Annons

CRDI med kamremsbrott

1
Min Hyundai CRDI tvärdog häromdagen. Bärgades till märkesverkstaden där det konstaterades kamremsbrott. Bilen är en Trajet, samma motor som Santa Fe, därför kollar jag på forumet om det finns någon erfarenhet om detta. Enligt mätaren 7500 mil. Har någon erfarenhet av att kamremmen gått av innan tiden för byte 12000mil?
Crax
Annons

2
Hej!

Jag har inte hört av ngn som drabbats av kamremsbrott i förväg på diesel faktiskt. Däremot är det några som drabbats av läckande insprutningsrör. Med ett tryck på säg 1200 bar så blir det inte så roligt...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hejsan cobrarax och välkommen hit.

Sorry, men någon som haft liknande otur med kamrembrott före bytestiden har inte nått mina öron heller.

:cry:
Jäkla tråkigt att ditt 1:a inlägg här skulle handla om dylikt elände. Hoppas det kommer att ordna sig till det bästa för dig iaf.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Hei

Jeg jar heller ikke hørt om brudd på kam-reima, og her i Norge er det jo stort sett kun solgt biler med CRDI motor... MEN, Her i Norge skal kam-reima skiftes på 10.500 mil, ikke 12.000 mil som både i Sverige, og Danmark.

Sånn var det på min 03 mod CRDI, og på min 06 CRDI VGT.

Hvorfor det er forskjell, har jeg ikke fått noe svar på... jeg lurer fortsatt på dette... tenkte en del på om det var klimaet, men norsk og svensk klima er likt!!

Vegard

6
Hej!

Plus eller minus på Celsius-stolpen spelar ingen roll.

Kan vara lite knivigt, men ett par simpla kontroller som du kan göra på direkten och som kan avslöja en "bluffmakare" är att:
1. Kolla i service-boken.
2. Kika efter ev. besiktningsprotokoll från SBP. alt. beställa kopia och kolla vad de står för mät.ställn. på deras protokoll. Kanske har bilen reg.besikt. för eftermont. dragkrok efter leverans?
3. Om du vet vilken verkstad bilen varit inne på, kolla med deras serviceprotokoll.
4. Osäkert men faktiskt ibland avslöjande onormalt slitet gummi på gaspedalen.

Vad är det som får dig att tro att någon mixtrat med mätaren. något speciellt?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Hmm. Det låter bekant. Lite över 6000 mil o tvärnit :evil: :evil:
Ja ja 7500, men det är fortfarande en bra bit till 12000.
Max en vecka rep ????????????
Känns lite underligt att ingen har hört talas om liknande ras. :shock: :shock:

Kolla en Norgehistoria .

Janevill

9
janevill skrev:Hmm. Det låter bekant. Lite över 6000 mil o tvärnit :evil: :evil:
Ja ja 7500, men det är fortfarande en bra bit till 12000.
Max en vecka rep ????????????
Känns lite underligt att ingen har hört talas om liknande ras. :shock: :shock:

Kolla en Norgehistoria .

Janevill
Pinsamt! :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Jag ber om ursäkt. Epitetet teflonhjärna eller kromhjärna har aldrig passat in bättre på mig, blankt och fint i hjärnvindlingarna...

Här är janevills trådar rörande hans vedermödor med en rasad SM VGT diesel:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=5102
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=789
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: trist historia

10
cobrarax skrev:Jag återkommer om några dagar om hur det går. Tack för svaren så länge!
Vad är det för årsmodell/tillverkningsår på bilen? Har du garanti kvar?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Ooups.. :oops: flååt.. janevill
Man kan inte komma ihåg allt. Dessutom var ju din Norge-resa så deppig och bedrövlig att jag liksom ClasseClas arkiverat den i teflon-pärmen. :oops: :oops: :lol:

Men skit samma, 4500 mil kvar till bytesintervall måste betyda fabr.fel på remmen eller tillhörande mekaniska delar. Att någon skit trängt in och legat å skavt på remmen är iofs. fullt möjligt, men då skulle de hörts ett oljud därifrån.

Därför skall det bli intressant att följa upp forumets 2:a "kamremsras" som nu cobrarax oturligt också råkat ut för. Hur det gick för 1:an kommer vi ju alla ihåg.. :roll: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
:roll: Oki Doki.

Hoppas för allt i världen att det inte blev samma totalras
som i min. Garanti kvar eller någon form av maskinförs???
Kan bli dyrt annars :cry: :cry:

Janevill

Re: trist historia

13
cobrarax skrev:Jag återkommer om några dagar om hur det går. Tack för svaren så länge!
Vill bara hälsa dig välkommen till forumet, Cobrarax; Hoppas och tror att det löser sig med maskineriet!
Det är ju iallafall en Hyundai du har...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"