Annons

Motorcheck - Luftmassamätare?

1
Hallå,
Jag har nog råkat ut för det mest typiska en stolle som jag kan råka ut för...

Köpte en SF V6 -04 hos en handlare. Mycket fräsch bil i Loams Gray utan en massa extraprylar på. Precis vad jag vill ha. Har förvisso gått drygt 12000 mil, men servad helt efter boken(vad jag kan se). Garantin gäller bara trafiksäkerhetsdetaljer....

Nåväl, köpte den på Skärtorsdagen och körde helnöjd hem med den. PÅ Långfredagen skall jag uträtta ärenden och på vägen hem hostar bilen till och motorchecklampan tänds. :x

Har kört den lite fram till idag i hopp om att det skall vara nåt elfel bara, men så verkar fallet inte vara. Däremot känns det lite som när luftmassamätaren på min gamla merca stack. Den var enkel att fixa.

Ojämn gång och dålig kraft i motorn. Några idéer?

Hoppas bara verkstaden har tid att göra en snabbkoll på databoxen på tisdag morgon...

Hittar inga inlägg om nämnda mätare.....
Annons

2
Hej och välkommen! Om du har köpt bilen hos en aukt Hyundaihandlare så har du beggaranti till 14000 mil, vilket givetvis innefattar motorn. Åk till verkstan imorgon, fråga inte i förväg om de har tid...

Felet kan röra sig om att vakuumslang har släppt, som påverkar tomgången. Berätta gärna efter verkstadsbesöket vad för fel du råkade ut för.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej och mycket välkommen till forumet, Barret! :D
"Stolle som jag..."? Valet av Santan är väl snarare ett bevis på motsatsen... :wink: :D :lol:
Nåväl; "Check Engine"-lampan är avhandlad lite varstans,
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=799
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... eck+engine
men kort sagt: Den styrs av en massa olika givare, en del är det helt ofarligt att köra med, en del annat mindre bra...
Om lampan skulle slockna, finns felkoden iallafall kvar i "minnet", så verkstaden ändå kan se var felet ligger.
Du får som sagt gärna berätta vad de sagt på verkstaden! :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Felet hittat..

4
Hej på er och tack för det varma välkomnandet.....

Fick in bilen direkt på morgonen till Hyundai-verkstaden i Märsta. Inte illa tycker jag.

Det visade sig vara en trasig tändkabel och bilen är klar imorgon 2600 Kr senare. Något mer blir det förvisso. Har övriga servicen att betala också.

Hoppas nu bara att det inte blir mer. Hade tänkt satsa på ett "säkert kort" som Rav4 eller CR-V, men tyckte Santa Fe´n ar trevligare att köra. Nu vill jag inte upptäcka att äventyrslystnaden kostar mig dyrt.

Ha det gott!!

5
du skriver att felet finns lagrat i minnet även om lampan slocknar..? Om nu verkstaden säger att inget finns i minnet- kan man då misstänka att det är fel på minnet, och därmed en elektronikgarantisak? Min lamap lyste, slockande men fanns inte reggad, sedan tändes den, fel konstaterades, åtgärdades men lik förb-t tändes lampan igen. Santan står nu på verkstad för 3.e gången för detta (3 dagar varje gång- eller mer , de har inte ringt tillbaka än)
Lars Göran Wärn

6
Ja, felkoden skall finnas kvar i minnet, så verkstaden kan via sin dator se vari felet består. Då jag var på verkstaden för min givare till avgassensorn, lyste ingen lampa, men de kunde ändå se var felet låg...!
Det var då, jag fick detta förklarat för mig. För din verkstad har väl uppdaterad utrustning, väl...?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Hej, tack; Turebergs bilcenter tror jag är uppdaterade...? Men visst känns det hånfullt att samma dag AHa kommer med ett nytt nummer där man skryter om auktoriserade verkstäder råka ut för sånt här, 4456 kronor för byte av 2 st pulsgivare samt 2 hastighetssensorer, inkl felsökning (kostar det verkligen 500 att sätta in datasladden och läsa av?). Några km och timmar senare verkar allt OK- Men jag har blivit rädd att köra, rädd att motorcheck lampan ska tändas igen vilket ögonblick som helst. Bara för att man inte kunde hitta/fixa felet redan vid service då jag påtalade problemet.....
Lars Göran Wärn