Annons

Klimatanläggning

1
HAr fått problem med acc anläggningen. Får ingen kyla när. KAn få värme och fläkten snurrar som den ska men någon kyla kommer fan inte.... någon som har något tips om något standar fel???

Är väldigt tacksam för alla tips..... nu när värmen kommer så vill man ju ha lite kyla
Annons

2
Att remmen inte gått av till kompressorn utgår jag ifrån att du kollat.

Enklast är väl annars att köra in till en kylfirma (som fyller AC) och be dem kolla trycket och ev. läcka, så att det är där felet ligger.


Kylfirmorna brukar många ggr. vara billigare jämfört med kostnaden att åka in på verkstad.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
du kan kolla om kompressorn startar när du slår till AC´n
Om inte så skulle jag tro att det är gas brist
något som är viktigt är att ALLTID ha ac´n i gång året om
Det sitter en packbox på kompressorn som börjar läcka när ac´n står stilla förlänge (typ över 3 veckor)
Bor du nära HBG så skicka mig ett PM så kan jag kolla på den om du vill
Senast redigerad av hbg den 30 apr 2007, 16:16, redigerad totalt 2 gång.
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

4
hbg skrev: Bor du när HBG så skicka mig ett PM så kan jag kolla på den om du vill
GULD! :D En stor eloge till hbg som ställer upp för en "vapenbroder"! Stenestad och Helsingborg är väl så gott som nästgårds så möjligheten finns ju! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
väldigt tacksam för svaren, har varit bortrest så jag har tyvärr inte kunnat svara något, Har kollat upp lite mer och kompressorn snurrar inte. HAr haft ac:n igång under vinter just för att jag skulle slippa problem sen när det blev varm det sket sig tydligen


har snackat med en polar som visst kände en annan som jobbar med ac, men han jobbar dock som kylreperatör i stora ac-anläggningar i byggen, men det ska väl vara samma sorts gas där som det är i bilar???eller???

Men om han inte klarar av det så skicakr jag ett mail till dig hgb direkt :)

Har kollat alla säkrningar och liknande men hittar inget som är fel... men har även hittat en diod som sitter i motor-utrymmet som ska vara till ac:n.... någon som vet vad den gör????

6
Jag jobbar med kyla oxå ;)
Låtter som gasbrist.... Den startar inte på grund av för lågt tryck i systemet... kan även vara anndra saker men det är det vanligaste felet
I bilar i dag använder man en gas som heter R-134a och den används även till vanlig kyla tex. kylskåp mm
Var sitter dioden ??
hur ser den ut ?
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

7
Dioden sitter i säkringsenheten ute i motorrummet.... ingen lysdiod utan bara en vanlig diod...

Min polare tiitade har nu tittat på ac:n och dit visade sig att det var kompressorn som inte slår till..... har kollade så det var rätt tryck och där är ström fram till kompressorn så det är väl magnetkopplingen osm inte slår till..... ingen som har en sådan liggande dess och skräpar i ett hörn???? :) ..... någon som vet vad en ny sådan kostar eller man ks avåga köpa en på skroten??

8
Usch då :(
Kan inte hitta några priser på en ny magnetkoppling hos min grossiter nu ... kan kolla under veckan om du vill
Såg att en ny kompressor kostar 5995 kr + moms och frakt
Bytes kompressor kostar 4995 kr + moms och frakt
Nu har jag alldrig varit på en Santa fe ..... men vet att vissa bilar typ saab har en värmekontakt på kompressorn som kan stopa strömen ut till magnetskivan.
Ett tips du kan prova är att lägga en +12v kabel från batteriet ner på kablen till magnetskivan och höra om den klickar till
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän