Annons

Orkeslös, går ev på 3 cyl...

1
Hej,

har fått problem med min Santa Fe...
Helt plötsligt utan förvarning sackar den och blir orkeslös, känns som den går på 3 cyllar typ.
sambon åkte idag och fick ställa den vid vägkanten, bogsera hem den osv. När jag senare skall provköra funkar den som den skall.
Verkar som man kan komma ett par mil innan det krånglar??!!
Tomgång går den på.

Någon som det ringer en klocka hos?

Lurar på bensinpumpen, tycker att den låter skumt när man vrider på nyckeln och aktiverar tändningen. Har haft annan bil förut (ford) som betett sig mycket underligt och likt detta när pumpen krånglat.

Någon ide`??
santa Fe 2.4 GLS -02 (-01) Exclusive
Annons

2
Hej, kolla här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1247
Där finns det även länkar till andra trådar som relaterar till tändningsliknande problem. Tyvärr är det några som har drabbats av liknande problem som du på 4-cyl SM. Förmodligen är det problem med tändstift, tändkablar eller styrbox. Även tändspolen kan vara felaktig.

På Us-webben föreslås följande fel om tomgången är ojämn eller om bilen tjuvstannar:
Ignition wiring faulty

Ignition coil faulty

Spark plug cable faulty
Dålig ork:
Spark plugs faulty
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
ClasseClas skrev:Hej, kolla här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1247
Där finns det även länkar till andra trådar som relaterar till tändningsliknande problem. Tyvärr är det några som har drabbats av liknande problem som du på 4-cyl SM. Förmodligen är det problem med tändstift, tändkablar eller styrbox. Även tändspolen kan vara felaktig.

På Us-webben föreslås följande fel om tomgången är ojämn eller om bilen tjuvstannar:
Ignition wiring faulty

Ignition coil faulty

Spark plug cable faulty
Dålig ork:
Spark plugs faulty
Hej och tack för svaret!

På väg till jobbet i morse så inträffade det igen, 2ggr... Känns mycket olustigt när det bara inträffar ibland.
Någon ljusning :idea: i det hela är att check engine lampan nu har tänts, (inte tänts förut) förmodar att felkoden ligger kvar så jag kan åka till verkstaden och se om de kan utläsa något?

Ser ju helt klart en del likheter med vissa av trådarna, hade läst Lenas förut och den påminner ju starkt om detta.

Får kolla upp check engine lampan nu och utgå därifrån.

Mvh
Micke
santa Fe 2.4 GLS -02 (-01) Exclusive

4
Hej Micke!
Jodå; Då "CheckEngine"-lampan har tänts, ligger felkoden kvar i ett minne i elektroniken, som sedan kan avläsas hos din aukt. Hyundai-verkstad.
Även om lampan slocknar - vilket inte verkar ovanligt - ligger felkoden kvar, och återställs efter rep.
Hoppas det löser sig... Det är ju inte så kul att köra omkring och inte veta om man kommer dit man skall... :roll: :cry:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Sporadiskt fel på tändspole sa felkoden.....
Kostar en slant med 2 nya så man får väl kanske köpa en och prova sig fram!
santa Fe 2.4 GLS -02 (-01) Exclusive

6
Hej
Jag tror du har samma fel som jag hade. Det var en tändspole. Jag köpte en ny och bytte den ena, provade, felet var kvar, bytte tillbaka, bytte den andra, sen har den gått klockrent. Men problemet för mej var även att endast en gång fanns felkoden kvar och det var när checkengine lampan lyste hela tiden så de fick släcka den på vekstaden. När den lyste ibland och sen slocknade så fanns inga felkoder. I alla fall lyckades inte min verkstad plocka fram några. Men å andra sidan så lyckades dom inte med andra saker heller....... :lol: Jag tyckte att det vara konstigt att varvräknaren gick ner på noll en stund innan bilen började gå dåligt och att den gick bra efter att jag slagit av tändningen och slog på den igen. Verkstan kunde inte förklara det men det har jag fått förklarat för mej av andra människor som förstår sig på bilar. Det hade tydligen att göra med att bilen förlorar "pulser" från tändspolen så går den till någon form av felsäkertläge, som sedan nollställs när man stänger av den.

Lycka till//Lena

7
Hallå,
tack för intresset!

Jag har fått hem en t-spole idag som jag skall pröva med. Tänkte göra precis som du gjort, verkar ju vara samma problem som sagt. Tycker att den går lite ryckigt ibland också men man sitter ju och känner efter hela tiden....

Återkommer med hur det gick!

Mvh
Micke
santa Fe 2.4 GLS -02 (-01) Exclusive

8
Jaha..
då har man bytt ena tändspolen, provkört och felet kvarstod..
Man har ju flyt som vanligt!

Skiftat mellan de gamla spolarna och änsålänge verkar den funka, kört tiotalet mil så det känns rätt ok.

En anna fråga med, kan man släcka check engine lampan själv??
Vissa bilar släcks den tex om man tar bort plussen på batteriet 10 min.

Någon som vet eller är det verkstad som gäller?

//Micke
santa Fe 2.4 GLS -02 (-01) Exclusive

9
Micke P skrev: En anna fråga med, kan man släcka check engine lampan själv??
Vissa bilar släcks den tex om man tar bort plussen på batteriet 10 min.
Någon som vet eller är det verkstad som gäller?
//Micke
Jag tror inte det går att släcka den lampan själv; Det blir nog verkstaden som får göra det...! Om inte annat så måste ju felkoden i "minnet" också nollställas, annars kanske det inte syns om samma fel uppstår igen... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
lena skrev:Hej
Jag tror du har samma fel som jag hade. Det var en tändspole. Jag köpte en ny och bytte den ena, provade, felet var kvar, bytte tillbaka, bytte den andra, sen har den gått klockrent.

Verkstan kunde inte förklara det men det har jag fått förklarat för mej av andra människor som förstår sig på bilar.
Lycka till//Lena
Jag tycker det verkar som om lena förstår sig på bilar
alldeles utmärkt själv! :D
Strongt!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart