Annons

Rost................

1
Hej på er
Såg under en biltvätt idag att det börjat bli rost-bubblor på höger samt vänster bakskärm.
Åkte förbi den lokala aukt. verkstaden som sade att det var på grund av stenskott, sen fukt, sen rost etc...
Därför var det inte tal om ngn rostskyddsgaranti.
Han berättade även att av just den anledningen har nya santas lister på bakskärmarna.
Så till frågan - då jag har åtgärdat rosten - kan man hitta en list som passar min 01 santa fe för att undvika att den här scheiten händer igen?
Och hur fäster jag den? Typ lim eller? Ni är väl vana vid mina dumma frågor vid det här laget...
Bästa h/Pierre
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01
Annons

2
Min nya Santa (CM) har inga lister runt hjulhusen - dom är väl extrautrustning?
Men det jag ser som den bästa lösningen är att alltid åtgärda stenskott och skador efter dom egna hjulens sten/grusspruts å snart dom uppkommit. Hittills har jag aldrig fått rost i några stenskott etc - då talar jag om dom ca 25 bilar jag ägt under årens lopp.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
BengtB skrev:Min nya Santa (CM) har inga lister runt hjulhusen - dom är väl extrautrustning?
Men det jag ser som den bästa lösningen är att alltid åtgärda stenskott och skador efter dom egna hjulens sten/grusspruts å snart dom uppkommit. Hittills har jag aldrig fått rost i några stenskott etc - då talar jag om dom ca 25 bilar jag ägt under årens lopp.

/BengtB
Hej Bengt
(och tack för svaret) OK-När vi ändå är in på åtgärda - är det här ngt man kan göra själv eller måste jag lämna in den till lackerare?
Om jag nu kan göra det själv - Hur göra på bästa sätt?
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01

Hej på er

5
Kan jag typ själv slipa bort rosten och lägga på ngn slags rostskydds spray? Därefter var hittar jag en lackfärg som inte "sticker ut" allt för mycket från orginalet och använder jag då lackstift eller ngn spray?
Kan jag utgå från att aukt.hyundai verkstäder har detta?
Pierre
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01

6
Det kan nog vara lite olika, beroende på hur långt rosten har fått "äta sig"...
Du har inte möjlighet att fixa ett par foton på hur det ser ut?
Kan kanske underlätta ev "rådgivning"... :wink:
F ö gissar jag att du har metalliclack, och den brukar vara svår att fixa med bättringsspray, så möjligheten finns, att det skulle bli snyggare att skaffa skärmkantslister till SM:en - kanske...? :wink: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Hej igen

7
Givet -jag skickar några bilder och är tacksam för tips - hyundai verkstaden hänvisade mig till en lackerare som ville ha 2000 sek för både höger samt vänster bakskärm vilka är ungefär lika hårt drabbade....
De 4 lackerare jag besökt har en sak gemensamt och de är att alla klagar över hur svårt det är att matcha färgerna - ngn sanning i det eller är det bara amatörer?*skratt* Nå väl den som verkstaden rek. sade att han skulle då blästra, rostskydda och lacka över de drabbade områdena
Göra själv eller låta proffset göra det? Sen undrar jag över när det väl är åtgärdat på ngt vis - var kan jag hitta en skärmkantslist? sökt på mekonomen och lagerbasen men hittar inget alls sådant till Santan.. och hur snyggt blir det på en skala?
Nu ska jag gå och titta på chopper-utmaningen på discovery och när det är klart kanske ngn nattuggla kan vägleda mig!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01

9
nä du glömde inte priset!jag läste båda inlägg,hur många bira drog du när du skrev??????????????????????
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

*skratt*

10
Faktiskt inga (än) *skratt*
Det var så jäkla mycket text och jag höll på med bildinfogningen så det vart nog lite rörigt
Men det var egentligen inte skrivkritik jag var ute efter, utan råd+tips
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01

12
fattar,det där med rost är inte kul,hade inget på min gammla SM och
hoppas inget dyker up på min ett år gammla CM PÅ mååååååååånga
år än.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

13
Nu skall man väl vara präglad som mannen med alkoholproblem - Nu är jag ju så himla tvungen att hämta en bärs!!
Men vad ska jag göra med mina rostbekymmer?
Är det ett vettigt pris förutsatt att han gör ett gott jobb eller ska jag ge mig på det själv?
Och oavsett vilket det blir - var i h***** hittar jag en skärmkantslist?
*skratt*
P
Santa fe gls 2.4 årsmod. 01

14
var i h***** hittar jag en skärmkantslist
Först och främst ... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
- Hyundai Original Part = Tillbehörskatalogen
Art.no E8420-26000GL (Warm Grey)
Art.no E8420-26000HC (Cool Grey)
Art.no E8420-26000PE (Medium Silver)
Art.no E8420-26000 (för lackering i karossfärg)

Kompletta satser om fyra lister.


Varsågod pierre, nu kan du ta en bärs och sova lugnt tills Huyndaibutiken öppnar på Måndag... :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
pierre skrev:Nu skall man väl vara präglad som mannen med alkoholproblem - Nu är jag ju så himla tvungen att hämta en bärs!!
Har inga problem med spriten... Spiller ju ut det mesta... :roll: :roll: ( :lol: :lol: )
(Gammalt göteborgskt ordspråk... :lol: :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"