Hej mattias,
9000mila servicen är x-tra kostsam, eftersom allt byts. Dvs motorolja, vxl.lådeolja, olja i bakaxel osv. Dessutom byts tändstiften (alla 6) till en kostnad av ca. SEK 100 st. Bara där har vi ju en mtrl.kostnad på SEK 600:- Sedan tillkommer ju kamremsbytet, som man nog inte bör slarva med enligt de trådar Du finner om Du söker på "kamrem" här på forumet. V6:an i santan är ju inte precis som en gammal B20 från volvo, som bara rätt å slätt slutar gå om kamremmen pajar. Det tillkommer ju en del på santa-sexan, om man säger så.
När det närmade sig svindyr service för mig(9tusen mil), ringde jag några olika verkstäder och frågade hur mkt som var arbetskostnad respektive mtrl.kostnad, och vad de olika delarna kostade. Det var ganska lärorikt kan jag säga...
Sedan är det upp till varochen att att sätta en prislapp på stämpeln i serviceboken.
Är det värt det??? Tja, var betraktare har sitt sätt att se på saken.
De verkstäderna jag talade med höll dessutom inte inne med vilka olika oljor de använde till de olika bytena.
Sista tipset: Ring Hyundai sverige, och be att få tala med teknisk service. Personligen har jag bara goda erfarenheter av samtal med dem. De sitter inte på en massa kunskap för skojs skull.
//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe