Annons

Uppgradering av ljudet

1
Undrar om det finns någon/några där ute som kör omkring med en baslåda där bak i santan?
Hur är den placerad i så fall?

Jag vill gärna få in det i bilen men jag vet inte riktigt hur jag skall placera kittet, behöver därför lite tips.
Eller kan det räcka med att uppgradera dom befintliga högtalarna i skuffen för att få ett bättre fylligt ljud?
Som sagt...ni som har byggt ut eller förbättrat ljudet på något sätt...berätta hur ni gjort!
(eller har jag fel musiksmak :? )

Förresten...om man vill komma åt högtalarna i skuffen måste man ta loss hela inredningen där bak då?
Santa Fe 2.4 GLS Exclusive -02
Annons

3
nimbusen skrev:Hejsan Earl.

Kanske finns något matnyttigt här?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=285&start=0

OM inte, så testa att använda SÖK-knappen. Har för mig att vi tidigare har diskuterat ljud vid ett par tillfällen. :wink:
Har kollat runt här på forumet men hittar inget angående baslådor eller motsvarande, hittar däremot diskussioner kring diskanter.

Men jag tackar för svaret Nimbusen!
Santa Fe 2.4 GLS Exclusive -02

4
Om jag inte har helt fel så hade "skäreläjan" en komplett baslåda placerad i bagageutrymmet på sin "gammelSanta". Men han "tittar" väl in hit snart och kan ge dig besked.

Bakre högtalarna. Japp det blir nog till att montera ner sidopanelerna för att komma åt dem. Har vid något tillf. lossat panelerna i bakant, men de "spänner" alldeles för mycket, så bara att tänka tanken på att kanske kunna lat-jobba med högtalarna utan att lossa panelerna helt - Glöm det. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
nimbusen skrev:Om jag inte har helt fel så hade "skäreläjan" en komplett baslåda placerad i bagageutrymmet på sin "gammelSanta". Men han "tittar" väl in hit snart och kan ge dig besked.
Hej igen!
Den baslådan - en "GAS" - hade Nimbusen t o m bild på, men var i :twisted: vi skrev om det, kan jag inte hitta... :roll:
Jag kommer iallafall ihåg att någon (?) tänkte bygga egna lådor i utrymmet under golvet där vi med 7-sits har tredje sätesraden...!
Men var var det vi skrev om det...? Hjälp, någon...!?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Men var var det vi skrev om det...? Hjälp, någon...!?
:shock: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... 9&start=15 :roll:



Earl -
Här är ett utdrag ur tidigare Topic (sid.2 enl. den 1:a länken du fick.).

Svar:
Vill du har bra ljud i bil, så montera en bas låda, så lyfter den upp bas ljud i hela kupen.
Original högtalarna har dålig bas, prova baslåda så du få jättebra ljud i din SF.
Fråga:
Har du något tips på en bra baslåda?
Kör du med separat slutsteg till den eller låda med inbyggt steg?
Finns det nån som inte tar så jä..a mycket plats?
Svar:
Jag kör med separat slutsteg till baslådan.med 12 " bas.
Stereo med inbyggt steg 4X25 w, till orignal högtalare.
Annars kör du med bazooka, det tar inte mycket plats.
Senast redigerad av nimbusen den 24 feb 2007, 08:54, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
:oops: :oops: :oops: - teflonminne var det ja...!
Tur att vi har dig, Nimbusen, jag hade helt glömt bort... :roll:
Nåväl. Earl frågade efter högtalare; Här är ju en länk t ex: http://www.jbl.se/
Sen beror det ju lite på hur stor plats sådant får ta, med GAS-högtalare blir det ju inte mycket över till ev. bagage... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
teflonminne var det ja...!
8)
- Solar mig i glansen, visslar lite lätt samtidigt som jag döljer SÖK-knappen med bägge händerna... :lol:


Den som söker - Han finner..... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

9
Jag tackar för svaren men förtydligar mig lite :roll:
Problemet är inte VAD jag ska ha för något utan VART/HUR jag ska placera det i bilen, har lite olika funderingar själv men tänkte kolla om det fanns någon som har en bra placering så man kunde få lite tips.
Har en 10" bas, slutsteg och låda, men kommer förmodligen bygga en ny låda då den nuvarande är byggd för min tidigare bil.

Har även funderingar på att bygga ut lite på någon utav sidorna där bak så att den blir som integrerad...typ...eller nåt... :?
Santa Fe 2.4 GLS Exclusive -02

10
Okey Earl - fattar vad du menar.

Sorry, men tyvärr så är jag inte mycket till hjälp vad gäller icke original loudspeaker-prylar och "inbyggnadsbiten". :cry:

- Normalt sett så gillar jag själv riktigt "görgött dön" när man lyssnar till musik. Men för att få fram detta, så har jag
satsat på goa ljud-prylar hemma istället för att extrabestycka bilen.
Anledningen till detta är att jag tillhör den gruppen som vill ha en sportslig chans att höra ev. sirener från
utryckn. fordon etc., som jag tycker är viktigare än gott sound under körning, dessutom slipper man även att oroa
sig för att någon klåfingrig är där å snor prylarna.
Så i bilen nöjer jag mig med standardgrejorna, som i min kärra är helt OK och "drivs" av en Blaupunkt E2:a.

Så bas-frågan går vidare..... :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 24 feb 2007, 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

11
Bild
tjena
här är en bild på min gammla SM där tog jag bort locket till förvaringslådan och monterade dit MDFskiva och en 10'' bas det blev ganska bra.slutsteget monterade jag på ryggstödet i skuff.
Bild
här är min nuvarande CM där tog jag bort förvaringslådan helt och byggde
en låda som är lika stor som förvaringslådan,sedan fällde jag ner slutsteget i lådan,klädde med filttyg och monterade en GAMMAL 12''bas,
blev inte det dunk som jag förväntade mig men det har nog med fornminnet(läs GAMMAL)att göra.byte av bas är planerat.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

13
Nice odde!! Nu börjar vi snacka :D :D
Har tänkt tanken så som bilderna visar...har tyvärr blivit beroende av förvaringslådan :(

Just nu funderar jag på att bygga ut i samma nivå som hjulhuset buktar in...så att ena sidan blir helt rak....ehh...fattar nån vad jag menar...
Tack för denna hbg, verkar vara intressant!
Santa Fe 2.4 GLS Exclusive -02

14
Nice odde!! Nu börjar vi snacka
:roll:
Då kan man väl lugnt påstå att "odde" byggt om sin
kärra till en Santa Fe i "Basutförande"? :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
''basutförande''det var vitsigt
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04