Annons

Hastighetsmätaren talar icke sanning...

1
Hej! alla SUV-vänner. Har misstänkt att min hastighetsmätare ej "talar" sanning. En kompis mätte den verkliga hastigheten med en mojäng som ansluts till 12v-uttaget och som enl. honom hade kontakt med en satellit. Om den app. är att lita på så visade min hastigh.mätare 7 km fel hela tiden. Körde i 50 - 70 och 90 km. Verklig fart enl. mätaren: 43 - 63 och 83 km. Ska på långresa till veckan kör då utan betänkligheter i 57 - 77 samt 97 km/tim. Vilken "julklapp". Mvh. HG...
Annons

2
Hans-Gunnar, du kan hitta fler inlägg om hastighetsmätarnas felvisning ocm du använder sökfunktionen högst upp på sidan.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Roligt att någon annan har märkt samma fenomen. Mätte upp min Santa -02 med GPS och samma sak. Min hastighetsmätare visar 8 km/h för mycket.
Har en Volvo S40 den visar 5 km/h för mycket. Däremot min gamla Norton Commando -71 (MC) med mekanisk hastighetsmätare felar bara 1-2 km/h.
Tror nog att de flesta av dagens bilar visar något för högt för är man ute efter vägarna och ligger mot förmodan i någon kö eller kommer i kapp någon så ligger man ju rätt enl mätaren vid hastighetsgränserna som de andra håller.

5
Hei

Jeg har nå min andre Santa, den første, en 03 CRDI viste 80 km når virkelig fart var 72-73 km, i følge GPS

Min nåværende bil, en 06 CRDI VGT, har andre instrumenter, og når den viser 80 km, er virkelig fart 77 km, i følge GPS

6
:D Ser man på! Vegard tillbaks. Det var ett tag sedan sist.!
Nu måste jag få offentliggöra att jag fått mig tillsänt en helt fantastisk
bildserie från Vegards föregående sommar-semester med familj och
husvagn där resan spände över en stor del av Nordkalotten.

Har även fått några foton ifrån årets semester och då främst från Lofoten.

Jag vill minnas att jag fick löfte av Vegard att posta några av dem här på
Forumet och då andan faller på så baske mig att jag gör det.

Men först kan vi väl försöka hetsa Vegard till att själv välja?

Kul att du är med igen Vegard!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
petroff skrev::D Ser man på! Vegard tillbaks. Det var ett tag sedan sist.!
Nu måste jag få offentliggöra att jag fått mig tillsänt en helt fantastisk
bildserie från Vegards föregående sommar-semester med familj och
husvagn där resan spände över en stor del av Nordkalotten.

Har även fått några foton ifrån årets semester och då främst från Lofoten.

Jag vill minnas att jag fick löfte av Vegard att posta några av dem här på
Forumet och då andan faller på så baske mig att jag gör det.

Men först kan vi väl försöka hetsa Vegard till att själv välja?

Kul att du är med igen Vegard!

Petroff :wink:
Petroff

bare velg du, bare trivelig.... Nå er jeg her igjen ja, med kliss nytt datautstyr, så bare alt kommer igang, så blir dette bra....

Datakroken inne op rommet mitt ble litt i overkant med hensyn til skjermer da, men pytt, pytt....

8
när jag håller ca:95 i bilen visar min nav ca:90.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04