Annons

Diesel og start i kulde...

1
Jeg hadde en litt kjedelig episode her for en uke siden.

Var en tur ute på landet hvor temperaturen var nede i -20 grader. Bilen sto parkert i ca. 2 døgn og var rimelig kald da jeg skulle starte den. Satte i tenningsnøklen og glødet ferdig motoren, men starte ville den ikke. Jeg måtte gløde og dra på starteren i ca. 10 minutter før bilen endelig klarte å gå for egen maskin. Er dette normalt? :?: :?: :?:
Hadde ikke tilgang på strøm, så motorvarmer var ikke et alternativ. Noen som kjenner seg igjen? Finnes det noen lure knep for å starte i kulde med diesel bil? En kamerat av meg med en Suzuki XL-7 hadde også en litt treg start, men ikke på lang nær så vanskelig som meg.

Gode forslag mottas med takk. :idea:
Annons

Re: Diesel og start i kulde...

2
Norwegian Santa skrev: Jeg måtte gløde og dra på starteren i ca. 10 minutter før bilen endelig klarte å gå for egen maskin. Er dette normalt? :?: :?: :?:
Nä, att kunna få så mycket ström ur batteriet i -20 är inte riktigt vanligt... :wink:


Skulle tro att det är dags att se över förvärmningen/glödepluggerne hos din verkstad - Santan startar fint ner till -5/-10 uten egentlig hjälp av förvärmningen, därför märker man inte när det börjar bli dags att byta ut dem - förrän det är för sent.
Jag hade samma problem på min gamla CRDI runt 19,000 mil/2,5 år i ca 15 minus, men inte ett lika bra batteri... :roll:
Allt frid och fröjd igen efter garantibesök.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Norwegian Santa


Jeg hadde på min forrige 03 CRDI egentlig det samme problemet siste vinteren jeg hadde den. Nye gødeplugger var alt som skulle til, og bilen startet raskt igjen.

Glødepluggene har sin begrensede levetid, og eneste måte å merke de er dårlige på, er at du ikke får startet på de kaldeste dagene...

Batteriet ser det imidlertid ut for at er i orden hos deg, så skift glødeplugger du, og du vil nok få start i strengere kulde enn dette...

Min erfaring med diesel, er at levetiden på glødepluggene er svært varierende...


Vegard

4
Takk for tipset Swedefe. :D :D :D

Bilen har vært på verksted og 2 glødere ble konstatert døde.
Reparasjon ble utført på garantien, og alle glødere ble byttet. Nå venter jeg bare i spenning på neste kuldeperiode for å se om reparasjonen har gitt resultater. 8)