Köpte en Xenonsats från Danmark (Autoxenon.com) och monterade denna med följden att bara den ena lampan tändes.
Hmmm, har väl gjort nåt fel tänkte jag och mätte upp jord, spänning osv.
Har ju pysslat en del med elektronik, så jag är väl inte helt borta hoppas jag .
Men allt stämde, jag bytte plats på ballasterna, bytte plats på lamporna - men nej. Kom till sist till insikten att en liten dosa som är med (där signalerna för hel/halv osv kommer ifrån) måste vara paj. Skickar tillbaka kitet och får ett nytt. Monterar, men sätter inte fast lamporna eftersom jag lärt mig sen tidigare - SAMMA FEL.
Det som reglerar mellan hel/halv funkar (det drar nån solenoid i lampan) men den tänds inte upp...
Någon annan som köpt xenon och får det att funka?
Mvh
Thomas
Annons
2
Jag vill minnas att mento och Logan monterade xenonlampor på sina bilar. Tänk på att Santan är +jordad, vilket innebär att förbrukarna är direktkopplade mot +. Strömbrytaren sitter efter förbrukaren, alltså mellan förbrukaren och jord. Det är kanske det som knasar för dig?
Iom att du hör ett klick så har du rätt lampor som funkar både som halv- och helljus. Vid helljus så dras det fram (eller bak?) en hylsa runt lampan för att ge rätt sken.
Iom att du hör ett klick så har du rätt lampor som funkar både som halv- och helljus. Vid helljus så dras det fram (eller bak?) en hylsa runt lampan för att ge rätt sken.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
4
Jo, på de flesta bilar så bryter du mellan + och förbrukaren. Sedan går det en kabel från förbrukaren (lampan, fläkten etc) direkt till jord (-).
På Santan är det tvärtom. Matningen av + går direkt till lampan och så sitter de en strömbrytare eller ett relä mellan lampan och minus (-).
På Santan är det tvärtom. Matningen av + går direkt till lampan och så sitter de en strömbrytare eller ett relä mellan lampan och minus (-).
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
5
"Plusjord" är ett lite riskabelt sätt att uttrycka sig - engelska fordon var gärna "plusjordade"; alltså använde den positiva polen i batteriet som jord och lät hela systemet löpa baklänges jämfört med övriga bilvärlden.Tänk på att Santan är +jordad, vilket innebär att förbrukarna är direktkopplade mot +. Strömbrytaren sitter efter förbrukaren, alltså mellan förbrukaren och jord. Det är kanske det som knasar för dig?
Big wonder att det gick som det gjorde med engelskbilindustri...
(Det finns en låångsökt motivering till varför Engelsmännen envisades med plusjord i sina bilar - det har något med materialvandring i brytande kretsar att göra, om jag inte missminner mig helt och hållet. Resonmanget liknar dock i väldigt stor utsträckning motiveringen till att lägga avloppsrören på utsidan huset;
Det blir lättare att komma åt för att tina dem när de de fryser på det viset...)
Well well - Santa Fe har inte plusjord!!!
Däremot finns det strömkretsar, däribland färdljuset som är jordstyrt
vilket beskrivs ovan.
Strömkretsen är spänningsatt från pluspolen hela vägen fram till strömbrytaren. Sluter man kretsen så passerar elektronerna brytaren ner i negativ jord "utan att passera gå" för det har dom så att säga redan gjort.
Kristallklart...?
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
6
Det var detta jag fick mig noga itutat av min bilhandlare och hans mekaniker, då jag skulle koppla mina extralysen; Jag begrep först inte i detalj vad han menade, ( jag har trots allt kopplat mycket bil- och båtelektriskt ) men gjorde som han sade, och det blev helt rätt...Swedefe skrev: Well well - Santa Fe har inte plusjord!!!
Däremot finns det strömkretsar, däribland färdljuset som är jordstyrt
vilket beskrivs ovan.
Strömkretsen är spänningsatt från pluspolen hela vägen fram till strömbrytaren. Sluter man kretsen så passerar elektronerna brytaren ner i negativ jord "utan att passera gå" för det har dom så att säga redan gjort.
Kristallklart...?
Swedefe
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
9
Nej, Santa är inte plusjordad. Stämmer.
Här är schemat så har vi allt svart på vitt för den som önskar. OBS! Adobes SVG viewer måste laddas ner först om det inte är gjort.
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/mainframed.html
Schemat här:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas/light.svg
Här är schemat så har vi allt svart på vitt för den som önskar. OBS! Adobes SVG viewer måste laddas ner först om det inte är gjort.
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/mainframed.html
Schemat här:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas/light.svg
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
10
Tompak, jag vet inte hur det har gått för dig men om du kollar på länken här så behövs det extra HW för att få det att lira med "+ always hot".
http://www.xenonkungen.se/bixenon.htm
Obs! För japanska bilar/motorer med gemensam plus krävs en polomvändare. Pris 360:-/par.
http://www.xenonkungen.se/bixenon.htm
Obs! För japanska bilar/motorer med gemensam plus krävs en polomvändare. Pris 360:-/par.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
11
Hei kjøpte xenon til min santa, 30 min montering og klar til bruk
Kan anbefale disse xenon settene... http://www.vvme.com/
Kan anbefale disse xenon settene... http://www.vvme.com/