Annons

Farthållare

1
Igår när jag skulle sätta på farthållaren så stod inte allt rätt till.
Som vanligt så sätter man på ON (vänstra övre "ratt-knapp") men när jag sedan skulle sätta önskad hastigheten (högra övre "ratt-knapp") så hände inget.

Cruise-kontroll-lampan lyser och jag har kollat säkringen inne i hytten.
Mer har jag inte hunnit undersöka och tänkte ta en "genväg" genom att fråga Er om goda tips.

Någon som har någon bra förklaring/tips/test att utröna vad som är fel eller blir man tvungen att besöka en verkstad?

Bilen är en -04 2.7l Exl.

Tack på förhand!
//DonTino
Annons

2
Minns inte säkert hur farthhållarknapparna sitter på SM-ratten, men får ändå för mig att man trycker i den här ordningen för att aktivera farthållaren:

1. ON
2. Accelerera till önskad hastighet
3. CRUISE

Gör sen, om det behövs mindre justeringar av farten genom att trycka på RES (öka farten) resp CRUISE (minska farten).

På din beskrivning låter det som om du missat att trycka på CRUISE (nedtill till höger) för att aktivera farthållningen.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Som BengtB beskrivit.
På med Cruisen och lås farten med högra nedre: "SET COAST".

Den högra övre är till för RESET/ACCELERATION

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
petroff skrev:Som BengtB beskrivit.
På med Cruisen och lås farten med högra nedre: "SET COAST".

Den högra övre är till för RESET/ACCELERATION

Petroff :wink:
Glömde nämna att jag har förut haft Cruisen fungerande. Har visst förvirrat Er genom att skriva "Övre högra"-knappen när det borde vara "nedre-högra"-knappen (sitter inte i bilen när jag skriver detta... :D ...därav misstaget).

Oavsett vilket, när jag trycker på "SET COAST" (precis som jag har gjort massvis med ggr) så verkar det som systemet inte aktiveras eller erhåller kommandot.

Utifrån detta förtydligande: Vad tror Ni att felet består i?
//DonTino

5
:shock: Oj oj! Elektronikspök!
Så klart att du har testat olika varianter DonTino.Tror inte att du är korkad.
Som hastigast: Lokalisera styrenheten.Tror att det är den som sitter
bredvid expansionskärlet.Lossa och och anslut kabelhärvan.
Försök komma åt att smörja wiern.det finns två stycken: Den ena
påverkas av gaspedal och den andra av styrenheten.Underlättar nog om du först tar bort plastkåpan över motorn.

Lycka till!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
petroff skrev::shock: Oj oj! Elektronikspök!
Som hastigast: Lokalisera styrenheten.Tror att det är den som sitter
bredvid expansionskärlet.Lossa och och anslut kabelhärvan.
AHA, den vet jag vart den är. Ska gås igenom efter jobbet.
petroff skrev::shock: Oj oj! Elektronikspök!
Försök komma åt att smörja wiern.det finns två stycken: Den ena
påverkas av gaspedal och den andra av styrenheten.Underlättar nog om du först tar bort plastkåpan över motorn.
Förstår vart Du menar men hur är detta kopplat till elektronikspök? Har också en känsla att det är elektroniken någonstas som "inte vill vara med", men det som Du beskriver är rent mekaniskt
//DonTino

7
(Fick fem minuter över och kom över en dator)
Yes DonTino.Jag beskriver egentligen två källor till fel.
Det ena elektroniskt, dålig kontakt vid kabelanslutningarna till
styrenheten(Finns s.k "Kontaktspray" men 5-56 funkar det med)
Mekaniskt:Kärvande wire.(5-56 igen)

Två enkla åtgärder som i vart fall jag skulle testa innan verkstan
får ta vid.

Än en gång:Lycka till, och hoppas att det är så enkelt att detta
löser problemet.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
2 st wire + diverse kontaktelement rengjorde men tyvärr funkar inte farthållaren fortfarande.

Finns det någon felsökningskapitel någonstans som man kan använda för att mäta diverse kontakter och kablage-dons ohm-motstånd osv? Känns som om systemet inte aktiveras ifrån den "högra styrenheten" på ratten. Skulle gärna vilja mäta upp den.

