuterats en hel del här på forumet. Gör en sökning på "Ditec", så får du se.
Och - antar jag - har du väl gjort en fullständig underredsbehandling också; En nödvändighet, faktiskt... :wink: :wink:
Men, som sagt, Välkommen!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej lelle och välkommen! :D :D

När det gäller lastbågarna kan du kolla här hur man gör:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Jag skulle vilja veta hur lastbågarna/takbågarna på nya santan funkar. Går de att använda för att fästa skidor eller takbox? Enligt försäljaren skulle främre bågen gå att skjuta fram om man petade bort några gummilister, men där sitter en spärr och så saknas hål i skenorna. Kan man ta bort spärren och borra egna hål??? Blir misstänksam när vinterbilarna säljs med andra fästen för takbox. Enligt försäljningsbroschyren ska bågarna tåla 100 kg.

Svar: Spärrskruven (torx) får tas bort tillsammans med gummilisten. Därefter kan den främre lastbågen skjutas fram till önskat läge så att en takbox kan monteras. Den främre lastbågen kommer inte att kunna låsas då hål för detta saknas i den främre delen av skenan, detta är dock inget problem eftersom den bakre är spärrad i de hål som finns där. Detta förfarande är godkänt för takbox eftersom takboxen fästes med riktiga fästpunkter vid båda lastbågarna, vid annan last skall båda bågarna vara spärrade i de hål som finns i skenorna. Observera att inte alla takboxar passar på de original bågarna som sitter på Santa Fe CM eftersom bågarna är relativt breda och dessutom välvda. På grund av att den takbox som levereras med vinterbilarna har en fästbygel som inte greppar över original lastbåge så skickas andra lastbågar med.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision