Annons

Trassel med tändningen

1
Hej
Jag har för första gången problem med min Santa fe (om man bortser från kopplings krånglet då förstås :wink: ) Det är så att den med långt emellan börjar att gå riktigt dåligt. Den hackar och liksom vibrerar och tappar orken och varvtalet. Första gången det hände så kontaktade jag verkstan som sa att de skulle byta stift och tändkablar. Då kollade jag efter om man inte skulle kunna göra det själv men hittade då ett lite råttbo uppepå toppen med fågelfrön och råttskit. Trodde då att det var det som orsakat problemet och gjorde rent ordentligt. Sen har den gått bra i flera veckor ända tills igår då började det igen. Checklampan blinkar också då det händer och igår tändes den helt. Jag ska ta och skaffa stift och kablar och byta det själv tänkte jag men vill även höra efter om det är någon mer som haft dessa symptom eller någon som har teorier om vad det kan vara. Jag tycker inte att det känns som om den går på färre antal cylindrar utan mer som ett tändningstid fel liksom. Kan det var någon givare som känner av kamaxelns läge som missar någon puls ibland?
Väntar ivrigt på svar och ideer.
Hälsningar Lena
Annons

2
Har det inte diskuerats liknande problem tidigare i tråden "check engine lampa" eller nått....

Låter ju som ett liknande problem.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

3
T ex här...?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1042
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1175
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1085

För övrigt vill jag hälsa Lena mycket välkommen till forumet!
Hoppas du kan bli hjälpt här på något sätt; Du får återkomma och beskriva lite mer vad du har för modell, motor o s v, jaja, du vet väl vad som avses... :wink:
På återhörande!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
lena Falun - Välkommen till Forumet :lol:

Inte alls omöjligt att de små gnagar- :twisted: varit och tuggat på några tändkablar och därmed orsakat "Hacke Hackspettsgång" i maskineriet.. - "Check engine-lampan" tänds vid motorstörning oavsett felorsak.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
Hej Lena och välkommen tillbaka! Jag är säker på att du har varit med förr fast under annat nick.

Tändkablarna är inte kända för att hålla hög kvalitet och är det fel på dom så känns det som om hela motorn felar.
Som en sidonot hade jag enorma problem med min Audi 100 -87 för länge sedan just med tändkablarna och bytte till både billiga o dyra kablar utan framgång. Det enda som funkade var att köpa originalkablarna i det fallet, och efter det så gick den vackert på alla 5 cylindrar som det var tänkt.

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=7521#7521
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Tändningsproblema.....

6
Hej Lena. Det du beskriver liknar mkt. det problem jag hade i höstas med min Santa Fee 2.4. Bilen tappade ork och lampan med motorsymbolen på till vä. på instr.brädan tändes. Indikationen då var efter koll med instrument att felet låg utmed kablarna mellan styrbox och tändspolarna. Ev. glapp på nå´t sätt. Men icke detta. Nä´ felet låg i själva styrboxen. Den byttes (garantin tack o. lov) och efter det har kärran gått klockrent. Hoppas du får ordning på kärran. Mvh. HG...

7
Hej igen då
Jodå, jag lämnade in bilen på verkstan och dom sa att det indikerade överslag i tändspole. De beställde hem en spole men när de skulle byta den så gjorde dom inte det utan de hade gjort rent bara. Jag sa ju till dom att jag redan hade gjort det men men....man vill ju inte att dom ska byta ut i onödan heller när det kostar över 2000:-
Sen gick bilen bra några dagar men har börjat gå dåligt igen. Den går ner i varv och jag tycker faktiskt att den går ner i varv innan jag känner att den börjar gå dåligt. Kan det vara så att det är någon givare som styr varvräknaren och bränsletillförseln och tändning. Felkoden som fanns att läsa av var P0350 och det skulle vara överslag i tändspole. Jag får väl ta och byta en av dom annars då och se om det blir bättre, men av någon anledning så tror jag inte riktigt på att det skulle vara tändspolen. Varför skulle det tex bli bättre av att man slår av bilen en liten stund. Det är inte heller när det är fuktigt ute som den krånglar mest. När den går som sämst så vibrerar motorn bara helt orkeslöst. Om varvräknaren kan gå från tex 2500 varv och ner på nära noll på en bråkdel av en sekund. Är det någon som vet hur bilen känner av att det skulle vara överslag i tändspole? Mäter man impedansen eller hur funkar det? Jag tycker att det känns mer som om det skulle vara någon givare som börjat krångle. Om två veckor ska jag ut och dra på husvagnen så det finns ju inte så mycket tid att vinka på för felsökning utan man vill ju träffa rätt på en gång så att säga. Jag är tacksam för synpunkter och förslag.
Hälsningar Lena