Funderade även på om det ska knäppa i styrenheten (där vajern sitter) när man aktiverar systemet? I mitt fall hörs inget när den aktiveras, på tomgång visserligen men men..... :?:

Fler förslag på vad som kan vara felet?
//DonTino

9
DonTino skrev: Funderade även på om det ska knäppa i styrenheten (där vajern sitter) när man aktiverar systemet? I mitt fall hörs inget när den aktiveras, på tomgång visserligen men men..... :?:
Jag vill minnas, att det inte heller på SM:en - liksom på CM - går att aktivera farthållaren i hastigheter under 30 km/tim... Jag skulle isåfall tro, att det är därför det inte hörs något när du lyssnar med bilen på tomgång.
Annars har jag inga direkta ideer om vad det kan vara för fel; Men hoppas det grejar sig iallafall...!
:wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev: Jag vill minnas, att det inte heller på SM:en - liksom på CM - går att aktivera farthållaren i hastigheter under 30 km/tim...
OK, tack för info:t.... :D

Tittade på hmaservice.com gällande cruise control. Hittade följande mening:
"The cruise control module incorporates a self diagnostic feature."
Hur gör man för att starta denna självdiagnos eller är den på från början???

Eftersom jag har konstaterat ett fel så bort någon slags felkod finnas. Är det cruise-lampan som ska blinka (eller något liknade), vilket den inte gör i mitt fall, eller måste man till en verkstad som ska utläsa fel-koden?
//DonTino

11
SUCK!....:cry:

Har tagit loss ännu fler kontakt-don, bla vehicle speed sensor och sprayat
kontakt-rengöring men icke sa nicke..... :(

Ringde verkstan i torsdag och frågade om detta gick på nybilsgarantin. Fick ett halv-luddigt svar att det är bättre om jag åker in dit på måndag och prata med dem.

Borde inte detta vara ett nybilsgaranti-ärende?... :?:
Nybilsgarantin gick ut nu den 23 juni men det borde gälla eftersom jag "anmälde" det i torsdag, eller....
//DonTino

12
Jag kollade också på hmaservice, men hittar inget annat än det du redan har redogjort för. Antingen är servomodulen paj eller kontrollmodulen. Den senare torde hamna inom den 9-åriga elektronikgarantin. Vad gäller din fråga om 3-årsgarantin så är det bara att hoppas att verkstan har en välvillig inställning. Hoppas att det går bra för dig! I sånt fall kan man verkligen prata om "i grevens tid"... :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Never ending story....... :evil:

När "den andra vuxna halvan av familjen" sticker iväg för att småhandla så börjar check engine-lampan att lysa. Någonting står definitivt inte rätt till med Santa´n.

Har spenderat en massa tid och läst igenom forumet angående ämnet "check engine", och det var någon (tror att det var LarsGöran) som byte ut sin pulsgivaren (för hutlösa priset på 3000:-) som lösning på problemet.

Har för mig att pulsgivaren även är involverad i farthållar-system, om jag inte missminner mig helt. Kanske är gåtan löst..... :?

Om det är pulsgivaren som behöver bytas, borde inte det gå på nybils-garantin?
Hur gick det för Dig, LarsGöran, fick Du betala hela summan eller gick det på garantin (om Du hade någon)?
//DonTino

14
Imorse svängde jag förbi verkstaden, för att fortsätta misären.

Av någon anledning så lyste inte "check engine"-lampan längre så personalen tittade inte på det felet då ingen felkod finns... :shock: (vet att detta har diskuterats på detta forum ang. om felkod finns registererad eller inte oavsett om lampan inte lyser längre).

Angående farthållaren så trodde mekaniker att det är styrenheten (den med 2 st knapparna) på rattens högra sida som har gjort sitt. Han påpekade att de har haft sådana fel förut. Beställde en ny då ingen fanns på lagret (1 dag leveranstid). Hämtas imorgon och hoppas att det är det som är felet, isåfall en baggis att byta ut.

Det bästa med det hela: detta går på nybilsgarantin.... :D

Åker iväg ifrån verkstaden med ett leende på läpparna men hinner bara ca 2 km innan lyckan tar slut..."check-engine"-lampan lyser igen... :shock:
Det är bara att vända tillbaka till verkstaden. Väl där kopplar elektrikern in sig och utläser att det är bakre lamda-sond som krånglar. Inget allvarligt enligt honom så dator (ECU) nollställs och vi beställer en verkstadstid till efter semester (då de har fullt upp fram till semestern).

Även detta går på nybilsgarantin..... :D

Med tanke på bemötandet och servicen tar jag tillfället och delar ut en eloge till Hyundai i Linköping..... :D
//DonTino

15
Verkligen strålande DonTino! Jätteroligt att höra (läsa) om ännu en bra verkstad med fint bemötande! Då kommer säkert allt att lösa sig till det bästa!
(Undrar också om det har någon koppling till en av de nyare forummedlemmarna - Burman - som reggade sig den 24:e denna månad...? :D :D :D :? :wink: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"