Annons

Service

1
Efter att läst alla inlägg om att det ej finns någon bra serviceverkstad så hade jag tänkt mig att numera själv göra servicarna..... även om man inte får den fina stämplen i sin bok..... men har letat efter vad som görs vid en service..... har tittat på hmaservice.com men kan inte hitta vad som ksa göras.... (kanske är blind)...... Har en v6 -01 och tänkte att det är säkert något geni (hoppas på att smicker går hem)på forumet som har alla service bulletins.....
Annons

2
Hej Mattias!
Har för mig att det står i serviceboken vad för åtgärder som görs vid varje intervall; Bilen står ute i garaget så jag har inte den boken framför mig, men kolla där först... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Har kollat igenom boken men kan ej hitta något.... vill veta exakt vad som ska agöras... typ vilken olja som skall bytas när och vilken olja som de rekommenderar....

4
Hej mattias,

9000mila servicen är x-tra kostsam, eftersom allt byts. Dvs motorolja, vxl.lådeolja, olja i bakaxel osv. Dessutom byts tändstiften (alla 6) till en kostnad av ca. SEK 100 st. Bara där har vi ju en mtrl.kostnad på SEK 600:- Sedan tillkommer ju kamremsbytet, som man nog inte bör slarva med enligt de trådar Du finner om Du söker på "kamrem" här på forumet. V6:an i santan är ju inte precis som en gammal B20 från volvo, som bara rätt å slätt slutar gå om kamremmen pajar. Det tillkommer ju en del på santa-sexan, om man säger så. :roll:

När det närmade sig svindyr service för mig(9tusen mil), ringde jag några olika verkstäder och frågade hur mkt som var arbetskostnad respektive mtrl.kostnad, och vad de olika delarna kostade. Det var ganska lärorikt kan jag säga...

Sedan är det upp till varochen att att sätta en prislapp på stämpeln i serviceboken.
Är det värt det??? Tja, var betraktare har sitt sätt att se på saken.

De verkstäderna jag talade med höll dessutom inte inne med vilka olika oljor de använde till de olika bytena.

Sista tipset: Ring Hyundai sverige, och be att få tala med teknisk service. Personligen har jag bara goda erfarenheter av samtal med dem. De sitter inte på en massa kunskap för skojs skull.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Det kan inte vara vettigt att servicepriserna är så höga.

Undra om inte det känns bättre och sälja bilen och köpa sig något annat... 15000:- för en service????? Jag skulle sålt min bil..... :twisted: :twisted:

Stahl

8
Stahl skrev:Det kan inte vara vettigt att servicepriserna är så höga.

Undra om inte det känns bättre och sälja bilen och köpa sig något annat... 15000:- för en service????? Jag skulle sålt min bil..... :twisted: :twisted:

Stahl
Jäpp !! Precis så resonerade jag förra året,,, och efter ett visst räknande så såg jag att det vart ekonomiskt bättre att köpa en ny bil och få de förmåner som följer med (garantier, nya SoV däck , bensin för 10.000:- osv) samtidigt som jag fick glädjen att ratta en sprillans bil... Servicepriserna är helt uppåt väggarna, även om jag fick en för mig okänd rabatt när jag servade nybilen sist,,, av det avtalade priset drog man 20 % .... på kvittot stod nånting om "avtalsrabatt".. eller liknande, jag ifrågasatte inte rabatten... men att betala ca 15.000:- för en stor service är icke ok. Detta är nåt som Hyundai Sverige måste försöka justera om de ska behålla nån trovärdighet.
"Joppe"