8
Hej igen
Nu har jag varit och köpt en tändspole för 2000 pix som ska bytas. Jag var förbi verkstan idag för att kolla nya felkoder men det fanns inga!! Trots att check engine lampan blinkat. Men jag börjar på att bli orolig för husvagnssemestern så jag chansbyter en av spolarna då. På verkstan fick jag bara kommentaren att bilen måste vara trasig för att de ska kunna laga den....och de hade inga förslag på åtgärd. Dessutom när jag ifrågasatte vad de hade gjort rent nånstans då de tog 500:- betalt för rengöring (det var precis lika smutsigt som innan med lite fågelfrön odyl) så sa han jag pratade med att han inte kunde vaka över de anställda hela tiden..... Jag tror jag ringer Sverker snart!!
Phust och stön :?
Lena

9
Jo, nu har jag mer att rapportera. Är det ingen som har synpunkter eller tips?? :? I alla fall så bytte jag den ena tändspolen och sedan åkte jag en sväng, en ganska lång sväng, innan bilen visade symptom igen. Bytte då den andra spolen i stället och så får jag utvärdera imorgon. Jag vet inte om jag har så stora förväntningar för jag tror nog att det är något annat som är felet. Nu när jag hade bytt den ena spolen och den fortsatte att gå dåligt så fick jag inte check lampan att lysa och förut lyste den utan att det blev någon kod registrerad. Jag tyckte även denna gången att varven på bilen försvinner på mätaren innan de försvinner i verkligheten så att säga. Ja, ja det är bara att fortsätta felsökningen får väl hyra en bil om det inte har gått att lösa innan den 8:e då vi ska iväg med vagnen.
Är det någon som har tips att ge på en bilverkstad som jag kan ringa till för att beskriva problemet och "bolla" idéer med? Behöver inte alls ligga i närheten av Falun bara de har erfarenhet av Santor så kan man ju få hjälp på traven.
Hälsningar Lena

Problema med tändningen...

10
Hej Lena...som jag skrev tidigare ang. det du berättade så stämmer ditt problem mkt. väl med det jag hade på min Santa i höstas. På min verkstad kollade dom upp tändspolarna "kondition" innan dom ev. skulle byta ut dom. Men dom var ok. Den indikation jag fick var att det var något som falerade mellan styrboxen och tändspolarna. Efter det att mekar´n gått igenom kablarna mellan styrbox och tändspolar för att eliminera ev. glapp i kablarna, for vi på en 200 mils lång resa där kärran gick klockrent. På förmiddagen dagen efter det att vi kom hem uppstod samma problem igen! Motor´n tappade varv och skakade. In på verkstad igen och vid koll kom samma felindikation som tidigare. Nå´t glapp i kablarna mellan styrbox och tändspolar. Men mekar´n fattade misstankar om fel i styrboxen vilket han bytte (garantin gällde). Sedan dess har kärran funkat oklanderligt. Hoppas det fixar sig. Stressigt om du inte hinner få hjälp innan din resa. Mvh. HG..

11
Jo, det låter ju mycket likt det problem jag har. Men jag har ett till problem också, nämligen verkstadspersonalen som säger att bilen måste gå sönder innan de kan laga den. Eftersom det fanns en felkod på tändspole tidigare så gör ju inte de något förrän den är bytt. Och mäta upp spolarna vet jag inte om de har en aning om hur man gör. De kallar sig auktoriserad Hyundaiverkstad men jag tänker nog inte anlita den verkstan i fortsättningen. Nu har jag ju bytt spole då och än så länge så sköter den sig men jag sitter som på nålar när jag kör den. Vore ju fint om de kunde byta boxen men jag vet inte hur jag ska få dem till det. Mitt nästa drag tänkte jag vara att byta kablar och stift om den skulle krångla igen då vill säga.
Hälsningar Lena

12
Vore ju fint om de kunde byta boxen men jag vet inte hur jag ska få dem till det.
- Om "felet" återkommer så skulle jag iaf. hänvisa verkstaden att läsa i vårt forumen om de inläggen som handlar om antingen samma typ av fel som du har eller liknande. Hjälper inte detta så kontakta Hyundai Sverige - vilket ClasseClas här brukar tipsa om när det strular med verkstad på "hemmaplan".

Du nämner inte vilken årsmodell du har - men du har ju Elektronikgaranti. För SF 2005 års modell så är det 9 år/20 000mil för elektronikgaranti. Nu känner jag inte till längden på garantin för de tidigare modellerna, men samma år/miltal kanske gäller även för dessa?
Värt att pröva... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

13
nimbusen skrev: Hjälper inte detta så kontakta Hyundai Sverige - vilket ClasseClas här brukar tipsa om när det strular med verkstad på "hemmaplan".
Jo, jag har tipsat om det vid sidan om. :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
nimbusen skrev:
Du nämner inte vilken årsmodell du har - men du har ju Elektronikgaranti. För SF 2005 års modell så är det 9 år/20 000mil för elektronikgaranti. Nu känner jag inte till längden på garantin för de tidigare modellerna, men samma år/miltal kanske gäller även för dessa?
Värt att pröva... :wink:
Såvitt jag minns så har det varit 9 år/20 000mil på elektronikgarantin från första början på SM.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision