Annons

Läckande fördelningslåda och söndrig baklucka...

1
Hej alla!

Här kommer en undring från en riktig färsking som liksom än så länge bara är en Santa Fewannabe. Funderar på att köpa företagets bil en svart -03:a 2,4 exklusive som gått 17 500 mil. Priset de begär är lågt i förhållande till listpris, 55`,men bilen har varit lite strulig. Bland annat har man bytt fördelningslåda tre gånger och vid en värdering nyligen upptäcktes att den läckte igen. Vad betyder detta? Ska jag dra öronen åt mig oavsett om jag lyckas pruta på det redan låga priset? Jag är ingen mekare själv även om jag har en rätt bilkunnig kompis som ryckt in tidigare. Dessutom går bagageluckan inte att öppna. Är det fjädern som jag läste om i ett tidigare inlägg, eller kan det vara något annat som kostar massor att fixa? Tacksam för svar...jag måste bestämma mig snart hur jag ska göra... :?
Funderar på en Santa Fe GLS Exclusive
Annons

2
Spontant tycker jag det verkar underligt med den läckande fördelningslådan - det är inget känt typfel hos Santa Fe SM, och om man dessutom har haft upprepade problem med just detta så undrar jag om det inte kan vara ett SBR-relaterat problem.

Kan det vara så att bilen har hanterats hårt och ovarsamt av en och samma, eller rent av flera olika förare...?

Är bilen du är spekulant på automatväxlad?
Ett vanligt sätt att misshandla bilar på som man inte äger själv är att slarva med att låta bilen stanna helt innan man byter växel från back till drive och vice versa; slagen som uppstår i transmissionen kan mycket väl dyka upp som glapp, och därmed läckage i fördelningslådan.

Detta skulle kunna vara förklaringen till de återkommande problemen, och i så fall ligger det mer strul i pipelinen - det finns inget som går fritt när en bilmarodör har satt sig i sinnet att ha ihjäl en bil, man kan reparera ihjäl sig fullständigt när man över tar en illa hanterad firmabil, oavsett märke i nosen.


Usch, det känns som jag målar fan på väggen - men det finns så många fina begagnade Santor ute på marknaden som kan ge dig bekymmersfritt ägande i många år.

Mitt tips - fundera noga över vad som kan vara anledningen till de upprepade problemen i drivlinan. Misstänker du att bilen fått däng utöver det vanliga så kan den nästan vara hur billig som helst - den blir dyr i slutändan ändå...

Mitt andra tips förutsätter ett lite flexibelt samvete:
Pruta ner bilen i botten, och lite till med hänsyn taget till reparationsbehoven. Snacka lite försiktigt med någon på ekonomiavdelningen och försök ta reda på till vilket värde bilen är upptagen i bokföringen - där går också rock-bottom för vad du kan pruta ner den till.

Får du loss den till ett riktigt kalaspris så smyg hem för att tvätta och städa ur den, och åk sedan direkt till en handlare och byt bort den mot friskare, begagnad Santa Fe, med garanti och allt!!!

Kan lova att du gör en bra affär!
Välkommen till forumet, förresten...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Vill bara önska Jenny mycket välkommen till forumet!
Förstår så väl, att du är sugen på Santan, och mitt tips överensstämmer på pricken med Swedefe´s tips nummer två... :wink: :wink:
Lite "lurad" blir man ju alltid av alla bilhandlare, så man ska inte ha alltför dåligt samvete om/när man lyckas... 8) 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Tack för svaren!
Mkt riktigt - bilen har körts hårt av en och samma person och har dragit många tunga hästsläp (däremot manuell vxl). Däremot har jag nu prutat på bilen så att jag skäms :wink:
Det hela började med att jag körde till en Hyundaiverkstad för att få ett uppskattat pris på vad det skulle kosta att fixa lådan. Det slutade med att två mycket tjänstvilliga killar i princip gick igenom hela bilen utan att det kostade ett öre :P Sen fick jag ett kostnadsförslag med mig hem för att använda som "pruthjälp". Allt som allt slutade räkningen vad gäller bytning av packbox i fördeln lådan + byte av två andra tätningar samt nya däck + arbete på 13200:- (utöver detta tillkommer kostnaden för att fixa bagageluckan). Mycket pengar tänkte jag och åkte surmulet tillbaka till jobb. Men eftersom bilen bara står och tickar pengar gick min a-giv med på att ta HELA den kostnaden (även kostnaden för luckan)... Jag får alltså bilen för strax över 40´! Allt fixat och fint! (Men slipper förmånsbeskattn eftersom vi löser det på detta vis). Ska för säkerhets skull göra en bildiagnos på Bilprovningen om ett par timmar... Håll tummarna! Sen kanske jag ska ta och fundera på det där med bilhandlaren om jag känner mig orolig...
Snart är jag kanske en av er 8)
Funderar på en Santa Fe GLS Exclusive

6
Hejsan Jenny.
Snyggt och tufft förhandlat - tur man inte gör affärer med dig, för då förlorar man ju bara... :roll: :wink:

Snart är jag kanske en av er
-Håller tummarna och är säker på att det går utan UA, så jag säger redan nu : -- Välkommen i gänget-- :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
:D :D :D Jaha, guys, nu får ni passa er. Ser ni en skamligt billig, men ändå snygg, Hyundai SF som kör förbi så kan det vara jag! 8) 8) 8)
Funderar på en Santa Fe GLS Exclusive

8
snygg, Hyundai SF som kör förbi
- Sååå ja, lugn o fin, en Santa skall köras med klass ... :lol:



Lycka till med "nya" bilen.. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Jenny skrev::D :D :D Jaha, guys, nu får ni passa er. Ser ni en skamligt billig, men ändå snygg, Hyundai SF som kör förbi så kan det vara jag! 8) 8) 8)
Grattis till bilvalet!
Välkommen i gänget!
"Kör förbi", förresten... Det beror väl lite på var i landet vi befinner oss... eller...? :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Funderar på en Santa Fe GLS Exclusive
Dags att byta ut Din underline?

Välkommen Jenny, kul att Stahl och Kattis får lite konkurrens om uppmärksamheten :D :D :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe